Letisko Žilina má spádovú oblasť pre milión ľudí, v budúcnosti by sa mohlo získať na význame


Foto: Letisko Žilina má spádovú oblasť pre milión ľudí, v budúcnosti by sa mohlo získať na význame Foto: ilustračné - airservice.sk

Letisko bolo vybudované v 70. rokoch minulého storočia, moderný letiskový terminál bol dobudovaný v roku 2005. V tom istom roku začala od 15. júla lietať pravidelne letecká linka Praha - Žilina, ktorú prevádzkovala spoločnosť České Aerolínie. Posledný let do hlavného mesta ČR prebehol v roku 2012, pre nízky záujem ho však zrušili. Letisko Žilina v Dolnom Hričove oficiálne otvorili v rijz 1974.

Klesajúci záujem potvrzdzuje aj štatistika, kedy v roku 2009 odbavilo letisko viac ako 12 tisíc cestujúcich, v poslednom roku s pravidelnými letmi do Prahy už len 1712. Na sklonku roka 2015 bolo cestujúcich ledva tristo, letisko slúži najmä potrebám Žilinskej univerzity pre výcvik študentov a súkromným letom, výcvikom.

O novú linku by sa mohli snažiť aj České aerolínie, rokovania ešte koncom minulého roka potvrdil aj hovorca Daniel Šabík „České aerolínie priebežne analyzujú možnosti obnovenia alebo otvorenia pravidelnej prevádzky do rôznych destinácií v Európe. V zozname destinácií sa objavuje aj Žilina. Žiadne rozhodnutie ale v tomto smere nebolo učinené a hovoriť o obnovení linky ČSA medzi Prahou a Žilinou je v tejto chvíli veľmi predčasné,“ uviedol v októbri Šabík.

Pravidelná doprava by sa mala obnoviť, v hre je niekoľko miest


Aj v súlade s koncepciou rozvoja mesta do roku 2025 sa postupne žilinské letisko bude transformovať, pribudnúť by mal objekt občianskej vybavenosti - hotel s kapacitou 250 až 300 lôžok. “Letisko Žilina v Dolnom Hričove slúži pre potreby regiónu severozápadného Slovenska s viac ako 1 mil. obyvateľov a je súčasťou Euroregiónu Beskydy,” uvádza sa v koncepcii rozvoja leteckej dopravy.

Najväčším problémom pre spustenie významnejšej dopravy je krátka pristávacia dráha, aj toto by sa mohlo v budúcnosti zmeniť. “Letisko  je  limitované  dĺžkou  pristávacej plochy, ktorá v súčasnosti obmedzuje veľkosť  pristávajúcich  lietadiel. Letisko  má  však pripravený  projekt  predĺženia  pristávacej  dráhy,  ktorého  realizáciou  by  sa  zmenila  jeho kategória  a mohli  by  na  ňom  pristávať  aj  väčšie  dopravné  lietadlá.  Jeho  realizácia  sa predpokladá  najneskôr  do  roku  2020.  V roku  2012 prevádzkovalo  letisko  nový  moderný navigačný systém,  ktorý  umožní  pristávanie lietadiel  aj  za  zhoršených  poveternostných  podmienok,” uvádza sa v koncepcii.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu