Protiimigrantské billboardy vylepili aj v Žiline, Rada pre reklamu konštatovala porušenie kódexu


Foto: Protiimigrantské billboardy vylepili aj v Žiline, Rada pre reklamu konštatovala porušenie kódexu

Pred niekoľkými týždňami boli aj v okolí Žiliny vylepené billboardy, ktoré bez bližšieho označenia hlásali slogan “Imigranti obsadzujú Európu!” s dodatkom v podobe odkazu na internetovú stránku. Zadávateľom reklamy je politická strana Kotleba - Ľudová strana Naše Slovensko.

Vzhľadom na fakt, že počet imigrantov medziročne postupne klesá a najviac ich prišlo do Európy počas krízy v roku 2015, vyvolala reklama pobúrenie u časti obyvateľstva. Na podnet jedného z občanov sa reklamou zaoberala aj Arbitrážna komisia Rady pre reklamu, ktorá vyniesla verdikt.

Rada upozorňuje na to, že reklama zneužíva symbol polmesiaca na vyvolanie pocitu strachu v príjemcoch reklamného posolstva. Ďalej uviedla, že posolstvo je koncipované tak, aby vyvolalo výlučne negatívnu konotáciu k imigrácii a stavia spotrebiteľa do polohy zodpovednosti za domnelú “stratu” Európy.


„Dominantným výrazovým prostriedkom reklamy je pritom zvolanie „Imigranti obsadzujú Európu!“ v  spojení s vyobrazením Eiffelovej veže, na vrchole ktorej je umiestnený symbol polmesiaca Výrazným prvkom reklamy je aj názov propagovanej webovej stránky, ktorým sa vytvára jasný interpretačný rámec posolstva reklamy. AK RPR má za to, že reklama je spracovaná spôsobom, ktorý zneužíva predsudky, keďže napríklad vyobrazenie symbolu polmesiaca, ktorý je (tak ako je vyobrazený) okrem iného typickým symbolom pre islam, naznačuje, že imigrantmi sú v tomto prípade výhradne moslimovia, čo nemusí byť pravda. Nie každý imigrant je moslim, a nie každý moslim je imigrant,“ uvádza v stanovisku Rada pre reklamu.

Politickej strane, ktorá reklamu zadala, nie je zneužívanie symbolov cudzie. V minulosti zneužili postihnuté osoby na odovzdanie šekov v sume 1488 eur, čo odkazuje na nacistickú symboliku 14 slov popredného neonacistu  a akronymu pre nacistický pozdrav, keďže H je ôsme písmeno abecedy. Na internete sa už objavili aj fotografie, ako v niektorých mestách billboardy presprejovali.

Zdroj: Zomri.sk

Členom rady pre reklamu je niekoľko billboardových spoločností, v zozname na internetovej stránke sa však tá, ktorá plochu pre neetickú reklamu poskytla a zinkasovala za ňu odmenu, nenachádza.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu