Reklama vo vozidlách žilinskej MHD končí, dopravný podnik chce zvýšiť kvalitu cestovania


Foto: Reklama vo vozidlách žilinskej MHD končí, dopravný podnik chce zvýšiť kvalitu cestovania Foto: ilustračné

Dopravný podnik mesta Žiliny (DPMŽ) v posledných rokoch obnovil vozový park, posilnil spoje a snaží sa zatraktívniť cestovanie v Žiline ako alternatívu k individuálnej automobilovej doprave. Ďalším krokom pre zvýšenie komfortu cestujúcich je úplné odstránenie reklám vo vozidlách žilinskej MHD. K nemu došlo začiatkom mesiaca.

„Od 1. októbra 2020 zmizla z vozidiel MHD všetka reklama. Najmä staršie vozidlá boli v minulosti koľkokrát celé polepené plagátmi, čo znižovalo vizuálnu kvalitu cestovania a obťažovalo cestujúcich nežiadúcim vizuálnym smogom. Chceme, aby sa naši cestujúci cítili vo vozidlách MHD príjemne a som rád, že sa dopravnému podniku neustále darí zvyšovať kvalitu cestovania. A to aj po vizuálnej stránke. Za to patrí všetkým zamestnancom DPMŽ úprimná vďaka,“ doplnil Martin Kapitulík, poslanec a zároveň člen dozornej rady DPMŽ. 

Krok pre zlepšenie podmienok cestujúcich bude mať dopad na rozpočet mestského dopravného podniku, od začiatku roka získal na reklame približne 45 tisíc eur. Ako dodáva Kapitulík, z hľadiska príjmov podniku je to relatívne zanedbateľná suma: 

„V minulosti to bolo výrazne viac, ale nakoľko všeobecne klesá záujem o takýto druh „papierovej“ reklamy, dohoda na jej zrušení bola prirodzeným dôsledkom doby, ako aj skĺbením požiadaviek cestujúcich a širokej verejnosti na moderný priestor bez nežiadúcej reklamy. Inzerenti dnes vo všeobecnosti uprednostňujú skôr online reklamu, ktorú vedia presne zacieliť. Objem reklamy sa výrazne znížil aj tým, že nové vozidlá, ktoré boli financované z fondov EÚ, nemohli byť prenajímané na reklamné účely. Svoju úlohu zohrala aj koronakríza.“ 

S ohľadom na tieto klesajúce príjmy akceptovala rušenie reklamy aj spoločnosť, ktorá ju pre dopravný podnik zabezpečovala. Dnes tak vo vozidlách žilinskej verejnej dopravy nenájdete komerčnú reklamu. Ak by sa to malo v budúcnosti zmeniť, tak jedine v modernej podobe - teda prostredníctvom technológií a vizuálne atraktívnou formou.


V Žiline tlačia na čistenie verejného priestoru od vizuálneho smogu najmä poslanci, vďaka ich aktivitám sa podarilo zlepšiť stav niekoľkých miest. Práve skupina poslancov z klubu Silná Žilina podala podnet na vypovedanie zmluvy a odstránenie obrazovky na Námestí Andreja Hlinku: 

Spoločnosť sa vyvíja a najmä nelegálna reklama by v našom meste nemala mať dnes žiadny priestor. Mesto by malo byť v tomto smere nekompromisné. Napriek tomu, že kompetencie poslancov sú v tomto ohľade výrazne obmedzené, naša spoločná práca postupne prináša výsledky. Spomeniem pár aspoň čiastočných úspechov. Podarilo sa nám odstrániť tú starú, nevkusnú a hlučnú telku z Hlinkovho námestia. Jej odstráneniu, napriek našej snahe o dohodu, nakoniec musel predchádzať súdny spor. Aj to niečo vypovedá o charaktere jej prevádzkovateľa, ktorý nedodržal chlapské slovo a mesto len zbytočne naťahoval, aby mohol čo najdlhšie inkasovať peniaze za reklamu,“ dodal Kapitulík.

Zároveň sa podarilo obmedziť mesto aj všetky jeho organizácie v tom, aby využívali billboardy a zamedzilo sa vydávaniu povolení na výstavbu nových billboardov. Citylighty na zastávkach využíva mesto len na nekomerčnú prezentáciu vlastných aktivít, organizácií a podujatí. Poslanec považuje za najväčší problém nelegálne billboardy:

„Z hľadiska vizuálneho smogu stále ostávajú najväčšou jazvou na meste nelegálne billboardy. A tu treba ešte zabrať. Som však presvedčený, že spoločnými silami to zvládneme a situácia sa zlepší. Touto cestou chcem vyzvať aj billboardové spoločnosti, aby sa pridali k nášmu úsiliu a správali sa k nášmu spoločnému verejnému priestoru zodpovedne. Dnes to tak totiž nie je. Česť výnimkám,“ uzavrel Martin Kapitulík.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu