Tréner CyS Žilina: Trenažérom vieme simulovať cyklistický tréning, no nikdy to nebude ono


Foto: Tréner CyS Žilina: Trenažérom vieme simulovať cyklistický tréning, no nikdy to nebude ono Foto: Spoločný cestný tréning. Foto: Martina Hulalová

Pretekári Cyklistického spolku (CyS) Žilina úspešne reštartovali sezónu a pri tejto príležitosti sme sa rozprávali s trénerom Matejom Vyšňom aj o tom, ako žilinské nádeje trénovali počas koronakrízy, ako výpadok ovplyvnil prípravu, v čom všetkom pomáha najznámejší zverenec Peter Sagan či aký je záujem perspektívnych športovcov o profesionálnu cyklistiku.

Koľko cyklistov má dnes CyS Akadémia Petra Sagana a aký rozsiahly je realizačný tím vrátane trénerov?

Momentálne máme v klube okolo 40 pravidelne trénujúcich a súťažiacich detí a mládeže do 23 rokov. Jeden tréner Michal Vyšňa, môj otec a jeden zo zakladateľov CyS - Žilina pôsobí v Rajeckých Tepliciach, kde má tréningovú skupinu najmä mladších a začínajúcich detí.

Tu v Žiline sme traja tréneri a máme aj mechanika, aj keď často aj tréneri robia mechanické práce na bicykloch. Je to pretom, lebo jeden človek by to nestíhal. Skvelé zázemie máme pri Športovej škole na Rosinskej ceste. Vo veľkej miere nám, najmä pri odvozoch na preteky, pomáhajú aj rodičia našich pretekárov, za čo im tiež patrí vďaka.

Záujem o cyklistiku rastie v posledných rokoch naprieč širokou verejnosťou, prejavuje sa to aj pri náboroch nových členov pre profesionálnu cyklistiku?

Záujem cítime a vidíme. Je to asi tak, že každý sa chce bicyklovať, ale stať sa profesionálom je dlhá a náročná cesta. Momentálne je veľký záujem najmä zo strany rodičov 6-8 ročných detí, ale je to podľa môjho názoru priskoro na to, aby začali jazdiť po cestách i v teréne. Tiež si myslím, že zatiaľ nemáme dostatočné trénerské kapacity, aby sme vyhradili jedného trénera čisto takejto prípravke.

Preto je lepšie, keď do cyklistiky prichádzajú deti, ktoré už vedia a dokážu jazdiť na normálnom „veľkom“ horskom či cestnom bicykli a sú už trochu samostatné. Cyklistika je veľmi fyzicky i psychicky náročný šport. Je potrebné nevypadnúť z tréningového cyklu a venovať sa mu naozaj takmer každý deň.

Najlepší vek pre štart je niekde okolo 10 až 12 rokov, a dobrým predpokladom pre bezproblémový začiatok je nejaká predchádzajúca športová minulosť - napríklad z prípravky iných športov alebo ak majú deti dobrú fyzickú prípravu zo strany rodičov či školy.

Vždy radi privítame nového člena, ktorý má záujem o tento šport, väčšinou sa u nás začína tréningami trikrát za týždeň na horských bicykloch. Následne postupne prechádzame aj na cestu a bežne trénujeme 5-6x týždenne. Úplne najlepšie je začínať na jeseň a cez zimu, kedy sa viac venujeme všeobecnej príprave a potom vieme, že na jar už máme športovca, ktorý už niečo zvládne.

Reštartovali ste sezónu, ako dvojmesačný výpadok v tréningovom aj pretekárskom procese ovplyvní jazdcov?

Vo februári sme sa ešte pripravovali na to, že v druhej polovici marca začíname pretekársku sezónu. Takže sme absolvovali základné vytrvalostné sústredenia a jedno aj v teple v Chorvátsku. Potom prišli obmedzenia, a druhé naplánované sústredenie sme už museli zrušiť.

CyS Akadémia Petra Sagana na sústredení v Chorvátsku. Foto: Martina Hulalová

Následne sme nemohli trénovať v skupine, stratili sme ako tréneri dohľad priamo na tréningu a mohli sme len vyhodnocovať spätné údaje, ktoré nám deti posielali. Nedá sa to nazvať výpadkom, pretože väčšinou všetci trénovali, ale videli sme, že to nie je dostatočné a nemá to taký efekt ako by sme potrebovali.


Takže tieto obmedzenia určite pôsobili negatívne na celý tréningový cyklus. Vo vytrvalostnom športe je dôležité, aby telo dostavalo pravidelnú športovú záťaž a prispôsobovalo sa jej. Ak táto záťaž poľaví na intenzite i pravidelnosti, aj tomu sa telo prispôsobí a kondícia ide rýchlo dolu.

Do akej miery sa dá nahradiť tréning na bicykloch stacionármi či inými aktivitami?

Takmer celú zimu využívame aj iné aktivity ako bicykel, je to napríklad beh, bežky, posilňovňa, futbal, hokej, korčule či turistiky, ktoré nám takmer dokonale nahrádzajú bicykel a pomáhajú vykompenzovať jednostrannú záťaž a zároveň spevniť celé telo. Jedným tréningovým doplnkom je aj cyklo-trenažér. Technika pokročila, takže do istej mieri sa ním dá simulovať cyklistický tréning, no nikdy to nebude ono.

Špecializujete sa na viacero druhov cyklistiky, pre ktorý z nich sú v Žilinskom kraji vytvorené najlepšie podmienky a ako hodnotíte tréningové možnosti?

Špecializujeme sa hlavne na cestnú a horskú cyklistiku (MTB XC), ale doplnkovo sa venujeme aj dráhe a cyklokrosu. Všetko do seba zapadá a tieto štyri cyklistické odvetvia sa výborne dopĺňajú. Pre dráhovú cyklistiku sú zatiaľ podmienky nevhodné a to možno platí pre celé Slovensko, nakoľko máme len jedinú klopenú dráhu, a to „betónku“ v Prešove. Takže dochádzame väčšinou tam alebo do Brna, Prostějova či Prahy.

Výborné podmienky v okolí Žiliny však máme pre horskú cyklistiku, ale vždy je potrebné vyraziť aj na cesty, a tu je v Žiline ďalší problém.

Horské tréningy v Kunerade a Lesoparku. Foto: Martina Hulalová, Matej Vyšňa

Chýba tu lepšia cestná sieť, aj tie cestičky medzi dedinami a poľnohospodárskymi družstvami, ktoré sme kedysi využívali, sa už rozpadávajú. Navyše áut stále všade pribúda. Hlavne však chýba odklonenie tranzitnej dopravy mimo Žilinu. Takže bojujeme a snažíme sa pracovať s tým, čo tu máme.

Ktorí cyklisti sú aktuálne najperspektívnejší?

U nás v klube máme viacero talentov a od ďalších čakáme, že sa ešte len začnú prejavovať. Keby som mal ísť menovite, tak veľké nádeje vkladáme do juniorov Martina Svrčka a Jakuba Slivku. Prvý menovaný doniesol minulý rok bronzovú medailu z Olympijského festivalu mládeže v Baku.

Taktiež máme šikovné dievčatá v juniorskom či kadetskom veku - Miriamu Čišeckú, Adélu Hodásovú či Teréziu Ciriakovú. Samozrejme, aj viacero mladších perspektívnych pretekárov i pretekárok, ale tam ešte nechceme predbiehať udalosti, lebo všetkých ešte čaká veľa práce.

Cyklistická akadémia nesie meno Petra Sagana, čím všetkým sa podieľa na chode klubu?

Peťo prepojil svoje meno z klubom Cyklistický spolok Žilina, v ktorom aj on vyrastal. Priamo Peťo nám pomohol pritiahnuť veľkých medzinárodných partnerov. Momentálne sú to najmä výrobca bicyklov – americká značka Specialized, ďalej Citroën, Sportful a Tacx. Naďalej spolupracujeme aj s naším dlhodobým partnerom, ktorým je žilinská spoločnosť ZVL Slovakia, a.s.


Spoločná fotografia cyklistov CyS Akadémie Petra Sagana v Žiline. Foto: Martina Hulalová


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu