ROZHOVOR: Na čo si dávať pozor pri kúpe auta zo zahraničia a čo by mala spĺňať seriózna firma?


Foto: ROZHOVOR: Na čo si dávať pozor pri kúpe auta zo zahraničia a čo by mala spĺňať seriózna firma? Foto: P.D.Performance, s.r.o.

V posledných rokoch značne narastá počet záujemcov o kúpu auta zo zahraničia a to nielen pre lepší technický stav, ale aj pre širšiu ponuku vozidiel, ich výbavy a atraktívnejšie ceny. Kupujúcich neodrádzajú ani nedávno zavedené dane a poplatky spojené s prihlásením takéhoto vozidla na Slovensku. A keďže dopyt rastie, rovnako pribúdajú poskytovatelia aj ponuky vozidiel na dovoz.

Nie všetky ponuky však zahŕňajú kompletný servis a tak sa majiteľ nového auta môže ľahko ocitnúť v problémoch. Najmä vtedy, ak sa nechá zaslepiť najnižšou cenou. V nasledujúcom rozhovore preto rozoberieme niekoľko situácií, ktoré môžu nastať a bežne aj nastávajú, a tiež si popíšeme celý proces dovozu.

Odpovedať na otázky bude pán Peter Ďurica zo žilinskej spoločnosti P.D.Performance, s.r.o., ktorý sa zaoberá touto činnosťou už približne 12 rokov. Za ten čas nielen získal rôzne nové skúsenosti ale postupne zdokonaľoval svoje služby tak, aby výsledkom jeho práce bol spokojný zákazník.

Najväčším problémom poskytovania služieb v tejto oblasti je nedôverčivosť zákazníkov a zároveň neserióznosť predajcov. Často je za tým negatívna skúsenosť z minulosti a to v prípade zákazníka aj predajcu. Sú známe rôzne prípady, kedy malo auto upravené najazdené kilometre, bolo predtým utopené či nabúrané a majiteľ to zistil až po niekoľkých mesiacoch, keď sa objavili prvé problémy. Ako teda korektne postupovať?

Čo je prvým krokom pri výbere serióznej firmy na dovoz auta?

Na Slovensku existujú stovky firiem, ktoré robia túto činnosť. Prvou a základnou vecou pri hľadaní tej serióznej je absolvovanie stretnutia s jej zástupcom. Už z krátkeho rozhovoru musí človek vycítiť, či je dotyčný kompetentný a má znalosti o svojej práci a celom procese dovozu. Musí vedieť dobre reagovať na všetky otázky, mať prehľad o svojich aktuálnych už privezených vozidlách a tiež by nemal mať problém predložiť všetky potrebné doklady. Ak bez váhania a priamo odpovedá, je to dobrým znamením.

Naši zákazníci sa nám často sťažujú, že predtým ako prišli k nám, boli v spoločnosti, kde dostávali rôzne vyhýbavé odpovede, alebo im nedokázali veľa vecí na aute podložiť či riadne vysvetliť. Takéto správanie môže byť podozrivé a aj keď nemusí ísť hneď o podvodníka, môže byť majiteľ jednoducho neznalý a tiež sa pri kúpe v zahraničí mohol nechať oklamať.

Takže základom je čo najviac informácií a ochota ich sprostredkovať?

Samozrejme, predávajúci musí vedieť, čo predáva a mal by to aj kupujúcemu povedať. V prvom rade nesmie nič zatajiť, ak si za kvalitou stojí a je seriózny. O prípadných drobných nedostatkoch by mal byť kupujúci dobre informovaný, čo v konečnom dôsledku ocení. 

K tomuto môžem opäť povedať aj príklad neseriózneho dovozcu, ktorý zákazníkovi auto len otvoril a povedal aby si ho pozrel sám a bez žiadnej odbornej komunikácie o vozidle sa mal zákazník oboznámiť so stavom a rozhodnúť o kúpe.

Ako by mal vyzerať postup pri novom zákazníkovi?

Neexistujú žiadne tabuľkové pravidlá, ale u nás vo firme to funguje takto: Ak k nám zavíta nový zákazník, informujeme ho o dostupných možnostiach, celom procese a poplatkoch. V žiadnom prípade mu vopred nesľubujeme žiadne zľavy či výrazne nízke ceny a taktiež neočierňujeme našu konkurenciu - príde mi to neprofesionálne. Pokiaľ sa pre nás rozhodne, zadá nám parametre vozidla, ktoré by si želal nájsť a doviezť zo zahraničia. Vopred od neho nežiadame žiadny podpis zmluvy ani zálohu a tiež ho do ničoho nenútime.

Následne pre nás začína proces vyhľadávania správneho vozidla. My spolupracujeme výhradne s autorizovanými predajcami a lízingovými spoločnosťami. Ak teda narazíme na vyhovujúce vozidlo v dostupných databázach, spojíme sa s dodávateľom a konzultujeme jeho technický a optický stav. Na vyžiadanie nám zasielajú kompletnú dokumentáciu od vozidla, vrátane fotografií. Zaslanú dokumentáciu riadne preveríme a zákazníka informujeme o servisnej histórii, prípadných poistných udalostiach, počte predošlých majiteľov a samozrejme aj o iných dôležitých skutočnostiach.

Následne spoločne so zákazníkom všetky tieto zistenia konzultujeme a čakáme na odobrenie ponuky. Pokiaľ máme súhlas zákazníka a vozidlo spĺňa všetky požiadavky, preberáme vopred dohodnutú zálohu a vyrážame do zahraničia. Absolvujeme plnohodnotnú testovaciu jazdu, ďalej vozidlo kontrolujeme aj na stav karosérie a celkový optický a technický vzhľad. Po ukončení celého procesu skúšky vozidla telefonicky kontaktujeme zákazníka a riadne ho informujeme o výsledku našej kontroly. 

Musím však podotknúť, že vozidlá, s ktorými sa nestotožňujeme, odmietame zákazníkovi doviezť aj napriek jeho žiadosti. Vo výsledku sme za ne zodpovední my, preto ak majú byť v zlom stave, nepodpíšeme sa pod ne.

Čo považujete za samozrejmosť pri serióznej firme?

Samozrejmosťou by podľa mňa malo byť preukázanie kompletnej histórie vozidla, či už hovoríme o servise, poisťovni alebo exekúciách. Tiež oboznámenie zákazníka s celkovým technickým stavom a poskytnutie možnosti skúšobnej jazdy dlhšej ako len pri areáli firmy. Ja so zákazníkmi jazdím približne 15 kilometrový úsek - mesto, okreska, diaľnica. Chýbať by nemalo ani zmeranie hrúbky laku, kde sa preukážu prípadné opravy.

A neviem ako ostatné spoločnosti, ale u nás poskytujeme zákazníkom pomoc a poradenstvo aj po rokoch od kúpy auta. Osobne aj telefonicky nemáme problém s nimi komunikovať a nasmerovať ich, prípadne zabezpečiť cenovo dostupné autodiely, servis a podobne. Ak by sa autu niečo stalo, povedzme aj po pol roku, sú u nás vítaní a pomôžeme im problém vyriešiť.

V našej oblasti podnikania sa hovorí, že u neserióznych firiem je často garancia auta len po bránu, akonáhle ňou auto prejde, už sa neakceptuje žiadna reklamácia. 


Stalo sa, že ste po príchode do zahraničia našli auto v úplne inom stave?

Áno, boli aj situácie, kedy reálny stav nekorešpondoval s uvádzaným stavom. Ak teda vozidlo nespĺňa naše parametre kvality, vraciame sa domov bez auta, no zákazníkovi neúčtujeme žiadne poplatky. Zodpovednosť za vyhľadanie, preverenie a stav je totiž na našich pleciach.

S akými negatívnymi skúsenosťami sa stretávate pri práci?

Je to najmä nedôvera tej časti zákazníkov, ktorí sa už predtým niekde sklamali. Aj napriek tomu, že im všetko vysvetlíme, zdokladujeme a dokonca s nimi absolvujeme overenie v autorizovanom servise, bývajú nedôverčiví. Neustále hľadajú vo všetkom podvod alebo skrytý háčik. 

Druhá vec sú neustále narážky na nižšie ceny. Sú zákazníci, ktorí sa snažia stlačiť cenu aj o 2 000 eur, pritom to v skutočnosti nie je reálne. Som toho názoru, že ak niekto dokáže dať takúto vysokú zľavu, niečo s autom nebude v poriadku a potrebuje sa ho zbaviť. Každý, kto robí svoju prácu poctivo, veľmi dobre vie, aké sú s ňou spojené náklady a koľko si môže dovoliť spustiť z ceny. Reálnu zľavu vidím v sume do 500 eur, ale nie v tisícoch - to je už podozrivé. 

Opäť skúsenosť od nášho zákazníka, ktorý si od istej spoločnosti nechal doviezť auto a následne o neho prišiel. Bolo totiž v exekúcii a preto aj výrazne lacnejšie. Ďalšia skúsenosť zasa hovorí o aute, ktoré bolo s veľkou zľavou, ale po čase sa zistilo, že v zahraničí bolo vyradené pre totálnu škodu po nehode či utopení.

Treba pamätať, že v 99% prípadov znamenajú veľké zľavy jeden veľký otáznik. To, čo ušetríte pri kúpe, môžete stratiť na servise, prípadne neuvidíte peniaze ani auto. Chcem ešte podotknúť, že nakoľko sa ľudia sami domáhajú veľkých zliav a nízkych cien, vznikajú firmy, ktoré im ich poskytnú. Aj keď na úkor kvality a spokojnosti.

Aký je prístup zákazníkov, mávajú aj prehnané požiadavky?

Medzi časté prípady patrí porovnávanie našich serióznych ponúk s viditeľne nevýhodnými. Príklad - naše vozidlo s kompletnou garanciou histórie a stavu za sumu 15 900 eur a vozidlo po utopení alebo autonehode za 13 500 eur. Zákazníci si neuvedomujú, že tieto dve ponuky sa nedajú porovnať. Ak mám skutočne zachovalé auto vo veľmi dobrom stave, pochopiteľne ho nebudem predávať za cenu poškodeného.

Stalo sa nám, že zákazník dokonca sám odkryl chyby na aute lacnejšej ponuky konkurencie a pri našom garantovanom vozidle trval na rovnako nízkej cene.

Aká bola doteraz vaša najhoršia skúsenosť pri tejto práci?

V jednom prípade sme dovážali auto čerstvo po výmene rozvodov a cestou na Slovensko nám tie rozvody kľakli. Boli sme približne 500 kilometrov od domova, keď sa to stalo. Zistilo sa, že mechanik v servise nedotiahol dobre jednu kladku a tá vydržala približne 2000 kilometrov, kým sa povolila. Vozidlo malo pritom kompletnú servisnú históriu a výmena prebehla v autorizovanom servise v zahraničí. 

Bolo to nepríjemné, ale nie neriešiteľné. Auto sme dostali domov na odťahovke a zákazníkovi sme okamžite vrátili zálohu. Spojili sme sa so zahraničným autorizovaným servisom, doložili fotodokumentáciu pred a po oprave a zdokladovali všetky náklady. Nakoľko sa oprava riešila aj na Slovensku v autorizovanom servise, nebol problém s domáhaním sa odškodnenia. 

Predajca mal poistenie, ktoré vykrylo vzniknutú škodu. Zákazník si napokon vozidlo aj tak od nás kúpil, v podstate nemal prečo váhať, získal úplne nový polomotor.

Čo by ste odkázali ľuďom, ktorí zvažujú dovoz auta zo zahraničia?

Určite to, že pri kúpe auta nejde o najlepšiu cenu, špeciálne nie na Slovensku. A na druhej strane, cena určite negarantuje kvalitu. Vždy si je potrebné dovozcov overiť, komunikovať s nimi a vyhodnotiť ich prístup k práci. Záujemca môže osloviť viaceré firmy a po stretnutiach si spraviť objektívny názor s následným výberom tej správnej. 

Nikdy netreba zabúdať, že najlepšia cena sa časom môže pretaviť do zvýšených nákladov na prevádzku a servis. Naháňanie sa za cenou otvára ľuďom oči niekedy až po roku či dvoch. Predajca im vtedy už neakceptuje žiadnu reklamáciu.

Peter Ďurica
P.D.Performance, s.r.o.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu