V Žiline začínajú revitalizovať železničný podchod, práce potrvajú do júna. Komplexná rekonštrukcia zatiaľ nemá termín


Foto: V Žiline začínajú revitalizovať železničný podchod, práce potrvajú do júna. Komplexná rekonštrukcia zatiaľ nemá termín

Železničný podchod na ulici P. O. Hviezdoslava v Žiline, prepájajúci Národnú ulicu a železničnú stanicu, už začali revitalizovať. Dodávateľ prác Emel SK by mal ukončiť revitalizáciu do konca júna. Nevyhnutné úpravy časti železničného podchodu v správe mesta si vyžiadajú investíciu vyše 77-tisíc eur.

V aktuálne začatej etape za viac ako 77 000 eur odvodnia priestor podchodu a upravia ho najmä vizuálne. Samospráva v Žiline bude musieť riešiť v budúcnosti aj kritické miesta, na ktoré poukázala odborná diagnostika v roku 2019. Oprava týchto častí by mala spadať do komplexnej rekonštrukcie, kde mesto očakáva koordináciu prác so železničiarmi.

Dôvodom je fakt, patrí len časť podchodu smerom od Národnej ulice – od schodiska smerom dole do podchodu po prvé schodištia, ktoré vyúsťujú pred budovu železničnej stanice.

Štátny podnik avizoval, že rekonštrukcia bude zahŕňať aj predĺženie existujúceho podchodu, čím by mal byť zabezpečený prístup cestujúcich na jednotlivé nástupišťa z priestoru budovy a prepojenie Národnej a Uhoľnej ulice.

Žilinčania dostanú čistejší a reprezentatívnejší vstup do mesta

V prvej fáze rekonštrukčných prác budú okrem odvodnenia realizované prípojky k inžinierskym sieťam a osvetlenie. Niektoré doplnkové konštrukcie v podchode budú odstránené a iné prejdú základnou úpravou. Súčasťou je aj vyčistenie objektu a úprava niektorých informačných plôch. Všetky uvedené práce je možné realizovať v predstihu pred samotnou veľkou rekonštrukciou.


Primátor Žiliny Peter Fiabáne žiada ľudí o obozretnosť a trpezlivosť, radnica sa za znížený komfort vzhľadom na rekonštrukčné práce ospravedlňuje:

„Podchod zo železničnej stanice je prakticky prvý priestor, s ktorým prichádza návštevník Žiliny pri ceste vlakom do kontaktu. Dlhodobo nás jeho zanedbaný stav trápil, no je výsledkom roky neriešených problémov. Preto sa teším, že začala základná revitalizácia, ktorá priestor podchodu viditeľne zatraktívni a odstráni problematické zatekanie. Podchod nie je uzavretý a práce sa uskutočňujú za plnej prevádzky.“

Účelom diagnostiky, ktorú si nechalo mesto vypracovať v roku 2019, bolo zistenie stavebno-technického stavu podchodu a identifikovanie príčiny zatekania. Železničný podchod je most s dĺžkou 17,9 metra a preto sa diagnostické metódy zamerali napríklad na zistenie kvality betónu či stavu vystuženia konštrukcie mostného objektu a zloženia mostného zvršku.

Dnes víta návštevníkov mesta nielen rozbitý podchod, aj zápach moču

Pri diagnostike bolo zistených niekoľko vád na konštrukcii mosta, najmä zatekanie do nosníkov ako dôsledok porušenia izolácie mostovky a poškodenia uzavretia nosníka, nefunkčné odvodnenie, zaplavený priestor strojovne eskalátoru, masívne zatekanie z nosnej konštrukcie a súbor trhlín. 

Na základe zistení sa ako najpravdepodobnejšia príčina zatekania mostného objektu javí poškodenie mostovky v oblasti mostných záverov, čo potvrdzujú aj výstupy z georadarových meraní.

S ohľadom na stavebno-technický stav mostného objektu bolo mestu odporučené začať s prípravou komplexnej rekonštrukcie mostného objektu. Hlavné nosné prvky mosta sú v súčasnosti napadnuté chloridmi v takom rozsahu, že nie je možná ich sanácia. V prípade odkladu rekonštrukcie mosta môže dochádzať k postupnému zhoršovaniu porúch, najmä vplyvom zatekania.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu