Novovzniknuté Poradenské a kariérne centrum na Žilinskej univerzite eviduje vysoký záujem


Foto: Novovzniknuté Poradenské a kariérne centrum na Žilinskej univerzite eviduje vysoký záujem

Štúdium a prácu na vysokej škole, či výber správneho zamestnania po ukončení štúdia môže sprevádzať množstvo rôznych prekážok, s ktorými sa človek nie vždy dokáže vysporiadať sám. Študenti, uchádzači o štúdium, absolventi, zamestnanci i zamestnávatelia sa môžu teraz so svojimi problémami obrátiť na Poradenské a kariérne centrum, ktoré nedávno vzniklo na Žilinskej univerzite. 

Centrum má sídlo v priestoroch na prízemí budovy AA. Pracovníci budú aktívne spolupracovať s jednotlivými fakultami a pracoviskami univerzity, vykonávať poradenskú prácu s klientmi a organizovať odborné podujatia.

Psychologická poradkyňa z centra PhDr. Miroslava Bruncková, PhD. nám spolu s ostatnými pracovníkmi priblížila úlohy a dôležitosť jeho fungovania na univerzitnej pôde.

Pracovníčky poradenského centra UNIZA

V rozhovore sa dočítate napríklad aj o tom:

  • aký je doterajší záujem o poradenstvo na univerzite,
  • aké typy ľudí vyhľadávajú poradenské centrum,
  • na aké problémy najčastejšie hľadajú riešenia,
  • aké môžu byť prekážky pri vyhľadávaní psychologickej pomoci,
  • o spolupráci s partnermi a inštitúciami.

Aká je hlavná činnosť centra?
Poradenské a kariérne centrum UNIZA vzniklo na základoch Centra psychologickej podpory, ktoré pôsobilo na univerzite od roku 2017. Jeho cieľom je poskytovať bezplatné bazálne podporné, rozvojové a poradenské služby pre všetkých študentov a zamestnancov univerzity. Zastrešilo tak pod seba aj služby sociálneho poradenstva a poradenstva pre študentov so špecifickými potrebami a zo znevýhodneného prostredia a otvorilo nový typ poradenskej služby pre študentov a absolventov univerzity – kariérové poradenstvo. Univerzita tak buduje pracovisko s komplexným prístupom k študentovi a jeho potrebám. 

Čo je jeho úlohou? 
Hlavnou úlohou centra je podpora, zorientovanie, sprevádzanie a osobnostný rozvoj študenta a podpora a osobnostný rozvoj zamestnancov univerzity. Služby kariérového poradenstva môžu využívať aj absolventi Žilinskej univerzity. Služby nášho centra sú teda určené nielen pre študentov či zamestnancov univerzity, ktorí prechádzajú náročným životným obdobím, ale aj tým, ktorí chcú týmto situáciám predchádzať a profesionálne a osobnostne napredovať cez rozvojové sebaskúsenostné individuálne poradenstvá alebo workshopy.

Koľko má aktuálne centrum pracovníkov? 
Poradenské a kariérne centrum má päť interných poradcov – psychologickú poradkyňu a zároveň koordinátorku psychologického poradenstva, ktoré je poskytované aj dvoma externými psychológmi, kariérovú poradkyňu, dve sociálne poradkyne a poradkyňu pre študentov so špecifickými potrebami a študentov zo znevýhodneného prostredia.

Ako bola poradenská činnosť zabezpečovaná pred vznikom tohto centra?
Pred vznikom Poradenského a kariérneho centra bolo psychologické poradenstvo poskytované psychologickými poradcami – vysokoškolskými učiteľmi vyučujúcimi psychologické predmety a sociálne poradenstvo sa viazalo poväčšine na aktivity súvisiace so štipendiami a pôžičkami pre študentov či na koordináciu podpory študentov so špecifickými potrebami. Zámerom univerzity bolo zjednotiť tieto poradenské služby „pod jednu strechu“ v podobe celouniverzitného centra a pripojiť praxou žiadané a veľmi efektívne kariérové poradenstvo.

Aký zatiaľ evidujete záujem?
Záujem zo strany študentov o všetky typy poradenstva evidujeme ako vysoký. Obzvlášť na informačných stretnutiach so študentmi zisťujeme, že poradenstvo sa javí ako nevyhnutná súčasť vysokoškolského života. Túto skutočnosť nám študenti potvrdzujú svojimi reakciami a zapájaním sa do diskusií. Samotná účasť na individuálnych poradenských stretnutiach je viazaná na priebeh akademického roka – na začiatku akademického roka je vysoký záujem o sociálne poradenstvo a poradenstvo pre študentov so špecifickými potrebami. V priebehu akademického roka a obzvlášť pred skúškovým obdobím či ukončením štúdia narastá záujem o psychologické poradenstvo. Pandemická situácia mierne znížila počet individuálnych stretnutí, keďže mnoho študentov odišlo z internátu domov a podporné psychologické či poradenské služby využívajú v mieste bydliska. Naďalej však poradenstvo využívajú študenti prostredníctvom individuálnych osobných stretnutí, elektronickou komunikáciou a pri psychologických poradenstvách aj online formou. Záujem študentov o kariérové poradenstvo je na základe dotazníkového prieskumu a informačných diskusií rovnako vysoký. Tým, že je to na v našom centre aktuálne nová služba, záujem o ňu v praxi budeme ešte len mapovať a vyhodnocovať.


Aké typy ľudí vyhľadávajú poradenské centrum?
Poradenské a kariérne centrum poskytuje široké spektrum poradenských, rozvojových a edukačných služieb a to sa odráža aj na širokom spektre ľudí, ktorí naše služby využívajú. V skratke by sa dalo povedať, že sú to dve skupiny ľudí: prvá skupina ľudí potrebuje podporu, poradenstvo a usmernenie pri riešení náročnej životnej situácie a druhá skupina ľudí vyhľadáva aj bez prežívaných ťažkostí podporu a orientáciu v sebarozvoji a napredovaní.

Čo je najčastejšie prekážkou pre ľudí, aby centrum vyhľadali? Ako bojujete s tým, aby niekto prekonal prekážky a prišiel?
Aktuálne si všímame, že tou najčastejšou prekážkou pre vyhľadanie centra je nízka informovanosť študentov ale aj zamestnancov univerzity o našich aktivitách. Preto sme sa rozhodli organizovať informačné stretnutia pre študentov na jednotlivých fakultách, začíname propagáciu centra v lokálnych médiách a na sociálnych sieťach, nadväzujeme spoluprácu so študentskými organizáciami a ostatnými univerzitnými inštitúciami. Na január plánujeme oficiálne otvorenie centra, ktoré bude spojené s workshopmi na témy z oblasti psychologického a kariérového poradenstva. Pre rýchle a efektívne objednanie sa na poradenské stretnutie, ktoré by uľahčilo prístup ku službám nášho centra, pripravujeme online rezervačný systém termínov.

Je možné povedať, aký typ problémov najčastejšie riešite? 
V oblasti psychologického poradenstva študenti najčastejšie riešia zvýšené psychické napätie, nepohodu, stavy stresu či trémy, pocity úzkosti, prázdnoty, straty motivácie, ktoré niekedy prechádzajú aj do telesných prejavov v podobe nespavosti alebo nechutenstva. Tie sa poväčšine týkajú záťaže plynúcej zo študijných povinností, alebo z osobných a vzťahových tém. Aktuálne tieto témy konzultujeme cez individuálne stretnutia, ale v krátkom čase plánujeme organizáciu skupinových workshopov a diskusii zameraných na predchádzanie záťažovým situáciám a pre sebarozvoj.

Pri sociálnom poradenstve okrem všeobecných informácií o možnosti získať sociálne štipendium alebo študentskú pôžičku kolegyne podľa konkrétnej situácie študenta poradia ako získať finančnú podporu, sociálnu dávku, ak sa nachádza aj v hmotnej núdzi a nasmerujú ho na ďalšie inštitúcie, ktoré mu môžu pomôcť v nepriaznivej sociálnej situácii alebo v situácii, kedy je ohrozené jeho zotrvanie v štúdiu na univerzite. Cieľom poradenskej práce nie je priamo riešiť problémy študentov, ale predovšetkým ich viesť, aby aktívne hľadali možnosti ich riešiť a pomáhať im v tom.

U študentov so špecifickými potrebami najčastejšie riešime otázky s využívaním kompenzačných pomôcok na rôznych predmetoch, poradíme vhodné študijné postupy a nástroje pri poruchách učenia, prípadne odporučíme ďalšie druhy poradenstva, ak ovplyvňuje jeho znevýhodnenie či zdravotný stav jeho psychické prežívanie, sociálnu situáciu alebo pobyt na univerzite. Na prelome januára a februára pripravujeme workshop pre našich vysokoškolských učiteľov zameraný na oblasť podpory študentov so špecifickými potrebami, ich minimálnych nárokoch na podporné služby, či už priestorové, materiálne alebo nároky súvisiace so štúdiom.

V oblasti kariérového poradenstva pre študentov a absolventov univerzity ponúkame možnosť prípravy na pracovný pohovor, vrátane konzultácie obsahu a formy životopisu či motivačného listu. Individuálne stretnutia sú zamerané aj na orientáciu a napredovanie v kariére a pre sprostredkovanie pracovných ponúk, stáží či tréningových programov vzhľadom na odbornosť a silné stránky študenta. 

Je podľa vás poradenstvo stále stigmatizované? S čím sa stretávate? 
Aj napriek tomu, že sa poradenstvo čoraz viac poníma ako prirodzená súčasť života človeka, kedy pomáha prekonávať náročné situácie a napredovať vo svojich cieľoch a prianiach, sú ešte ľudia, ktorí prežívajú pred stretnutím s poradcom úzkosť alebo hanbu. Prežívanie týchto emócii je však pochopiteľný a prirodzený jav, ktorý súvisí so stretnutím s neznámym človekom, či s otvorením osobnej témy rozhovoru. Počas poradenstiev je pre nás dôležitá dôverná a bezpečná atmosféra s prejavom rešpektu ku jedinečnosti každého životného príbehu a rozhovory sú zamerané na potreby a prežívanie každého klienta.

S kým spolupracujete pri poradenskej pomoci?
Poskytovanie služieb v Poradenskom a kariérnom centre vytvára možnosť pre vzájomnú spoluprácu poradcov a tým aj pre multidisciplinárny a komplexný prístupu v poradenstve. Našimi univerzitnými partnermi v spolupráci sú inštitúcie alebo organizácie ako naše ubytovacie zariadenia, študentské organizácie, koordinátori pre študentov so špecifickými potrebami, študijní poradcovia, tútori na jednotlivých fakultách a pod.  Spoluprácu máme nadviazanú aj s inštitúciami mimo univerzity, ktoré nám umožňujú zabezpečiť stálosť a udržateľnosť poskytovania poradenskej podpory. 


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu