Útvar hodnoty za peniaze odporúča dostavbu diaľnice D3 na Kysuciach vrátane druhej rúry tunela Horelica


Foto: Útvar hodnoty za peniaze odporúča dostavbu diaľnice D3 na Kysuciach vrátane druhej rúry tunela Horelica

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pripravuje štúdiu uskutočniteľnosti na výstavbu chýbajúcich 22 kilometrov z celkových 59 kilometrov diaľnice D3, ktorej výstavba prebieha už od roku 1997. V harmonograme prípravy a výstavby cestnej infraštruktúry sú chýbajúce úseky v prvej desiatke najdôležitejších projektov.

„Dokončenie diaľnice je prioritou z dvoch dôvodov: súčasná cesta kapacitne nestačí a do roku 2030 musíme dobudovať transeurópsku dopravnú sieť (TEN-T). Pre projekt je nevyhnutná aj správa o hodnotení vplyvov na životné prostredie (EIA). NDS na ňu však vyhlásila verejné obstarávanie skôr než zverejnila štúdiu uskutočniteľnosti z roku 2014, čím porušila zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy,“ spresňuje Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP).

Diaľničiari by mali pokračovať vo verejnom obstarávaní správy o hodnotení vplyvov na životné prostredie pre celý úsek D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto - Čadca, Bukov. ÚHP zároveň odporúča dokončiť a zverejniť novú štúdiu uskutočniteľnosti pre dostavbu dôležitých úsekov diaľnice D3.



V úsekoch Žilina – Kysucké Nové Mesto a Oščadnica - Čadca hovorí o preverení navrhnutých riešení a v úseku Kysucké Nové Mesto - Oščadnica zasa o hľadaní spoločensky dostatočne návratných technických riešení. Strategická CBA (Cost-Benefit Analysis) z rokov 2020 a 2021 totiž nevyhodnotila spoločenskú návratnosť pripravovaných úsekov ako dostatočnú najmä z dôvodu komplikovaných a nákladných riešení.

„Pri výbere a navrhovaní riešení v aktuálnej štúdii uskutočniteľnosti je dôležité dbať na dodržanie čo najnižších nákladov. Odporúčanie sa týka najmä úseku Kysucké Nové Mesto – Oščadnica, kde sa rozhoduje medzi viacerými variantmi,“ uvádza sa vo výsledku hodnotenia.

Tabuľka dopravných priorít na Slovensku
(Zdroj: Priority vo výstavbe cestnej infraštruktúry)

Úsek D3Poradie priorítNaplnenie kapacityStrategická CBA
Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto3114 %0,93
Kysucké Nové Mesto - Oščadnica887 %0,43
Oščadnica - Čadca, Bukov486 %0,86


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu