Zo železničnej trate v Žiline ukradli 300 metrov káblu. Spôsobili tým obrovské meškania vlakov


Foto: Zo železničnej trate v Žiline ukradli 300 metrov káblu. Spôsobili tým obrovské meškania vlakov

Len v januári tohto roka ľudí pobúril i pobavil prípad z východného Slovenska, keď zmizlo pol kilometra medeného káblu zo železničných stožiarov. Zdá sa, že krádež inšpirovala aj zlodejov zo Žiliny. Spôsobili tým obrovské meškania vlakov. 

Ľudia, ktorí cestujú z Čadce do Žiliny vlakom, si toho v posledných dňoch vytrpeli dosť. Spoje mali meškania desiatky minút a cestujúci museli dlho čakať v staniciach či riešiť iný spôsob dopravy. Dôvodom boli technické poruchy na infraštruktúre. V jednom prípade ju spôsobila krádež káblov. 

Páchatelia si zrejme krádež veľmi dobre premysleli. K železničnej trati v blízkosti žilinskej stanice sa vybrali 28. februára v skorých ranných hodinách, keď spoje až tak často nepremávajú. Železničiari prišli na poruchu o 3:20 hod. Situáciu začali okamžite riešiť. 

„Išlo o tri kusy káblov pre zabezpečovacie zariadenie v celkovej dĺžke 300 metrov. Káble boli dodané a porucha odstránená o 11:30 hod,“ uviedla procesná manažérka ŽSR Lucia Lizáková s tým, že krádež vyšetruje polícia. Tá v súčasnosti vykonáva všetky potrebné úkony s cieľom riadneho objasnenia veci.

Ďalšia porucha sa vyskytla hneď na druhý deň po 14. hodine v stanici Kysucké Nové Mesto. Išlo o poruchu ovládacieho počítača elektronického stavadla. Rovnaká porucha sa zopakovala aj o týždeň neskôr. V oboch prípadoch ju odstránili do dvoch hodín. 

„Boli upovedomení zamestnanci certifikovaného servisu dodávateľa elektronického stavadla, ktorí predmetné poruchy diagnostikovali a následne riešili,“ dodala procesná manažérka ŽSR.  

Poruchy na železničnej trati spôsobujú škody aj dopravcom. Podľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) však najčastejším dôvodom meškania vlakov v úseku Čadca - Žilina bývajú výlukové práce z dôvodu rekonštrukcie uzla Žilina. 

Vo väčšine prípadov ide o krátke meškania, ktoré trvajú do 10 minút. 

Kedy máte nárok na vrátenie cestovného?

Ak má vlak meškanie, v niektorých prípadoch vzniká cestujúcim nárok na odškodnenie. Aké majú možnosti? 


„Ak cestujúci vo vnútroštátnej preprave plánuje využiť vlak, ktorý mešká 15 a viac minút, ide len po časti trasy alebo vôbec nejde, prípadne z dôvodu meškania predchádzajúceho vlaku (aj kratšieho ako 15 minút) došlo k strate prípoja, má viacero práv,“ vysvetlil hovorca ZSSK Dominik Drevický. 

V pokladnici alebo vo vlaku si však treba vyžiadať potvrdenie o vzniku udalosti. Ak ďalej nechcete cestovať, môžete v nástupnej, prestupnej alebo nácestnej stanici vrátiť cestovný lístok. Zaplatené cestovné, respektíve neprecestovanú časť, dostanete späť bez uplatnenia sankcie za vrátenie lístka. 

Ak chcete v ceste pokračovať, z nástupnej, prestupnej alebo nácestnej stanice vás dopravca prepraví bez doplatku aj vlakom vyššieho druhu alebo vo vyššej vozňovej triede. Vlakmi SC, EC a IC vás však odvezú len v prípade, že ide o posledné možné spojenie na docestovanie do cieľovej stanice.

Môžete sa tiež aj vrátiť do stanice, z ktorej ste vyrazili. Dopravca vás bezplatne prepraví najbližším vlakom späť do nástupnej stanice a na žiadosť vám vráti celé cestovné. 

„V prípade meškania vlaku EC alebo SC nad 60 minút národný dopravca vracia sumu zaplateného EC príplatku, pri vlaku SC sumu 2 eurá. Kompenzáciu má právo cestujúci uplatniť si u dopravcu bez zbytočného odkladu, najneskôr do troch mesiacov po ukončení cesty,“ dodáva hovorca ZSSK.

Ako je to v prípade diaľkových vnútroštátnych a medzištátnych vlakov? Povinnosťou dopravcu je oznámiť cestujúcemu dostupné možnosti na pokračovanie v ceste do cieľovej stanice do 100 minút od plánovaného času odchodu zmeškaného alebo odrieknutého vlaku.

„V opačnom prípade má cestujúci právo pokračovať v ceste iným verejným dopravným prostriedkom - vlakmi iných železničných dopravcov alebo autobusom. ZSSK v tomto prípade uhradí cestujúcemu nevyhnutné a primerané vzniknuté náklady a vráti cestujúcemu zaplatené cestovné na cestu vlakom,“ dodáva dopravca. 

Kompenzácie je možné uplatniť v ktorejkoľvek pokladnici alebo mailovo na reklamacie@slovakrail.sk. Náhradu škody je potrebné uplatniť si do 12 mesiacov od uplynutia platnosti cestovného lístka.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu