Vláda odobrila plán výstavby ciest, v Žilinskom kraji majú prioritu štyri úseky diaľnic


Foto: Vláda odobrila plán výstavby ciest, v Žilinskom kraji majú prioritu štyri úseky diaľnic

Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky vypracovalo harmonogram prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry, ktorého cieľom má byť prioritizácia projektov a určenie rozpočtových možností vrátane predpokladaného čerpania z európskych fondov.

Dokument, ktorý v stredu 12. mája vzala vláda na vedomie, rieši aj niekoľko kľúčových úsekov ciest na území Žilinského kraja. V prvej desiatke priorít sa nachádza diaľnica D3 na Kysuciach aj úsek D1 z Turca na Liptov.

Žilinský kraj leží na križovatke hlavných európskych koridorov zaradených do medzinárodnej siete TEN-T. Každý deň tak územím regiónu prejdú desiatky tisíc vozidiel smerujúcich do Poľska, Českej republiky a na východ Slovenska.

Veľkú časť tranzitnej dopravy tvorí práve nákladná doprava, ktorá znižuje komfort bývania obyvateľom viacerých obcí. Mnohí už roky zažívajú dôsledky neúnosnej dopravnej situácie v podobe každodenných kolón, vážnych dopravných nehôd a zníženej kvality života.

V strategickom dokumente, ktorý určuje dopravné priority Slovenska a zreálňuje možnosti financovania, sa nachádzajú štyri významné úseky v Žilinskom kraji. Zaradené sú pritom medzi najvýznamnejšie s potrebou čo najrýchlejšieho vybudovania.

Prioritné úseky diaľnic v kraji:

  1. D3 Žilina-Brodno - Kysucké Nové Mesto (priorita č. 3)
  2. D3 Oščadnica - Čadca Bukov, 2. profil (priorita č. 4)
  3. D1 Turany - Hubová (priorita č. 7)
  4. D3 Kysucké Nové Mesto - Oščadnica (priorita č. 8)

Dostavba chýbajúcich úsekov diaľnice D3 na Kysuciach výrazne odľahčí cestu prvej triedy I/11, ktorá sa počtom viac ako 30 tisíc vozidiel denne radí medzi najvyťaženejšie cesty prvej triedy na Slovensku. Intenzita dopravy má pritom v nadchádzajúcich rokoch ešte narastať.

Dopravne prioritné projekty s vysokými nákladmi by mali byť v rámci ďalšej prípravy preverené z hľadiska technického riešenia a možnosti optimalizácie nákladov. Týka sa to predovšetkým úseku D1 Turany - Hubová a úsekov D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto a D3 Kysucké Nové Mesto - Oščadnica, ktorých náklady sú vyššie ako štandard pre podobnú náročnosť terénu a skladbu objektov.


Znížením nákladov bude následne možné uvoľniť rozpočtové prostriedky pre ďalšie nevyhnutné projekty.

Odhadovaný možný začiatok výstavby

D3 - Žilina Brodno - Kysucké Nové Mesto2023
D3 - Kysucké Nové Mesto - Oščadnica2023
D3 - Oščadnica - Čadca Bukov, 2. profil2023

Na diaľnicu z Bratislavy do Košíc čakáme desiatky rokov

Medzi priority harmonogramu slovenskej cestnej infraštruktúry sa dostalo i dokončenie diaľnice D1.  Tomu donedávna bránil kritický úsek D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná skala, ktorý sa už podarilo ministerstvu odovzdať novému stavebníkovi s termínom dokončenia v roku 2023. 

V súčasnosti je rozostavaný aj úsek Hubová - Ivachnová. Chýbajúca časť diaľnice D1 medzi obcami Turany a Hubová, ktorá v harmonograme figuruje na 8. mieste, tak predstavuje jej posledný nerozostavaný úsek a hlavnú prekážku prepojenia východu so západom krajiny.

„Považujem už za zbytočné hľadať dôvody, prečo všetky stavebne náročné, no strategické úseky D1 a D3 v Žilinskom kraji nechávali predchádzajúce vlády na okraji záujmu. Ľudia v našich regiónoch zažívajú dennodenne dopravné peklo, či už na Kysuciach, pod Strečnom alebo pri Ružomberku.  Súčasná vláda je prvá, ktorá zadefinovala priority cestnej dopravy a podľa nich aj koná. Je dôležité zdôrazniť, že dostavba spomínaných úsekov má kľúčový význam nielen pre náš kraj, ale i pre celé Slovensko,“ uviedla Erika Jurinová, predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja.

Galéria: 8 fotiek


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu