Mesto Žilina sa v uplynulých dňoch pochválilo novým skenovacím vozidlom, ktoré má kontrolovať oprávnenie parkovania na platených miestach. Medzi obyvateľmi sa strhla vlna kritiky na nový systém, na ktorú následne reagoval mestský poslanec Karol Čepec, ktorý automobil nazval „ovracaným“. Ponúkol vlastný názor, ako aj niekoľko zaujímavých číselných údajov.
Automobil značky Toyota Yaris je vybavený jednou 2D a dvomi 3D kamerami inštalovanými na streche. Po otestovaní začne v marci jazdiť po sídlisku Hájik, kde boli nedávno zavedené zóny regulovaného státia. Podľa mesta by mal pomôcť zvýšiť disciplínu vodičov.
„To by sme ale nemohli byť na Slovensku, aby sa na tento krok - dlhodobo prezentovaný, nevzniesla spŕška nadávok, krčmových vyjadrení. Od toho, akí sme všetci zlodeji, aké je to okrádanie, na auto je ale na deti v nemocnici nie, zasa ďalšia buzerácia ľudí, čo to má na streche, však je to veľké ako nejaká zastaralá technológia, najskôr urobte hento a až potom toto, zasa si v tom bude niekto vyvážať zadok, prečo to má liatinové disky, ... Taký bežný komunikačný štandard v krajine, kde nie je ochota pracovať s faktami, nieto ešte s číslami,“ vyjadril sa ku kritike obyvateľov Čepec.
Na to, aby regulácia skutočne fungovala a priniesla lepšiu dostupnosť parkovania pre rezidentov, je podľa jeho slov potrebná pravidelná kontrola a následné sankcie pre tých, ktorí pravidlá nedodržujú a neplatia parkovné. Zatiaľ čo v centre mesta budú evidenčné čísla vozidiel naďalej kontrolovať pešie osoby ručným skenerom, po Hájiku (a neskôr pravdepodobne aj iných sídliskách) bude jazdiť vozidlo. Zatiaľ čo parkovací asistent naskenuje niekoľko desiatok značiek za hodinu, nová Toyota by mala byť schopná načítať až 80 evidenčných čísel za minútu.
Na kúpu vozidla bolo vyhlásené verejné obstarávanie, ktoré vyhrala firma AT, a. s. s ponukou 19 700 eur s DPH. Ide o úsporné mestské vozidlo v motorizácii 1.5 Hybrid Dynamic Force 116 k e-CVT, ktorého liatinové disky majú byť súčasťou štandardnej výbavy. Samotný skenovací systém stál podľa poslanca 90-tisíc eur. Pre porovnanie, mesto v centre aktuálne platí šesť parkovacích asistentov, ktorých celková cena práce je asi 2 500 eur za mesiac na osobu.
Čepec sa vyjadril tiež k záručnej dobe niektorých súčastí nového skenovacieho vozidla. Hybridný akumulátor má záruku 10 rokov, prvky hybridného systému 5 rokov alebo 100-tisíc najazdených kilometrov a celková záruka automobilu je 3 roky alebo 100-tisíc kilometrov.
„Samotné skenovacie zariadenie patrí k tomu najmodernejšiemu, čo je na trhu k dispozícii. Keďže sa predpokladá dlhoročné využívanie tohto systému, preto sa zakúpilo nové vozidlo, ktoré muselo byť prispôsobené aj v interiéri. To nie je situácia, ako keď z auta zložíte truhlu na lyže po zimnej sezóne. Prevádzku vozidla má v kompetencie príslušné oddelenie Mestského úradu, vodič bude pracovníkom mesta, nie zamestnancom Mestskej polície. Na záver si neodpustím poznámku, že kritizovať a znevažovať moderný, efektívny systém kontroly môže iba ten, kto nerešpektuje a ignoruje dodržiavanie pravidiel. Pre všetkých ostatných bude prínosom,“ dodal Čepec.