Rajecká Anča dnes oslavuje 117 rokov, patrí medzi najznámejšie regionálne trate


Foto: Rajecká Anča dnes oslavuje 117 rokov, patrí medzi najznámejšie regionálne trate Foto: Považské múzeum Žilina

Už 117 rokov od prvého uvedenia do prevádzky oslavuje lokálna trať Žilina - Rajec, ktorú familiárne nazývame „Rajecká Anča“. Trať je dlhá 20,8 km a do prevádzky bola uvedená dňa 10. októbra 1899. Dnes je jej najväčšia traťová rýchlosť 60 kilometrov za hodinu. Trať počas svojej existencie čelila viacerým nástrahám, v roku 2003 bola dokonca na krátky čas odstavená.

Presnejšie 2. februára 2003 sa na nej, z dôvodu údajnej nerentabilnosti, zastavila prevádzka osobnej dopravy. Tá bola obnovená už po dvoch týždňoch, teda 17.februára, na základe zmluvy medzi ZSSK a Slovenskou investičnou a realitnou spoločnosťou, a.s. V roku 2005 pribudla integrácia do novej tarify, takže od tohto roku spadá Rajecká Anča pod Žilinský regionálny integrovaný dopravný systém. Integrované cestovné lístky platia nielen vo vlakoch Žilina - Rajec, ale aj v žilinskej MHD.

Pôvodne mala byť predĺžená až do Prievidze alebo Čičmian


Zaujímavosťou je, že pôvodne mala byť trať predĺžená cez Nitrianske Pravno až do Prievidze. Nakoniec však tieto smelé plány zostali len na papieri. Rovnako sa spomínala aj alternatíva predĺženia trate do Čičmian. Trať prežila aj druhú svetovú vojnu, po ktorej bola opätovne otvorená 15.júla 1945.

Počas nej však vo vedľajšom areáli žilinských kasární otvorili 21. marca 1942 sústreďovací tábor židov. Po niekoľkých dňoch natlačili členovia Hlinkovej gardy ľudí do železničných vozňov typu „Z“, odstavených práve na trati Žilina - Rajec. Vozňov malo byť v jednom transporte 25, tiesnilo sa v nich spolu až 1000 osôb. Transporty vychádzali zo Žiliny väčšinou k večeru, ráno ich za hranicami v Zwardoni prebrala nemecká strana. Podľa nemeckých zoznamov bolo v roku 1942 zo Žiliny vypravených až 19 transportov. Väčšina do Osvienčimu, niektoré do Lublinu, Chelma, Treblinky. Transportmi zo Žiliny prešlo 18 223 židov, stredisko zrušili 24.10.1942.

Poslednou významnou zmenou na trati bolo vybudovanie a pridanie novej stanice Žilina - Solinky v roku 2005. Za zmienku stojí aj stanica Žilina - Záriečie, kde budovu od roku 2003 spravuje združenie Truc sphérique. Pod jeho vedením sa stala stanica kultúrnym uzlom, ktorý je príkladom pre celé Slovensko.



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu