Náhoda? Žilinská univerzita kúpila doménu za 3000 eur, jej bežná cena je 30 eur


Foto: Náhoda? Žilinská univerzita kúpila doménu za 3000 eur, jej bežná cena je 30 eur

Štátne elektronické trhovisko malo byť symbolom transparentného verejného obstarávania, čo uviedol aj premiér Robert Fico, keď ho označil za najväčšie opatrenie vlády v boji proti korupcii.

Niekto však našiel medzeru. Na prípad upozornil bloger a tému otvorili aj v diskusnej časti na stránke iniciatívy Slovensko:digital.

Predmetom jednoduchej zákazky, ktorú zadala Žilinská univerzita, sa stalo zaregistrovanie internetovej domény na jeden rok. Zadávateľ požadoval konkrétny názov Parageo.cc. Tento názov si však niekto zaregistroval v ten istý deň, ako sa objavila dopytová ponuka na Elektronickom kontraktačnom systéme. Či išlo naozaj len o omyl, alebo to bol úmysel je neznáme.


Faktom je, že chýbal aj údaj o maximálnom cenovom strope, preto sa cena mohla vyšplhať na akúkoľvek výšku. Predaj mohol uskutočniť len jeden subjekt, teda vlastník samotnej domény. Podľa Centrálneho registra zmlúv prebehla transakcia pred niekoľkými dňami. Doménu predala košická firma A-Systems a zinkasovala 3 000 eur. Pre firmu to bude príjem na úrovni jej celoročných tržieb v roku 2014.

Ak by si univerzita doménu zaregistrovala sama, mohla ju mať do pár desiatok minút za pár desiatok eur. Pre firmu ju pritom registroval najväčší slovenský registrátor WebSupport, a to za bežnú cenu 20 eur.

Podľa odborníkov existujú dva scenáre. Pri prvom ide o nepatrnosť tvorcu zákazky, ktorý na webe prezradil žiadanú doménu a tretia strana verejne dostupnú informáciu chcela zneužiť vo svoj finančný prospech. Druhá teória hovorí o vedomom konaní a oklamaní systému.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Denník N, Živé.sk