Štát plánuje kompletne zrekonštruovať železničnú trať od Žiliny až do Košíc


Foto: Štát plánuje kompletne zrekonštruovať železničnú trať od Žiliny až do Košíc Foto: ilustračné - vlaky.net

Po rokoch od začiatku rekonštrukcie hlavnej železničnej trate Bratislava - Žilina - Košice predstavil štát plány na rekonštrukciu koľají aj smerom na východ od Žiliny. Počas nasledujúcich rokov tak cestujúcich čakajú výluky súvisiace s modernizáciou. Oproti pôvodne zamýšľaným plánom sa bude po novej zmodernizovanej trati jazdiť nižšou rýchlosťou - v priemere 136 až 141 kilometrov za hodinu. „Po komplexnom posúdení bola vybraná alternatíva, ktorá počíta na celom úseku s priemernou rýchlosťou 136 až 141 kilometrov za hodinu,“ uviedol ešte vo februári hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Aj takéto zrýchlenie však pomôže ušetriť v úseku Žilina - Košice približne 40 minút. Dnes dokáže 242 kilometrov dlhý úsek prejsť najrýchlejšie štátny SuperCity Pendolino Košičan, ktoré premáva na trase Praha - Košice. Celkový čas v úseku od Žiliny je 02:45 hod. Súkromný dopravca RegioJet jazdí tento úsek za 03:05 hod.



Celkový náklad na stavbu trate je odhadovaný vo výške 2,5 až 2,8 miliardy eur, cena za kilometer sa v jednotlivých úsekoch líši v závislosti od ich náročnosti. „Cestujúci musia byť trpezliví aj v najbližších rokoch. Čakajú nás nemalé výluky. Prechod na komfortnejšiu a kvalitnejšiu železničnú prepravu si, žiaľ, vyžaduje aj takúto daň. Odmenou pre verejnosť bude pohodlnejšie a rýchlejšie cestovanie,“ uviedol ešte vo februári rezort dopravy.

Trať bude mať v niektorých úsekoch nižšiu maximálnu rýchlosť ako Bratislava - Žilina

Ako prvé prejdú modernizáciou úseky pod Tatrami, konkrétne 13-kilometrov dlhý úsek medzi Popradom a Lučivnou. Súťaž na jeho modernizáciu by mala byť vypísaná už o niekoľko týždňov. Ukončenie výstavby je naplánované v roku 2020, po dokončení sa zrýchli maximálna rýchlosť zo 120 na 140 kilometrov za hodinu. Stále je to však o 20 kilometrov pomalšie, ako sa bude jazdiť smerom zo Žiliny do Bratislavy.

Modernizácia železničnej trate z Bratislavy po Žilinu by mala byť dokončená v roku 2018, na trase zostáva zmodernizovať už len dva úseky - Považská Teplá - Púchov a Dolný Hričov - Žilina. “Z hľadiska časovej úspory prinesie modernizácia úseku Bratislava – Žilina skrátenie cesty o 30 minút po kompletnej modernizácii celého 200-kilometrového úseku,” dodal Kóňa.



 


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu