V diaľničnom tuneli Ovčiarsko, ktorý je súčasťou úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, došlo k simulovanej dopravnej nehode osobných motorových vozidiel s následným požiarom. Pri udalosti, ktorá sa stala zhruba vo vzdialenosti 440 metrov od vjazdu do tunela, bolo zranených päť osôb, z toho dve ťažko.
Simulovaná udalosť bola zameraná na precvičenie súčinnosti základných zložiek Integrovaného záchranného systému (IZS) - Hasičského a záchranného zboru, Policajného zboru, poskytovateľov zdravotníckej starostlivosti a Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) pri likvidácii následkov dopravnej nehody s požiarom v tuneli Ovčiarsko.
Pred uvedením tunelov do prevádzky sú cvičenia povinné
„Cvičenie preverilo pripravenosť, akcieschopnosť a súčinnosť všetkých zúčastnených strán. Operátor tunela identifikoval vzniknutú udalosť prostredníctvom uzavretého televízneho okruhu, aktivoval všetky bezpečnostné systémy tunela a oznámil vzniknutú udalosť na Koordinačné stredisko IZS,“ informuje NDS vo svojej správe.
Do tunela boli vyslaní príslušníci Hasičského a záchranného zboru, ktorí požiar rýchlo lokalizovali a zlikvidovali. Zároveň pomáhali vykonávať záchranu osôb, ktorým prítomné posádky Záchrannej zdravotnej služby poskytovali prvú pomoc. O zabezpečenie plynulosti cestnej premávky sa zas priamo na mieste postarali hliadky Policajného zboru.
„Zorganizovať taktické cvičenie pred spustením tunela do prevádzky je povinnosťou vyplývajúcou z nariadenia vlády a európskej smernice. Pomôže nám preveriť technické a technologické časti tunela, funkčnosť rádiového a telefonického spojenia, či vodné zdroje na mieste cvičenia. Následne ho musíme vykonávať minimálne raz za štyri roky,“ spresňujú diaľničiari.
Tunely pri Žiline využívajú moderné bezpečnostné prvky a technológie
Diaľničný tunel Ovčiarsko má dve tunelové rúry, každú s dvomi jazdnými pruhmi v jednom smere. Ľavá (severná) tunelová rúra je dlhá 2 356 m, pravá (južná) 2 349 m. Tunel je vybavený prúdovými ventilátormi a zavodneným požiarnym vodovodom. Potrubie v tuneli je chránené proti zamrznutiu vody vyhrievacím káblom, zdroj vody zabezpečuje automatická tlaková stanica požiarneho vodovodu.
Vo výbave tunela nechýba osvetlenie, zariadenia núdzového volania - SOS kabíny, rozhlas, monitorovacie systémy a havarijná nádrž na západnom portáli na zber úniku nebezpečnej látky. Chránená úniková cesta má päť priečnych priechodných prepojení s miestnosťou pre technológiu. Tri priečne prepojenia sú prejazdné pre hasičské a záchranné jednotky.