Bude dostavba diaľnice D3 v žilinskom regióne znovu meškať? Samospráva vyjadrila obavy


Foto: Bude dostavba diaľnice D3 v žilinskom regióne znovu meškať? Samospráva vyjadrila obavy Foto: ilustračné

Žilinský samosprávny kraj dnes formou tlačového výstupu zareagoval na informácie o možnom odklade výstavby diaľnice D3, podľa predstaviteľov samosprávy dobudovanie diaľničnej siete TEN-T už neznesie ďalší odklad. Župa tvrdí, že Ministerstvo dopravy a výstavby SR avizuje oddialenie dobudovania D3. Úsek je kritický pre obyvateľov Kysúc aj dopravnú situáciu v celom kraji, obyvatelia už v minulosti opakovane blokovali cesty.

Podľa slov Eriky Jurinovej zaktivizovali krajskú samosprávu nové informácie v téme: „Dnes musíme hovoriť o maximálnej akcelerácii projektov, no nie o reštarte, ktorý by veľmi pravdepodobne znamenal začať úplne od začiatku. To však považujem za absolútne neprijateľné. Nedokončená diaľnica D3 prináša nevyčísliteľné negatívne dôsledky pre obyvateľstvo dotknutého regiónu Kysúc, ale aj obrovské škody pre národné hospodárstvo a priemysel, ktorý sa pred mnohými rokmi etabloval v regióne na základe prísľubov dostavať dopravnú infraštruktúru,“ dodala Jurinová.

Ešte v máji odobrila vláda budovanie nových úsekov, do desiatky najvyšších priorít sa dostala aj trasa D3 na Kysuciach. A to hneď troma úsekmi - D3 Žilina-Brodno - Kysucké Nové Mesto, D3 Oščadnica - Čadca Bukov, 2. profil a D3 Kysucké Nové Mesto - Oščadnica.

Dobudovanie súčasti európskej diaľničnej siete TEN-T je aj otázkou vnímania Slovenska pred zahraničnými partnermi. Nákladné štátne investície nevie krajina pokryť z vlastných zdrojov, financie na dokončenie TEN-T sú viazané na európske peniaze. Národná diaľničná spoločnosť pripravuje projekty na všetkých úsekoch diaľnice D3 medzi Žilinou a Čadcou. Rozsah hodnotenia vplyvov na životné prostredie pre D3, EIA, už stanovilo Ministerstvo životného prostredia SR. Príprava Správy o vplyve na životné prostredie diaľnice D3 sa však zatiaľ nezačala. 


Župa si verí, že vlastné dokumenty môžu pomôcť 

Ministerstvo čaká na výsledok Štúdie realizovateľnosti diaľnice D3, kde je župa pripravená pomôcť procesy urýchliť. Už dnes disponuje množstvom vlastnej dokumentácie, ktorú spracovali tímy najlepších odborníkov za účelom analýzy udržateľnej mobility kraja, dopravnej obslužnosti a regionálneho rozvoja.

Krajská samospráva zdôrazňuje, že Štúdia realizovateľnosti má projekt posunúť na európsku úroveň, nie ho zastaviť. Závery štúdie je podľa kraja nutné priebežne posudzovať a na základe nich aj upravovať ďalšie etapy v procese, vrátane EIA.

„Nad rámec svojej pôsobnosti monitorujeme procesy a aktuálny stav prípravy a výstavby diaľnic v našom kraji. Zároveň aj aktívne vyhľadávame možné rizikové miesta, scenáre, ktoré v prípade nezachytenia môžu spôsobiť problémy. Preto sme v týchto dňoch oslovili ministra dopravy s požiadavkou na stretnutie s aktérmi prípravy D3, aby sme rozptýlili obavy, ktoré postavili región opäť po čase do pozoru,“ doplnila županka.

Predstavitelia samosprávy sa chcú stretnúť so zástupcami ministerstva za účelom získania nových informácií. Z českej a poľskej strany by mohlo dôjsť k ukončeniu pripojení už v roku 2023. Ako problém vnímajú na župe aj rekonštrukciu mosta v Radoli, ktorá sa má realizovať v budúcom roku a vyvolá ďalšie dopravné obmedzenia. 

Ak by sa k tomu pridali nové úseky od susedných štátov, Kysuce si na čas do dokončenia infraštruktúry na D3 výrazne pohoršili. Cieľom je preto pripraviť sa aj na tento variant, kedy bude nutné posilniť minimálne vlakovú dopravu. Silnejšie by mohli byť aj prímestské spoje do Žiliny.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu