FOTO: Previezli sme sa tunelom Višňové so štátnym tajomníkom. Kedy očakáva jeho otvorenie?


FOTO: Previezli sme sa tunelom Višňové so štátnym tajomníkom. Kedy očakáva jeho otvorenie?
Galéria: 43 fotiek

Výstavba úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, ktorého súčasťou je aj tunel Višňové, sa už podľa zodpovedných osôb chýli ku koncu. Napriek komplikáciám v posledných rokoch postupujú práce vysokým tempom a tunel je pripravený na inštaláciu technologického vybavenia. Vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti a tajomník rezortu dopravy to potvrdili počas kontrolného dňa priamo na stavenisku. 

Štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky Jaroslav Kmeť pravidelne kontroluje priebeh stavby najdlhšieho cestného tunela na Slovensku. Podľa jeho slov projekt pokračuje podľa plánov. „Ľudia prejdú po tejto diaľnici na prelome rokov 2024 a 2025,“ vyjadril sa tajomník. Realistickejším termínom je však podľa neho začiatok roka 2025.

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Vladimír Jacko potvrdil, že do 11. septembra 2023 by malo dôjsť k podpisu zmluvy s dodávateľom technologického a informačného vybavenia, ktorým sa má ako víťaz verejnej súťaže stať firma PPA Control. Na realizáciu bude mať čas maximálne jeden a pol roka od podpisu. „Technológie budú dokončené zároveň so stavbou,“ spresnil Jacko.


Hlavný inžinier stavby Zoltán Bodnár priblížil, že doterajší časový sklz zapríčinilo aj odstraňovanie nedostatkov po predchádzajúcom zhotoviteľovi. Potrebná bola taktiež oprava drenáže na odvod horninovej vody, ktorá do tunela tečie z Malej Fatry. „Vodné toky treba dôkladne usmerniť, keďže to má to vplyv na životnosť vozovky,“ vysvetlil Zoltán Bodnár. 

Na budovanom úseku výrazne pokročili v realizácii diaľničných mostov, ktoré majú slúžiť na preklenutie komplikovaného terénu. Najdlhší z nich bude merať 949 metrov. V 7,5 kilometrovom tuneli je už dokončené primárne aj sekundárne ostenie. Kompletne hotový je východný a západný vstupný portál, ostáva v nich len vytvoriť napojenie na inžiniersku sieť.

Prieskumná štôlňa višňovského tunela sa začala raziť v roku 1998. Motoristi tak čakajú 25 rokov na sprístupnenie úseku, ktorý odkloní dopravu z kriticky preťaženej cesty pod Strečnom. Vedenie stavby však zdôrazňuje, že napriek všetkým komplikáciám Višňové bude, a to už čoskoro.

Medzičasom napredujú aj práce na ďalšom problematickom úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová. Podľa Vladimíra Jacka sa tu po ťažkom období podarilo zaviesť vysoké pracovné tempo. Spustenie obchvatu mesta Ružomberok do prevádzky sa očakáva koncom roka 2024.




Prečítajte si viac: