Redakčný test: Nissan Leaf - Dotyk budúcnosti


Foto: Redakčný test: Nissan Leaf - Dotyk budúcnosti
Galéria: 66 fotiek

Hybnou silou automobilového priemyslu dneška sa stáva elektrina. Prakticky všetky významné automobilky horlivo pracujú na vývoji vozidiel s elektrickým pohonom. Ruka v ruke s tým súvisia aj ambiciózne vyhlásenia spojené s termínmi uvádzania elektromobilov do predaja. Avšak, niektoré automobilky sú vo vývoji automobilov s elektrickým pohonom už dnes o minimálne jeden pomyselný krok vpredu. Medzi najväčších „elektro priekopníkov“ patrí jednoznačne automobilka Nissan.

V čase, keď iní ešte len začínajú, Nissan ponúka už druhé vydanie svojho elektrického automobilu. Hádate správne, reč je o novej generácii modelu Nissan Leaf, ktorá sa prednedávnom objavila už aj na našom trhu. Vďaka našej spolupráci so žilinským zastúpením značky Nissan, sme sa k tomuto zaujímavému modelu dostali dokonca medzi prvými na domácej pôde. Nový Nissan Leaf s rovnako novou 40 kWh batériou a v najvyššej výbave Tekna, nám na test zapožičala spoločnosť POINT a.s. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Nissan v našom regióne.

Prvá generácia modelu Nissan Leaf sa objavila už v roku 2010. Japonský elektromobil hneď po svojom príchode spôsobil vo svete automobilov doslova malú revolúciu. Zrazu bol na automobilovom trhu k dispozícii elektromobil, ktorý za akceptovateľnú sumu po priestorovej stránke dokázal konkurovať klasickým kompaktným modelom. Želaný úspech sa dostavil takmer okamžite. Elektromobil značky Nissan získal v roku 2011 pomerne šokujúco prestížne ocenenie COTY, teda víťazstvo v ankete o Európske auto roka.

Neskôr sa z tohto modelu stal najpredávanejší elektromobil na našej planéte. Posledná modernizácia z pred približne dvoch rokov so sebou priniesla okrem iného batériu s väčšou kapacitou. Aj napriek tomu sme všetci už netrpezlivo očakávali príchod novej generácie. Tá sa po prvý krát objavila v sériovej podobe v druhej polovici minulého roka. Aktuálne je novinka dostupná už na všetkých dôležitých trhoch, vrátane toho slovenského.

V porovnaní s predchádzajúcim modelom je každému už na prvý pohľad jasné, že nový model zaznamenal doslova revolučnú premenu. Kým prvá generácia pôsobila značne futuristicky, nový model sa navonok za každú cenu nesnaží prehnane prezentovať, že vo svojich útrobách ukrýva čisto elektrický pohon. Ešte dôležitejšie zmeny ako je dizajn zaznamenala použitá technológia. Tou najpodstatnejšiu a zároveň aj najočakávanejšiu zmenou sú výkonnejšie akumulátory.

Zároveň sa medzigeneračne predĺžil celkový a hlavne reálny dojazd približne o 100 km. Nová pohonná sústava okrem toho disponuje aj vyšším výkonom a vyšším krútiacim momentom. Nositeľom ďalšej významnej inovácie, ktorá sa na našom trhu objavila spolu s modelom Leaf, je funkcia Propilot. V súčasnosti v sebe Propilot kombinuje dostupné asistenčné systémy, predovšetkým adaptívny tempomat s funkciou udržiavania jazdy v jazdných pruhoch. V praxi ide o akýsi medzistupeň, ktorým sa čoraz viac približujeme k plne autonómnej jazde.

Galéria: 66 fotiek

Na našom trhu sa aktuálne nový Nissan Leaf ponúka s jedným typom pohonu a v troch samostatných výbavových stupňoch. Srdcom vozidla je nová batéria s kapacitou 40 kWH. Výkon pohonnej sústavy dosahuje rovných 150 koní. Priemerný kombinovaný dojazd je 270 kilometrov. Avšak, už onedlho ponuku modelového radu Leaf obohatí ešte výkonnejšia verzia s názvom Nissan Leaf E-Plus. V tomto prípade bude batéria disponovať kapacitou až 64 kWh, maximálny výkon vzrastie na 200 koní a výrobca hovorí o dojazde až cca 500 km!

Čo dokáže v praxi ponúknuť nová generácia modelu Nissan Leaf?

Dynamický dizajn pristane aj elektromobilu

Kým prvá generácia modelu Leaf už na prvý pohľad prezrádzala, že sa jedná o vozidlo s ekologickým pohonom, novinka svoj technický pôvod rafinovane maskuje. Nebojím sa dokonca povedať, že nový Nissan Leaf už nechce vytŕčať z davu a dizajnovo sa snaží čo najviac zapadnúť medzi kompaktných konkurentov s konvenčným pohonom. Svojimi dizajnovými líniami a tvarmi už na prvý pohľad zapadá do rodiny modelov s logom Nissan.

Prednej časti podľa očakávania dominuje dynamická maska v tvare písmena V (V-motion). Keďže elektromobily nepotrebujú náporové chladenie, okolie fabrického loga a zároveň prednú masku, vypĺňa súvislá plocha s decentným grafickým motívom diamantov. Musím povedať, že v praxi vyzerá takáto náhrada masky chladiča skutočne veľmi dobre. Športový nádych ešte viac umocňuje dynamicky tvarovaný predný nárazník. Napriek atraktívnemu prevedeniu zostáva dizajn zároveň aj prísne funkčný.

Galéria: 66 fotiek

Súčiniteľ aerodynamického odporu sa môže pochváliť hodnotou 0,28 Cx. Pri pohľade z profilu zaujmú výrazné 17-palcové disky kolies, ktoré by pri elektrickom vozidle očakával len málokto. Ešte väčšiu pozornosť púta tzv. línia plávajúcej strechy s efektným koncovým stĺpikom. To ale stále nie je všetko. Vyslovene na emócie útočí zadná časť. Doslova neprehliadnuteľný je mohutný difúzor s centrálne umiestneným hmlovým svetlom. Originálne sú do karosérie zapracované i koncové svetlá atypického tvaru. A luxusný punc dodávala testovanému exempláru farebné vyhotovenie s príplatkovou „bielou perleťou“ a s kontrastnými čiernymi prvkami. Za atraktívny dizajn ekologického modelu si od nás nový Nissan Leaf vyslúžil rešpekt a uznanie.

Na rozdiel od mnohých iných modelov novinka medzigeneračne povyrástla len symbolicky. Po premietnutí do reči čísel platí, že nový Nissan Leaf meria 4490 mm (+45 mm v porovnaní s minulou generáciou), šírka dosahuje 1788 mm (+18 mm) a výška atakuje 1540 mm (-10 mm). Rázvor náprav má dokonca identickú hodnotu na úrovni 2700 mm. O symbolických 30 litrov sa zväčšil aj objem batožinového priestoru. Kufor novinky ponúka v základnom usporiadaní solídnych 400 litrov pre batožinu.

V našom prípade, (najvyššia výbava Tekna), sme mali k dispozícii o niečo menší objem, na úrovni 385 litrov. Podpísal sa pod to subwoofer špičkovej audio sústavy Bose. Ten je umiestnený priamo v kufri, keďže priestor pod podlahou vypĺňajú batérie. Takéto riešenie môže byť nepraktické najme pri preprave objemnejších predmetov. Užívatelia, ktorí si na prvom mieste potrpia na praktickú stránku, môžu preto stále siahnuť po cenovo dostupnejšej výbave, kde daný problém odpadá. Na druhej strane nepochybujem o tom, že existuje aj dostatočné množstvo nadšencov, ktorí radšej uprednostnia kvalitný zvuk. V tomto prípade jednoducho platí niečo za niečo.

Galéria: 66 fotiek

My sme v princípe boli s reálnou využiteľnosťou batožinového priestoru počas testu maximálne spokojní. Nabíjacie káble si našli svoje miesto na bočných stenách, čím sú stále „poruke“, ale zároveň nijako zásadne neobmedzujú priestor pre náklad. Samozrejme aj pri modeli Nissan Leaf nechýba možnosť sklopenia delených zadných operadiel. V tejto konfigurácii treba počítať s výrazným schodom. Maximálna prepravná kapacita ale následne dosahuje až 1176 resp.1161 litrov.

Prekvapenie v interiéri

Významné medzigeneračné zmeny, podobne ako exteriér, doprevádzajú aj interiér nového modelu značky Nissan. Aj v tomto prípade môžeme rozhodne hovoriť o menej futuristickej koncepcii, ktorá ma potenciál osloviť určité spektrum koncových zákazníkov. Nová palubná doska ponúka príjemné materiály a precízne dielenské opracovanie. Zaujalo nás predovšetkým hojné využitie syntetickej kože, s efektným modrým prešívaním. Ide o detail, ktorý vyzerá efektne a zároveň i hodnotne.

Šoférsky prívetivú atmosféru dokonale sprostredkúva nový volant so skosenou spodnou časťou, ktorý sme ocenili už aj ďalších modeloch japonského výrobcu. Na pomery elektromobilov pôsobí pomerne konzervatívne prístrojový panel. Na naše prekvapenie sa v jeho pravej časti nachádza tradičný analógový rýchlomer. Ľavá časť prístrojového panela ja naopak plne digitálna. Grafika pôsobí už na pohľad jednoducho ale zároveň prehľadne. Toto určite ocenia predovšetkým tí skôr narodení, prípadne konzervatívne naladení vodiči.

Rovnako intuitívne je aj ovládanie resp. prepínanie jednotlivých údajov. Najdôležitejší udaj každého elektromobilu, ktorým je aktuálny dojazd spolu s aktuálnou úrovňou kapacity batérie, je k dispozícii neustále v spodnej časti prístrojového štítu. Tradičnou chybičkou krásy, typickou pre vozidlá Nissan, je absencia slovenského jazyka v menu palubného počíta, teda aj na prístrojovom paneli. Naopak centrálny displej rozhrania NissanConnect s priemerom 7 palcov slovenčinu už ponúka.


Infotaiment dostal pri novom modeli Leaf autentickejšiu grafiku. Pribudli tu predovšetkým funkcie monitorujúce spotrebu energie, resp. navigácia s funkciou vyhľadávania najbližších verejných dobíjacích staníc, v okolí akčného rádiusu vozidla. Páči sa mi vyobrazenie presného času potrebného na plné dobitie batérie z klasického zdroja v domácich podmienkach. Ostatné funkcie vrátane 360 stupňového náhľadu na okolie vozidla sú dobre známe už aj z ostatných modelov značky. Stále platí, že displej resp. kamerový systém nedisponujú najšpičkovejším obrazom či rozlíšením. Na druhej strane pri praktickom využívaní, teda pri parkovaní či tesnom manévrovaní, ide stále o veľmi užitočnú a priam až nenahraditeľnú pomôcku.

Ostatné ovládacie prvky, vrátane samostatného modulu klimatizácie, podvedome nachádzame presne v miestach, kde ich aj očakávame. Prekvapila nás len skromná porcia USB portov. Futuristický a zároveň minimalistický volič jazdných režimov na stredovej konzole pripomína minulú generáciu modelu Leaf. Príjemným prekvapením je aj posed za volantom. V novej generácii si preferovanú pozíciu pomerne ľahko nájde každý typ vodiča. Pozitívne ma prekvapilo, že aj napriek umiestneniu akumulátorov pod prednými sedačkami, je stále možne znížiť vodičove sedadlo dostatočne nízko, takmer až do vyslovene športovej polohy. Veľkoryso dimenzované sedačky zároveň ponúkajú sympatický náznak bočného vedenia.

Priestor v druhom rade v porovnaní s klasickými kompaktnými modelmi hodnotíme ako priemerný. Dvaja sa tu určite stále odvezú veľmi komfortne a pohodlne. Zaujímavým detailom je umiestnenie ovládania vyhrievania zadnej lavice. To nájdete na bočnej strane operadla na sedadle predného spolujazdca. Ani z hľadiska celkovej výbavy nový Leaf nijako nezaostáva za konvenčnou konkurenciou. Naopak, v mnohých smeroch resp. výbavových prvkoch ju prekonáva. Z prvkov dostupných v nami testovanej špičkovej výbave Tekna spomeňme napríklad vyhrievanie volantu a 4 sedadiel, Full LED svetlomety, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, polokožené čalúnenie interiéru, parkovací asistent ProPILOT Park s kamerovým náhľadom z vtáčej perspektívy, balík jazdných asistentov ProPILOT, bezkľučový prístup a štartovanie a mnoho ďalšieho.

Elektromobil s ktorým je zábava

Jedným z najväčších benefitov vozidiel s elektrickým pohonom je úžasne ticho. V tomto prípade zrejme nie je správne hovoriť o štartovaní motora ale skôr o jeho spúšťaní. Všetko funguje navlas rovnako ako pri hocijakom inom vozidle s automatickou prevodovku. Na to, že motor máme reálne spustený, vás upozorní rozsvietený centrálny panel a efektná animácia, ktorá tento proces doprevádza. Zvuk z pod kapoty v tomto prípade nečakajte žiadny. Pri prvom zoznámení sa s vozidlom zobrazoval palubný počítač dojazd 245 km, pri 90% stave batérie. Prvé a zároveň to najdôležitejšie pozitívum je, že Nissan v technických materiáloch „nezavádza“ a s plne nabitými batériami je skutočne možné prejsť deklarovaných približne 270 kilometrov.

Počas nášho testu sme viac krát dobíjali batériu doplna prostredníctvom domácej siete, s napätím 230 V. Každé ráno sa pred prvou jazdou zobrazil mierne iný dojazd, s rozptylom cca 15 km. Vysvetľujeme si to tým, že palubný počítač pravdepodobne do prepočtu vždy zahrnul predošlý štýl jazdy, aktuálne poveternostné podmienky či aktuálny odber elektrickej energie. Zapnutá klimatizácia zníži celkový dojazd o približne 10 km. To v reálnom živote rozhodne nepovažuje za žiadnu tragédiu. Približne rovnakú porciu kilometrov viete totiž ušetriť aktivovaním režimu Eco, ktorý mi pri elektromobile dáva zároveň aj najväčší zmysel.

Príjemné ticho panuje v kabíne aj po rozjazde. Vo vyšších rýchlostiach a diaľničnom tempe treba následne počítať s miernym aerodynamickým hlukom, prípadne hlukom spojeným s odvaľovaním kolies. Rozhodne ale nejde ale o nič dramatické. Oproti konvenčným vozidlám je novinka jednoducho mimoriadne tichá. Nissan pritom myslí aj na svoje okolie. Vtipným prvkom je umelý generátor zvuku, ktorý je možné deaktivovať tlačidlom vľavo pod volantom. Ak sa tak nestane, vozidlo pri cúvaní vydáva pípanie podobné tomu, aké poznáme pri nákladných vozidlách či stavebných mechanizmoch.

Galéria: 66 fotiek

Spoza volantu je v novom modeli Nissan Leaf cítiť, že už aj elektromobily dokážu ponúknuť slušnú porciu emócii z jazdy. Preposilované riadenie som pri podobnom type vozidla podvedome očakával. Naopak, veľmi ma prekvapil schopný podvozok o ktorý sa dá oprieť aj pri dynamickej jazde v zákrutách. Limitujúca sa v tomto prípade stáva prekvapivo až hmotnosť vozidla. Jazdnému zážitku všeobecne napomáha okamžitý nástup „výkonu“. Krútiaci moment spolu s maximálnym výkonom 150 koní, sú zárukou toho, že pri rozjazdoch z križovatky bude nový Leaf vo väčšine prípadov tá hlavná hviezda. Štandardný jazdný režim by sa pokojne mohol volať aj „šport“. To ale pravdepodobne veľmi nekorešponduje so zameraním vozidla.

Naopak, v Eco móde sa odozva na plynový pedál, ako aj pocit z akcelerácie výrazne otupia. Kompenzuje to už spomínaný predlžený dojazd. Z užívateľského hľadiska je tiež dôležité, že maximálny dojazd sa nijako drasticky neprepadá ani pri diaľničnom tempe. Na údaj z palubného počítača sa preto dá mimoriadne presne spoľahnúť. Prekvapený z výkonu pohonnej sústavy sme boli aj pri niekoľkokilometrovej jazde do pomerne prudkého kopca. Ani v tomto prípade sa na poli celkového dojazdu nedialo nič zásadne dramatické. Výhodou naopak je, že cestou spať sa nám podarilo nejakú elektrickú energiu, prostredníctvom rekuperácie, dostať aj spätne do batérie.

Nový Leaf okrem štandardného brzdenia rekuperuje aj prostredníctvom polohy B na voliči jazdných režimov. Ide o akési brzdenie motorom, použiteľné napríklad pri dlhšej jazde zo svahu resp. pozvoľnom dobrzďovani „na červenú“. Okrem toho prináša novinka ešte jednu zaujímavú inováciu. Nissan ju nazval E-Pedal. Po jeho aktivovaní a nadobudnutí trocha praxe, je možné vozidlo ovládať zjednodušene len prostredníctvom plynového pedálu. Po jeho uvoľnení začne totiž vozidlo automaticky intenzívne rekuperovať a teda aj brzdiť. Brzdový pedál sa následne využíva len sporadicky, napr. pri nečakanom či núdzovom brzdení.

Ešte viac ako spomenutý E-Pedal nás ale nadchol nadchol balík jazdných asistentov ProPILOT. V praxi poteší predovšetkým citlivosť systému. Vozidlo zbytočne „nepanikári“, ani v situáciách, keď sa pred Leaf tesne zaradí iné auto. Systém najviac funguje až do úplného zastavenia. Výbornou funkčnosťou sa vyznačoval aj asistent riadenia, teda monitorovanie jazdy v jazdných pruhoch. Vozidlo s jeho pomocou vo vyšších rýchlostiach dokáže pomerne presne kopírovať polomery zákrut. Systém je ale zároveň mimoriadne citlivý na kvalitu vodorovného dopravného značenia. Ak je niektorá z postranných čiar nedostatočne čitateľná, asistent sa deaktivuje.

Galéria: 66 fotiek

Vo finálnom hodnotení nás prekvapila aj spotreba elektrickej energie. Podľa palubného počítača sa nám v celkovom priemere totiž podarilo dosiahnuť ešte o niečo lepšie hodnoty ako deklaruje výrobca.

A náš celkový dojem?

Nový Nissan Leaf zaznamenal medzigeneračne citeľný posun smerom vpred. Okrem nových technológii ako je ProPILOT, sa pod to podpísal predovšetkým dlhší dojazd. Vďaka tomu sa z neho pomaly ale isto stáva vozidlo vhodné nielen do mesta, ale aj na dlhšie presuny. Ideálne a efektívne riešenie predstavuje Leaf napríklad pre tých, ktorí dochádzajú za prácou či inými aktivitami do mesta, ale zároveň si počas noci môžu vozidlo v domácich podmienkach dobíjať.

V Žiline si nový Nissan Leaf môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Nissan v našom regióne, spoločnosti POINT a.s. Žilina, na Ulici Vysokoškolákov, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Nissan.

Plusy

  • Vnútorný priestor
  • Technológia
  • Bohatá výbava

Mínusy

  • Grafika centrálneho displeja infotaimentu
  • Chýbajúca Slovenčina v menu palubného počítača

Výbava - Cena

  • Nissan Leaf 40 kWh Tekna (testovaný model) - od 37 850 €   
  • Nissan Leaf 40 kWh Acenta - od 34 250 €

Technické parametre

ModelNissan Leaf 40 kWh Tekna
Motorelektrický
Pohonpredný
Počet valcov-
Výkon kW / koní110 / 150
Krútiaci moment Nm320
Pohotovostná hmotnosť1558 - 1597 kg
Maximálna rýchlosť144 km/h
Zrýchlenie z 0 na 1007,9 s
Prevodovkaautomatická
Počet stupňov1
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu20,6 kWh / 100 km
Spotreba počas testu17,8 kWh / 100 km
PneumatikyDunlop EnaSave 

 

 




Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Peter Hlačik