DPMŽ zápasí s nedostatkom vodičov. Je problémom psychická záťaž, plat či práca na zmeny?


Foto: DPMŽ zápasí s nedostatkom vodičov. Je problémom psychická záťaž, plat či práca na zmeny? Foto: redakcia Žilinak.sk

Dopravný podnik mesta Žiliny (DPMŽ) po súhlase mesta Žilina už viac ako tri týždne funguje v prázdninovom režime. Intervaly spojov sa tak v čase prepravnej špičky predĺžili, čo cestujúci neraz pociťujú na preplnených vozidlách MHD. Podľa vyjadrenia mestského dopravcu by mal tento stav potrvať ešte do 8. januára 2024, kedy končia vianočné prázdniny.

Pre obmedzenie prevádzky sa podnik rozhodol preto, lebo nechcel držať cestujúcich v neistote. Úroveň práceneschopných vodičov totiž stúpla až na 17,10 %, čo by neskôr spôsobilo výpadok viacerých spojov. Za posledné obdobie však nejde o ojedinelý jav. Priemerne mestský dopravca eviduje 15,5 až 18,7 % vodičov na PN, pričom dlhodobo sa práceneschopnosť týka až 12,64 % vodičov.

„Riešením bol prázdninový režim MHD, na ktorý sa môžu cestujúci spoľahnúť a zároveň je aktuálne zverejnený aj na zastávkach, resp. na webstránke alebo v aplikácii MyBus,“ uviedla Denisa Chovancová z DPMŽ, podľa ktorej by aj napriek aktuálnej situácii nemalo dôjsť k ešte výraznejšiemu obmedzeniu cestovného poriadku.

Problémy tak môžu nastať už len v prípade mimoriadnej dopravnej situácie, akou sú poruchy na trakčnom vedení alebo kolaps dopravy spojený s hustotou premávky.

Dlhšie čakanie aj plné vozidlá MHD

Zvýšený interval medzi spojmi sa dotkol viacerých liniek. Najväčšmi zasiahol linku č. 5, kde sa predĺžil z 20 minút až na polhodinu. To, či má táto zmena dopad na obsadenosť vozidiel dopravca monitoruje. Podľa informačného systému počet cestujúcich v jednotlivých spojoch narástol, no dosiaľ neprekročil kapacitu vozidiel


Prázdninový režim je v týchto dňoch čiastočne kompenzovaný nasadením kĺbových trolejbusov na spoje linky č. 16, ktoré nahradili štandardne jazdiace sólo trolejbusy. Pri linkách č. 4, 7, 22, 26, 27 a 30 sú zároveň vypravované posilové spoje tak, ako by boli zabezpečené v režime školský rok.

Potrebná je psychická odolnosť aj flexibilita

DPMŽ priznáva personálne nedostatky. V priebehu tohto roka niekoľkokrát zverejnil pracovnú ponuku, v rámci ktorej ponúkal budúcim vodičom MHD aj náborový príspevok. Podľa zverejnených informácií bolo platové ohodnotenie na úrovni 5,49 eur/hod. brutto. Skúseným záujemcom s vodičským preukazom skupiny D zároveň ponúka náborový príspevok vo výške 3-tisíc eur a tým, ktorí sa oň chcú ešte len uchádzať, poskytuje finančné krytie kurzu, rovnako ako aj isté miesto vo firme po jeho úspešnom ukončení.

Čo však stojí za nedostatočným záujmom o túto pozíciu? Práca vodiča MHD, ale vo všeobecnosti práca vodičov autobusu, je náročným povolaním. Pracujú v prostredí, ktoré si vyžaduje veľkú mieru pozornosti a psychickej odolnosti. Premávka v mestách sa neustále zahusťuje, na cestách vznikajú rôzne situácie, ktoré sú stresujúce a vodič musí byť neustále v strehu, aby odvrátil prípadnú kolíziu s inými účastníkmi cestnej premávky,“ vysvetľuje Chovancová.

Zároveň dopĺňa, že niektorých môže odradiť aj práca na zmeny. Tie niekedy vyžadujú skorý nástup do služby alebo naopak jej neskoré ukončenie. Mnohí sa domnievajú, že pokles záujmu by mohol súvisieť aj so zavedením zmien v testoch pre autoškoly. Dopravca však túto spojitosť jednoznačne vylučuje.


Ste vodičom MHD v Žiline a chcete sa podeliť o svoje skúsenosti alebo názor? Napíšte nám. Vaše meno môže zostať v anonymite.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu