Počas pondelkového zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Žiline rokovali poslanci aj o prijatí nového všeobecne záväzného nariadenia (VZN) o parkovacej politike v centre mesta. Jednohlasne rozhodli, že domácnosť dostane maximálne dve rezidentské parkovacie karty, pričom za druhú obyvatelia mesta zaplatia 5-násobok.
Bližšie informácie o prijatom návrhu všeobecne záväzného nariadenia, dôvodoch obmedzenia parkovania, cenníku návštevníckeho aj rezidentského parkovného a ďalších novinkách, ktoré dokument prináša, sme priniesli v staršom článku.
Hoci pôvodný návrh počítal so znížením ceny prvej vydanej parkovacej karty na 50 eur za rok (pásmo A) a 30 eur za rok (pásmo B), väčšina poslancov aj komisie trvali na zvýšení cien na úroveň aktuálnych. Za parkovanie prvého vozidla v pásme A preto jeho obyvatelia zaplatia 100 eur a v pásme B 50 eur. Ekvivalentne vyšší bude aj poplatok za druhé auto v domácnosti (500 a 250 eur). Ľudí, ktorí do Žiliny cestujú za prácou, bude parkovacia karta ročne stáť až 800 eur (pásmo A), prípadne 600 eur (pásmo B).
K návrhu bolo vznesených niekoľko pripomienok zo strany občanov. Tí žiadali bezplatné parkovanie počas víkendov, čo úrad zamietol, ako aj farebné rozlíšenie pásiem A a B. Tento krok mesto taktiež nepovažuje za dobrý nápad. Tretí podnet sa týkal vozidiel záchranných a bezpečnostných zložiek, ktoré sú však od úhrady parkovného oslobodené zákonom.
Do diskusie sa zapojilo viacero poslancov s pripomienkami aj pozmeňujúcimi návrhmi. Prvý z nich podala Zuzana Balogová, ktorá chcela presadiť spätné zníženie cien parkovacích kariet tak, ako uvádzal pôvodný návrh VZN. Odôvodňovala to predovšetkým férovosťou voči občanom, keďže obyvatelia centra sú zatiaľ jediní, kto za parkovanie pred vlastným domom platí.
Okrem toho uviedla ceny parkovacích kariet v iných väčších mestách. V Trnave má stáť symbolické 1 euro, v Banskej Bystrici 5, v Nitre 10, v Prešove 20, v Bratislave 39, v Trenčíne 50, v Košiciach 20, v Prahe 25, v Ostrave 20 a v Brne 8. Balogová je zároveň autorkou druhého pozmeňujúceho návrhu, v ktorom žiadala ponechanie aktuálnej doby spoplatnenia parkovania v centre.
„Nebolo to len zo strany poslancov, návrh na zvýšenie, aby tie ceny ostali tak, ako sú dnes, ale bolo to aj zo strany komisií. Čo sa týka doby spoplatnenia, niektoré mestá majú dokonca spoplatnené aj nedele, my nedele a štátne sviatky stále nechávame zdarma,“ reagoval na jej návrh Radoslav Vozárik, vedúci Oddelenia dopravy Odboru správy verejného priestranstva a životného prostredia Mestského úradu Žilina.
V pásmach A aj B bude podľa nového VZN parkovanie spoplatnené od pondelka do štvrtka v čase od 7:00 hod. do 20:00 hod., v piatky a soboty dokonca až do 22:00 hod. Vozárik predĺženie doby plateného parkovania odôvodnil tým, že množstvo obyvateľov predmetných oblastí ostáva dlhšie v práci a po návrate domov nemajú kde zaparkovať. Tento krok je podľa neho ústretový práve voči rezidentom.
Poslanec Ľubomír Bechný vyjadril súhlas s Balogovej návrhom o ponechaní aktuálnej doby spoplatneného parkovania. Dušanovi Maňákovi by vyššie ceny nevadili, pokiaľ by sa rovnaká parkovacia politika zaviedla v celom meste. Zároveň však vníma nesúhlas mnohých obyvateľov. Karol Čepec zas ako najväčší problém vidí nedostatočné policajné kontroly vozidiel parkujúcich na Bulvári.
Ani jeden z Balogovej návrhov pri hlasovaní neprešiel - za zmenu času hlasovalo 8 poslancov, za zníženie poplatku len 5. Ďalší pozmeňujúci návrh, ktorý bol naopak schválený jednohlasne, položil na stôl Peter Čerňan. Jeho zmeny odstránili spomedzi osôb s právom na lacnejšie parkovné podnikateľov s miestom podnikania v parkovacej zóne. Vďaka Čerňanovmu návrhu bude môcť navyše jeden rezident požiadať o akýkoľvek počet návštevníckych parkovacích kariet. Podľa pôvodného znenia VZN by mal právo nanajvýš na jednu.
Vladimír Randa následne navrhol uznesenie, v ktorom žiadal primátora o prípravu rozpočtovej zmeny. Tá má obsahovať finančné krytie na zhotovenie odborného posúdenia analýzy projektovej dokumentácie pre stavby „Optimalizácia statickej dopravy na sídlisku Vlčince“ a „Optimalizácia statickej dopravy na sídlisku Hliny“. Aj tento návrh prešiel jednohlasne.
Randa zároveň vyjadril nespokojnosť s tým, že sa primátor nerozhodol oblasti s plateným parkovaním rozšíriť. Podľa Petra Fiabáne bude v nasledujúcej etape zmien v parkovacej politike spoplatnené parkovanie aj na sídliskách Hájik a Hliny, nasledovať budú Solinky a neskôr Vlčince. Poslanci aj primátor počas diskusie riešili, či je potrebné v týchto častiach mesta najskôr vybudovať nové parkovacie miesta, k výsledku však na tomto rokovaní nedospeli.
„Dnes zostávame len tam, kde parkovanie funguje, čiže tá komunikácia je jednoduchšia. V momente, ako pôjdeme do rozširovania rezidentského parkovania do ďalších častí mesta, tak tá komunikácia bude oveľa náročnejšia. Pretože pôjdeme do území, ktoré zatiaľ parkovanie spoplatnené nemajú, a verejnosť sa bude pýtať, bude chcieť vedieť za akých podmienok, ako to bude fungovať a ako to bude riešené,“ uviedol Peter Fiabáne. K téme sa vyjadril aj Denis Cáder, ktorý občanov ubezpečil, že v roku 2023 na sídliskách platiť za parkovanie nebudú.