Redakčný test: Suzuki Vitara - Osviežený bestseller


Foto: Redakčný test: Suzuki Vitara - Osviežený bestseller
Galéria: 68 fotiek

Suzuki Vitara patrí dlhodobo medzi najžiadanejšie SUV na našom trhu. Obrovskú popularitu si toto japonské SUV vyslúžilo predovšetkým pre svoje schopnosti skombinované s atraktívnou cenovkou. A aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, najnovšia generácia spomínaného modelu sa u nás predáva už od roku 2015. Po troch rokoch preto prišla na rad povinná jazda v podobe faceliftu.

Automobilka si ho naplánovala symbolicky - 30 rokov po uvedení na trh pôvodného modelu Vitara. Novinka so sebou prináša ďaleko viac zmien ako „len“ tradičné zahladenie vrások v podobe osvieženého dizajnu. Zásadne zmeny sa okrem toho odohrali aj pri dostupných motorizáciách. My sme mali na test špičkovú verziu s najsilnejším motorom.

Nové Suzuki Vitara s motorizáciou 1,4 Boosterjet, skombinovanou s 6-st. manuálnou prevodovkou a v najvyššej výbave Elegance+, nám na test zapožičala spoločnosť A-Auto s.r.o. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Suzuki v našom regióne.

Prvý model s označením Vitara sa objavil už v roku 1988. V tom období šlo celkom iste o nadčasový počin. Vitara s vyvýšeným podvozkom bola rovnako vhodná do mestskej premávky ako aj do stredne ťažkého terénu. Nasledujúca druhá a tretia generácia už dostala prívlastok Grand. „Veľkému“ modelu Vitara boli predsa len o niečo bližšie terénne schopnosti, v ktorých vyčnievala nad svojou konkurenciou. Aktuálna štvrtá generácia predstavená v roku 2014 sa opäť vrátila k názvu Vitara a zaradila sa medzi moderných zástupcov populárnej kategórie SUV. V Európe ako aj na Slovensku patrí už niekoľko rokov medzi absolútne najpredávanejšie automobily z krajiny vychádzajúceho slnka.

Akúsi povinnú jazdu v rámci modernizácie predstavuje dizajnová retuš, ako aj hodnotnejšie stvárnený interiér. Do ponuky výbavy pribudli mimo toho nové bezpečnostné prvky. Najzásadnejšiu zmenu napriek tomu predstavuje obmenená paleta motorov. Podľa očakávania už medzi dostupnými motorizáciami nenájdeme žiadny agregát ktorý by spaľoval naftu. Z ponuky vypadla aj benzínová atmosférická 1,6-tka. Tú po vzore modelu S-Cross nahrádza moderný prepĺňaný litrový zážihový 3-valec. Športovo ladená verzia Vitara S je už taktiež minulosťou. Najvýkonnejšia motorizácia, ktorá bola doteraz jej výsadou, je po novom klasickou súčasťou palety pohonných jednotiek tohto modelu.

Nové Suzuki Vitara si je možné aj naďalej zadovážiť s pohonom len prednej nápravy, ako aj s inteligentným pohonom všetkých kolies AllGrip. K dispozícii sú celkovo dve zážihové motorizácie. Nový základný prepĺňaný 3-valec 1,0 BoosterJet disponuje výkonom 112 koní. Zákazník má na výber buď 5-st. manuál alebo moderný 6-st. automat. Okrem základných verzii s pohonom 4x2, je možné aj túto motorizáciu kombinovať s pohonom 4x4 a 5-st, manuálnou prevodovkou. Výkonnejšiu alternatívu následne predstavuje prepĺňaný 4-valec 1,4 BoosterJet s výkonom 140 koní, ktorý poháňal aj nami testovaný exemplár. A táto verzia je dispozícii s pohonom 4x2 ako aj 4x4. V obidvoch prípadoch je možné siahnuť buď po 6-st. manuálnej prevodovke alebo alternatívne po 6-stupňovom automate klasickej konštrukcie. 

Nenásilná dizajnová retuš model Vitara ešte viac zvýraznila

Po dizajnovej stránke možno označiť model Vitara ako nadčasový. Novinka si pri facelifte vystačila aj s menej zásadnými zmenami na karosérii. Aktuálnu verziu ale s istotou rozpoznáte na základe novej masky chladiča. Po vzore modelu S-Cross, tu dostala už aj Vitara zvislé pochrómované lamely. Nápadné chrómové detaily zdobia teraz aj pozmenený predný nárazník. Toto riešenie pôsobí vyslovene elegantnejším dojnom.

Pozornému oku ďalej neunikne ani pozmenená grafika predných svetiel. V tomto prípade ešte viac vyniká modrý „rámik“ značiaci prítomnosť dobre fungujúcej LED technológie pri stretávacích svetlách. Zmeny v rovnakom duchu zaznamenala aj zadná časť. Nový robustnejšie pôsobiaci nárazník aj tu dopĺňa kompletne pozmenená grafika koncových svetiel. Aj v tomto prípade môžeme hovoriť o prítomnosti modernej LED technológie. Pohľad z profilu s ochranným oplastovaním karosérie, pripomína, že ani nová Vitara sa terénu nezľakne.

Galéria: 68 fotiek

Typickým dizajnovým prvkom ostáva aj naďalej „falošný“ prieduch pred spätnými zrkadlami. Bez neho by to skrátka nebola tá pravá Vitara. Modernizácia so sebou priniesla i nové odtiene laku karosérie. To bol aj prípad nami testovaného zlatého odtieňa s názvom Solar Yellow Pearl. Milým prekvapením je, že ani konzervatívni Japonci nezavrhujú možnosti osobnej personalizácie. Nové Suzuki si je možné zadovážiť aj v dvojfarebnom prevedení a s kontrastnou farbou strechy karosérie. 

Interiér je krajší a predovšetkým kvalitnejší

Pri hodnotení interiéru môžeme začať konštatovaním, že Suzuki pozorne načúvalo doterajšej kritike a pri modernizovanom modeli Vitara pozmenilo pálčivé miesta. Minulá verzia bola azda najviac kritizovaná, za až príliš „obyčajnú“ palubnú dosku z tvrdého plastu. Tomu už je ale koniec. Novinka prichádza s citeľne hodnotnejším prevedením palubovky. Na pocit príjemné mäkčené materiály, sa vyskytujú predovšetkým v jej vrchnej časti. Spokojní sme rovnako s pocitovou kvalitou dielenského opracovania a s lícovaným jednotlivých dielov interiéru.

Základné usporiadanie palubnej dosky zostalo nezmenené. Vodič sa tu veľmi rýchlo zorientuje. Všetky ovládacie prvky nachádza na miestach, kde ich aj podvedome očakáva. Zásadnou zmenou v rámci faceliftu prešiel prístrojový panel. Prehľadné analógové budíky, vrátane teplomeru chladiacej kvapaliny, má Vitara aj naďalej. Úplne nový je ale displej palubného počítača s priemerom 4,2 palca. Okrem množstva zaujímavých funkcií sa môže pochváliť veľmi peknou farebnou grafikou. Škoda len, že konzervatívne japonské zostalo prepínanie jeho údajov. To sa deje prostredníctvom tradične dlhej „tyčinky“ umiestnenej priamo v prístrojovom paneli. Jednoduchší či „obyčajný“ vzhľad majú aj naďalej niektoré prvky interiéru. Za všetko spomeniem výplne dverí alebo obrovské prepínače, určené na ovládanie vyhrievania predných sedadiel. Tu ale zároveň končí potencionálna kritika.

Galéria: 68 fotiek

Z pozitív musím ako prvé vyzdvihnúť veľmi príjemné predné sedadlá. V tomto prípade predstavujú ideálny kompromis medzi komfortnými kreslami a ich športovou alternatívou. V prípade výbavy Elegance+ ponúkajú naviac atraktívnu kombináciu kože a semišu. Prednosťou každého SUV je vyšší posed. Toto platí aj pre testovanú novinku. Nad konkurenciou Vitara vyniká pomerne dobrých výhľadom z kabíny a to predovšetkým smerom dozadu. Počítať treba ale so širšími prednými stĺpikmi v ich spodnej časti. S podobným neduhom, vzhľadom pre nároky na bezpečnosť, ale dnes bojujú prakticky všetky moderné vozidlá.

Prvok výbavy, podľa ktorého rozpoznáte najlepšie vybavenú verziu, predstavujú vkusné ručičkové hodiny zapracované medzi centrálne výduchy ventilácie. Príjemným prekvapením je v mojich očiach aj 7-palcový centrálny dotykový monitor. Infotaiment disponuje okrem peknej grafiky aj vynikajúcou funkčnosťou. Na dotyk reaguje veľmi pohotovo, čo platí dokonca aj na ovládanie hlasitosti audia.

Galéria: 68 fotiek

Tu by si mohli brať mnohí výrobcovia so Suzuki príklad. S odmyslením si tradičných funkcií sme mali v našom prípade k dispozícii aj dobre fungujúcu integrovanú navigáciu. Konzervatívne orientovaní užívatelia privítajú samostatný prehľadný modul pre ovládanie klimatizácie. I za toto riešenie si Vitara zaslúži veľký palec hore.

Aj napriek kompaktným rozmerom novinka nesklamala ani priestorovými pomermi v druhom rade. Naopak, túto disciplínu by sme mohli označiť za jej silnú stránku. Vzadu sa síce sedí o niečo vzpriamenejšie, no dostatok priestoru na nohy i hlavu tu bude mať aj dvojica urastenejších dospelých. Toto konštatovanie platí aj v prípade výberu efektnej panoramatickej strechy.


Galéria: 68 fotiek

A čo batožinový priestor? V zakladanom usporiadaní odvezie Vitara 375 litrov batožiny. V zrozumiteľnejšom vyjadrení možno povedať, že ide o postačujúci objem aj pre potreby bežnej rodiny. Silnou stránkou je pravidelný tvar s kolmými bočnými stenami. Medzipodlahu je možné umiestniť v dvoch pozíciách. Pri vyššej z nich vzniká takmer optimálna rovina pri konfigurácii so sklopenými sedačkami. Maximálny objem pre batožinu vtedy dosahuje 1120 litrov. Tak ako pri väčšine modelov z krajiny vychádzajúceho slnka, treba aj v tomto prípade v štandarde počítať „len“ s prítomnosťou lepiacej sady.

Z výbavových prvkov ponúka testovaná špičková verzia Elegance+ prakticky všetko, čo vám zíde na um. Za všetko spomeňme napríklad bezkľúčový prístup a štartovanie, adaptívny tempomat, automatickú klimatizáciu, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, automatické svetlá, dažďový senzor, či práve už spomenuté panoramatické strešné okno. Ešte zaujímavejšia je plejáda dobre fungujúcich asistenčných systémov. Vitara ponúka monitorovanie mŕtveho uhla, sledovanie premávky za vozidlom pri vyparkovaní, funkciu automatického brzdenia pred nárazom, čítanie dopravných značiek či stráženie jazdných pruhov.

Galéria: 68 fotiek

Schopná na ceste i v teréne

Nové Suzuki Vitara neprestáva tešiť ani po absolvovaní prvej porcie kilometrov za volantom. Jedným z kľúčových faktorov, ktorý hovorí v prospech tohto modelu, je nízka hmotnosť. Nami testovaná verzia v najvyššej výbave váži len približne 1,2 tony, čím sa môže pochváliť minimum konkurentov. Práve vďaka priaznivej hmotnosti s testovaným výkonnejším motorom doslova lieta.

Výkon 140 koní v tomto prípade s rezervou postačuje aj na plne obsadené vozidlo. Testovaná motorizácia sa okrem mesta či terénnu hodí aj na dlhé diaľničné presuny. Príjemne športovú atmosféru tu vo mne zanechala aj 6 st. manuálna prevodovka s veľmi presnými dráhami radenia v kulise. Sklamaním na konci testu nebola ani výsledná spotreba paliva. Suzuki ako jeden z prvých výrobcov vo svojich oficiálnych prospektoch udáva spotrebu paliva už aj podľa najnovšej metodiky (WLTP). Náš výsledný priemer po skončení testu na úrovni 7,3 l/100 km dokázal tento údaj dokonca podliezť. Zato si Vitara zaslúži veľký rešpekt!

Galéria: 68 fotiek

Kľúčovým faktorom k zábavným jazdným vlastnostiam predstavuje okrem výkonnej motorizácie aj schopný podvozok. Suzuki Vitara sa dokáže rovnako suverénne správať v zákrutách pri vyšších rýchlostiach, ako aj pri pomalšej jazde po nekvalitnom povrchu v meste či teréne. Jedinú výčitku mám len k menej precíznemu odhlučneniu interiéru.

To sa prejavuje predovšetkým pri svižnejšej jazde po cestách s horším povrchom. Naopak, nad často omnoho drahšou konkurenciou dokáže Vitara vyniknúť špičkovým pohonom všetkých kolies. Napriek všetkému už spomenutému, osobne považujem práve inteligentnú „štvorkolku“ AllGrip za najväčšiu pridanú hodnotu tohto modelu!

Štýlovým voličom na stredovej konzole si je možné aktivovať jeden zo štyroch jazdných režimov. Východiskový je mód Auto, vhodný na každodenné používanie. Na dynamickejšiu jazdu, napríklad cez obľúbený horský prechod, je ideálny režim Sport. Tu okrem citeľne ostrejšej reakcie plynového pedála smeruje podstatne viac krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Pre výjazdy do terénu je najvhodnejší režim Snow. My sme zhodou okolností mali to šťastie vyskúšať si ho aj v podmienkach na čerstvo zasnežených cestách.

Galéria: 68 fotiek

Je prekvapením ako krásne je Vitara ovládateľná pri rýchlej jazde na klzkom povrchu. Mnohé terénnejšie tváriace sa SUV dokáže novinka prekonať aj v náročnejšom teréne. Svetlá výška na úrovni 185 mm a pomerne krátke previsy karosérie dodávajú japonskému SUV solídnu porciu slobody pri pohybe v náročnejších podmienkach. V tomto smere je najúčinnejší režim Lock, s uzamknutým medzinápravovým diferenciálom. Vitara si v tomto prípade s ľahkosťou poradila aj s pomerne náročným prekrížením náprav. 

A náš celkový dojem?

Nová Suzuki Vitara po facelifte ponúka ešte atraktívnejší kabátik a kvalitnejší interiér. Najsilnejšou stránkou tohto modelu ale naďalej ostáva jeho univerzálnosť. Najväčším prekvapením testu sa v našom prípade stal výkonný motor a špičkový pohon všetkých kolies AllGrip.  

V Žiline si nové Suzuki Vitara môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k novému autorizovanému predajcovi vozidiel Suzuki v našom regióne, spoločnosti A-Auto s.r.o. Žilina, na Kvačalovej ulici,  kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Suzuki. 

Výbava - Cena

  • Suzuki Vitara 1,4 Boosterjet Elegance+ 4WD (testovaný model) - od 21 430 €
  • Suzuki Vitara 1,0 Boosterjet Comfort 2WD - od 14 790 €

Plusy

  • Jazdné vlastnosti na ceste i v teréne
  • Bohatá výbava
  • Výborný pomer získanej hodnoty za nadobúdaciu cenu

Mínusy

  • Slabšie odhlučnený interiér
  • Niekoľko lacno pôsobiacich dielov v interiéri

Technické parametre

ModelSuzuki Vitara 1,4 Boosterjet Elegance 4WD  
Motorbenzín
Pohon4x4
Počet valcov4
Výkon kW / koní103 / 140
Krútiaci moment220 Nm
Pohotovostná hmotnosť1195 - 1240 kg
Maximálna rýchlosť200 km/h
Zrýchlenie z 0 na 10010,2 s
Prevodovkamanuálna
Počet stupňov6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu7,5 l / 100 km
Spotreba počas testu7,2 l / 100 km
PneumatikySava Eskimo hp2





Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Peter Hlačik