Martinské ulice sa v stredu 25. septembra zaplnili poslancami s transparentami v rukách, ako aj trúbiacimi vozidlami občanov. Ľudia v popoludňajších hodinách pred mestským úradom protestovali proti novej parkovacej politike, ktorá má vstúpiť do platnosti 1. novembra.
Obyvatelia Martina budú za parkovanie v širšom centre mesta platiť 189 alebo 280 eur na rok podľa toho, na ktorej ulici zastavia. Zadarmo môžu svoje prvé vozidlo parkovať iba ľudia, ktorí žijú v mestskej časti Martina Stred. Za druhé zaplatia 130 eur. Parkovacie karty pre nerezidentov majú stáť 500 či dokonca až 700 eur ročne. Hodinové parkovné sa má pohybovať od 60 centov až po 1 euro a 80 centov.
Mnohým Martinčanom sa zdajú tieto ceny prehnané, prípadne odmietajú spoplatnenie ako také. Podľa ich vyjadrení nie je v centre dostatok parkovacích miest na to, aby radnica pristúpila k regulácii parkovania. Nepáči sa im ani to, že má parkovaciu politiku v rukách Martinská parkovacia spoločnosť, a. s., predtým známa pod názvom Turiec a. s., ktorú v minulosti vyšetrovala aj Národná kriminálna agentúra.
Proti novým pravidlám statickej dopravy sa stavajú aj viacerí poslanci. Milan Ftorek spolu s kolegami z poslaneckého klubu Reštart Martina uprostred uplynulého týždňa zorganizoval parkovací štrajk. Vodičov predtým vyzýval, aby o 17:00 hod. zastavili svoje automobily pred mestským úradom a hlasno trúbili.
„Jedno veľké ďakujem za dnešok. Takú účasť a podporu som úprimne nečakal. Verím, že toto bol bod zlomu, kedy si ,kompetentní’ vo vedení mesta uvedomia, že prekročili červenú čiaru. Že ľudia v Martine si už nenechajú skákať po hlave,“ adresoval Ftorek poďakovanie desiatkam obyvateľov, ktorí trúbili na protest.
Primátor Ján Danko pritom na svojej facebookovej stránke pred letom vyjadril presvedčenie, že sa nebudú konať žiadne protesty proti novej parkovacej politike. Viedlo ho k tomu rokovanie mestského zastupiteľstva, na ktorom väčšina poslancov návrh podporila. Niekoľkí nehlasovali vôbec, nikto však nebol proti. Ftorek ani 12 ďalších poslancov sa vtedy hlasovania nezúčastnilo.
Ftorek počas štrajku vyhlásil, že na štvrtkovom zasadnutí mestského zastupiteľstva navrhne zrušenie nezmyselnej čiernej diery, ktorou má byť Martinská parkovacia spoločnosť, ako aj návrat správy parkovania do rúk mesta.
Na začiatku zasadnutia, ktoré sa konalo vo štvrtok 26. septembra, Ftorek požiadal o zaradenie spomínaných návrhov do programu rokovania. Niekoľko bodov chcel zaradiť aj Michal Uherčík. Navrhoval ukončenie spolupráce s Martinskou parkovacou spoločnosťou, odvolanie štyroch členov predstavenstva tejto spoločnosti aj ďalšie diskusie o parkovacej politike.
Taktiež žiadal, aby obyvatelia Martina dostali aspoň 2-mesačné prechodné obdobie, kedy nebudú pokutovaní za porušenie nových pravidiel parkovania. Okrem toho chcel zaviazať parkovaciu spoločnosť, aby vybudovala miesta, kde môžu zastavovať vozidlá rodičov, ktorí vezú svoje deti do škôl a škôlok. Podobné návrhy na zmeny v parkovacej politike chceli zaradiť aj ďalší dvaja poslanci.
Najskôr sa rozhodovalo o zmenách navrhovaných Ftorekom. Zo všetkých 25 prítomných poslancov sa prezentovalo 24, hlasovali však len dvanásti. Všetci boli za, kvôli nehlasovaniu ostatných však návrh neprešiel. Podobná situácia nastala pri hlasovaní o všetkých ostatných návrhoch týkajúcich sa parkovania. Žiadny z nich nakoniec nebol do programu rokovania zaradený.
Ftorek dokonca podal procedurálny návrh na 5-minútovú prestávku, počas ktorej sa mali skontrolovať zariadenia poslancov, ktorí ani raz nehlasovali. Ani tento návrh, podľa očakávaní, neprešiel. Podľa niektorých členov zastupiteľstva išlo pri návrhoch len o politickú kampaň.
Tak, ako vo väčšine miest, kde sa zavádza regulované parkovanie, ľudia žiadajú, aby za svoje peniaze niečo dostali. Martinčania sa obávajú, že budú musieť platiť, no napriek tomu nezaparkujú. Ftorek v tomto smere navrhuje spočítať počet automobilov v mestských častiach a dobudovať parkovacie miesta, prípadne záchytné parkoviská.
Z parkovacích miest pre občanov by podľa neho mali ako prvé odísť firemné dodávky a nákladiaky, ktoré by sa mohli presunúť práve na záchytné plochy. Ako riešenie vidí tiež vytváranie atraktívnych podmienok pre udržateľné typy dopravy, ako sú autobusy či bicykle.
„Sme veľmi radi, že sme opäť postúpili o krok ďalej s projektom nového parkovacieho domu v Záturčí. V súčasnosti už disponujeme právoplatným územným rozhodnutím a veríme, že v dohľadnej dobe sa nám podarí získať aj stavebné povolenie na výstavbu parkovacieho domu, na čom intenzívne pracujeme. Tento krok predstavuje významný posun vpred v realizácii tohto projektu,“ oznámila v deň protestov Martinská parkovacia spoločnosť. V jednej z mestských častí by sa tak časom mohli uvoľniť parkovacie miesta, problém v centre to však nevyrieši.
Prispejte nám na kávu
Nech sme bdelí a dokážeme prinášať nezávislé spravodajstvo aj o polnoci.
Prispieť na kávu