Ako bude vyzerať parkovanie na Hájiku? Poslanci rozhodnú o pravidlách, petícii aj úvere na parkovisko


Foto: Ako bude vyzerať parkovanie na Hájiku? Poslanci rozhodnú o pravidlách, petícii aj úvere na parkovisko Foto: ilustračné - Facebook/Žilina - Hájik

Po zavedení regulácie statickej dopravy v centre Žiliny plánuje mesto rozšíriť parkovaciu politiku aj na sídliská. Prvým by mal byť Hájik, kde plánujú regulované parkovanie spustiť v októbri tohto roka. Jeho obyvatelia však hovoria o nespravodlivosti a tvrdia, že sídlisko na to ešte nie je pripravené. Mesto žiadajú, aby zavedenie spoplatneného parkovania posunuli na neskôr.  

Petíciu prerokujú poslanci

Téma parkovania na Hájiku sa začala intenzívnejšie riešiť po veľkonočných sviatkoch. Na pravidelné stretnutie s poslancami, ktorého sa bežne zúčastňovalo približne 5 ľudí, prišlo vtedy takmer 40 obyvateľov. Prebiehajúce diskusie neskôr vyústili až do petičnej iniciatívy, v ktorej sformulovali požiadavky, za ktorých by s reguláciou parkovania na sídlisku súhlasili. 

„Prvá bola vybudovanie parkoviska na ulici Mateja Bela. Vychádzali sme z toho, že primátor to pred voľbami sľúbil. Osobne bol na Hájiku a povedal, že najprv bude parkovisko a až potom sa parkovanie spoplatní,“ uvádza predseda petičného výboru Roman Jantošík. V petícii však spomenuli aj parkovací dom na Baničovej ulici, ktorý mesto plánovalo vybudovať ešte pred 5 rokmi.

Druhou požiadavkou bolo, aby sa regulované parkovanie spustilo na všetkých sídliskách naraz. „Ľudia pociťovali krivdu a nespravodlivosť, že oni majú platiť a ich známy na Vlčincoch bude ďalšie tri roky parkovať zadarmo,“ vysvetľuje Roman Jantošík s tým, že sa dá na to pozrieť aj z druhej strany. „Prečo máme na Hájiku žiť ako v parkovacom raji a ostatní sa budú ďalšie roky trápiť a hľadať miesto?“ dodáva.  

Petíciu s vyše 2700 podpismi odovzdali na mestskom úrade v pondelok 29. apríla, podľa zákona ju teraz musia prerokovať mestskí poslanci. Venovať sa jej budú na zasadnutí v utorok 25. júna, kde zároveň plánuje vystúpiť aj samotný petičný výbor. 

Chcú záruku aj nové parkovisko

Radnica chce reguláciu parkovania na sídliskách spúšťať postupne. Podľa zverejnených materiálov by mali po Hájiku nasledovať Solinky (realizácia v roku 2025), potom Hliny V-VII (2026) a nakoniec Vlčince (2027). Každé jedno sídlisko si vyžiada nové nariadenie, ktoré budú schvaľovať poslanci. Hájičanom tak v túto chvíľu nevie nikto garantovať, že sa spoplatnia aj ostatné sídliská.

„Príkladom môžu byť Hliny, ktoré platia za parkovanie už vyše 20 rokov. Jediné riešenie by bolo také, že to spustia naraz, aby mali všetci istotu a boli si rovní v právach a povinnostiach,“ myslí si Roman Jantošík. S otázkou, prečo nie je možné spustiť regulované parkovanie na všetkých sídliskách naraz, sme sa obrátili na mesto Žilina, do času vydania článku nám však neodpovedalo.

Projekt parkoviska na ulici Mateja Bela s kapacitou 93 parkovacích miest je aktuálne vo fáze príprav. V najbližších týždňoch by mal získať právoplatné stavebné rozhodnutie a na utorkovom zasadnutí by mali poslanci rozhodnúť aj o tom, či mesto vezme na jeho realizáciu úver. Samotná výstavba v predpokladanej hodnote 750-tisíc eur však potrvá ďalšie mesiace, počas ktorých nebudú mať Hájičania kde parkovať.

„Stále nemáme istotu, že bude postavené. Spoplatnenie je opatrenie, ktoré situáciu určite pomôže vyriešiť, ale malo by byť aplikované až ako posledné v rade opatrení. Chceme, aby to malo zmysel, bolo spravodlivé voči všetkým a mali sme vhodné podmienky,“ dodáva Roman Jantošík. 

Žilinskej radnici sme preto smerovali otázku, prečo sa parkovanie spoplatní skôr, ako je postavené parkovisko. Odpoveď sme takisto zatiaľ nedostali. 

Aké budú pravidlá?

Radnica zverejnila návrh všeobecne záväzného nariadenia (VZN), ktoré určuje pravidlá parkovania. Aj to budú v utorok 25. júna schvaľovať mestskí poslanci.

Podľa návrhu by sa mal Hájik označovať ako pásmo C1. Parkovacia zóna je tvorená vymedzenými úsekmi miestnych ciest Mateja Bela, Kempelenova, Segnerova, Slnečné námestie, Jedlikova, Stodolova, Dadanova, Baničova, Petzvalova, Námestie mladosti a Jura Hronca. Parkovanie na jednotlivých uliciach je rozdelené na rezidentské alebo zmiešané

Na ulici s rezidentským režimom parkovania je možné zaparkovať len s parkovacou kartou, a to rezidentskou, abonentskou, mestskou a návštevníckou. Prvá ročná parkovacia karta na domácnosť v pásme bude stáť 20 eur, druhá 100 eur. Rezident z inej mestskej časti zaplatí ročne 250 eur. Nerezidenti musia požiadať o vydanie abonentskej karty. Tá stojí 450 eur na rok v prípade fyzickej osoby. Právnické osoby musia zaplatiť 400 eur na prvé vozidlo a každé ďalšie ich vyjde 800 eur. Takýchto kariet môžu mať až 10. 


Na ulici so zmiešaným režimom parkovania je možné parkovať s parkovacou kartou alebo parkovacím lístkom. Doba spoplatnenia je vymedzená od pondelka do nedele v čase od 17:00 do 7:00. Parkovací lístok by mal stáť 30 centov na pol hodinu.

Najviac vyťažené sú Hliny

„Dôvodom, prečo začíname s regulovaním parkovania práve na Hájiku, je, že tu evidujeme najviac áut na počet parkovacích miest a v porovnaní s ostatnými časťami je kapacita výrazne prekročená,“ uviedol ešte v apríli tohto roka žilinský primátor Peter Fiabáne. Odborný posudok Analýzy obsadenosti parkovacích miest, ktorý je súčasťou dôvodovej správy k návrhu VZN, však hovorí niečo iné.  

„Sídlisko Hájik spolu so sídliskom Hliny V – VII vykazuje najvyššiu kapacitnú nedostatočnosť v porovnaní so všetkými mestskými časťami, resp. sídliskami, a to až 23,58%, čo znamená, že na sídlisku je v súčasnosti výrazný problém zaparkovať vozidlo najmä vo večerných a nočných hodinách. Pre porovnanie na sídlisku Hliny V – VII to bolo 29,01%, na Solinkách 8,55% a na Vlčincoch 3,43%,“ píše sa v posudku. 

Ak by teda bola dôvodom výrazne prekročená kapacita parkovacích miest, regulácia parkovania by mala byť spustená najskôr na Hlinách. Aj túto otázku sme smerovali na mesto Žilina, no do času vydania článku nám neodpovedalo. 

Mestu poslali pripomienky

Obyvatelia Hájika taktiež nesúhlasia s tým, že nemali možnosť vstupovať do procesu tvorby návrhu VZN o regulácii parkovania. Ako presne bude vyzerať, sa dozvedeli až po jeho zverejnení na webovej stránke mesta. Jedinou možnosťou tak bolo návrh oficiálne pripomienkovať.

„V pondelok 17. júna sme dali mestu odhadom asi 100 pripomienok. Niektoré boli všeobecné, niektoré sa týkali konkrétnych ustanovení. Mesto pripomienky vyhodnotilo tak, že všetky zamietlo a zvolaná komisia dopravy neprijala platný návrh uznesenia pre mestské zastupiteľstvo,“ vysvetľuje Roman Jantošík.

Medzi pripomienkami sa objavil napríklad čas spoplatnenia parkovania od 17:00 do 7:00 ráno. „V dôvodovej správe sa píše, že je veľký problém zaparkovať najmä vo večerných a nočných hodinách. Nech mi nikto nehovorí, že 17:00 je večer,“ tvrdí Roman Jantošík s tým, že tento čas navrhli posunúť až od 20:00

Mesto dlhodobo komunikuje, že zavedenie spoplatneného parkovania má zvýhodniť najmä rezidentov, pretože platia dane. Na sídlisku totiž žije množstvo obyvateľov bez trvalého pobytu, pričom ide väčšinou o nájomníkov z iných obcí a miest. Hájičania však našli medzery aj v prípade vydávania rezidentských kariet. Podľa návrhu VZN to vyzerá, že jedna domácnosť bude môcť využívať len dve parkovacie karty

„Čo máme robiť v prípade, že sme v byte traja dospelí a každý potrebuje mať auto? Ak ideme rozprávať o zvýhodnení rezidentov, malo by platiť pre všetkých, nie len pre dvoch v byte. Navyše, jeden bude mať auto za 20 eur a druhý za 100 eur. Kde je tá rovnosť všetkých rezidentov?“ pýta sa Roman Jantošík.

Obmedzenie počtu vozidiel na byt podľa neho stráca zmysel aj vzhľadom na to, že firmy môžu mať až 10 abonentských kariet. Pritom aj samotná dôvodová správa k návrhu VZN uvádza, že spomedzi parkujúcich áut registrovaných v inom okrese, ako je okres Žilina, tvoria až 14% služobné vozidlá.

Ďalšia pripomienka občanov sa týkala dokazovania, že sú vlastníkom vozidla. „Žijú tu ľudia, ktorí majú auto formálne napísané napríklad na mamu, ktorá žije na inom sídlisku. Parkovanie tak budú mať drahšie. Toto by sa mohlo do VZN doplniť a naformulovať tak, aby sa to nedalo zneužiť,“ dodáva Roman Jantošík.


Mestá sú čím ďalej, tým viac preplnené autami a regulácia statickej dopravy môže byť opatrením, ktoré pomôže túto situáciu vyriešiť. Spoplatnené parkovanie na Hájiku je však sprevádzané mnohými otázkami, ktoré ešte nie sú zodpovedané. Vývoj celej situácie preto budeme sledovať a v prípade nových informácií vás budeme informovať. 

 

Podporte nezávislé spravodajstvo a získajte web bez reklám.

Podporiť

Dočítať článok zadarmo

Prečítajte si viac: