Redakčný test: Škoda Kodiaq Sportline - Medveď v športovom


Foto: Redakčný test: Škoda Kodiaq Sportline - Medveď v športovom
Galéria: 59 fotiek

V rámci redakčných testov nám prešlo cez ruky už mnoho automobilov. Len máloktorý z nich však dokázal spôsobiť tak veľký „boom“ či ošiaľ, ako sa to podarilo prvému veľkému SUV značky Škoda. Aj preto sme si približne po roku a pol od uvedenia do predaja, naplánovali ďalšie rande s modelom Kodiaq. Mladoboleslavská automobilka okrem už dobre známeho základného modelu postupne uvádza do predaja aj ďalšie plánované modelové línie z rodiny Škoda Kodiaq. Najnovším počinom je ešte stále nami testovaná športovo orientovaná verzia Škoda Kodiaq Sportline.

Pozitívnym zistením je tiež fakt, že automobilka v mnohých detailoch najväčšiu pýchu svojho modelového portfólia, priebežne neustále vylepšuje. Nový model Škoda Kodiaq Sportline, v kombinácii s najvýkonnejším turbodieslom 2,0 TDI (190 koní), pohonom všetkých kolies, a so 7-st. automatickou DSG prevodovkou, nám na test zapožičala spoločnosť IMPA Žilina, s.r.o., autorizovaný predajca vozidiel Škoda v našom regióne .

V posledných rokoch si povesť najperspektívnejšieho automobilového segmentu s veľkým prehľadom udržiavajú crossovery a SUV. Platí, že automobilka, ktorá nemá v tejto kategórii svojho zástupcu, akoby ani neexistovala. Veľmi dobre známa Škoda Yeti bola akýmsi prvým priekopníkom českej automobilky v kategórii SUV, v jej novodobej histórii. Škoda ale už v tých časoch naplno pracovala aj na väčšom SUV súrodencovi. Koncept s názvom Vision S so začiatku roka 2016, bol následne predzvesťou prvého veľkého SUV s logom Škoda. Predstavenia sériového modelu s názvom Škoda Kodiaq sme sa dočkali prekvapivo rýchlo, konkrétne hneď na jeseň v roku 2016.

Ako už bolo povedané v úvode, okrem základného modelu Škoda Kodiaq, ktorý je dostupný v troch výbavách, postupne rozširujú ponuku modelového radu aj ďalšie verzie. Ako prvá pribudla do ponuky ešte viac terénnejšie sa tváriaca verzia, s pre značku tradičným prívlastkom Kodiaq Scout. Len prednedávnom ju nasledoval opačný extrém. Reč je v tomto prípade práve o nami testovanej verzii Kodiaq Sportline. Jej celkové prevedenie už na prvý pohľad evokuje cestný a športový naturel. V predaji sa onedlho objaví aj luxusný ekvivalent v podobe taktiež tradičného prívlastku, teda Škoda Kodiaq Laurin & Klement.

V sériovej podobe bol tento model už predstavený aj na tohtoročnom ženevskom autosalóne. Pre úplnosť dodajme, že modelový rad Škoda Kodiaq neskôr ešte s najväčšou pravdepodobnosťou rozšíri a zároveň aj uzavrie, očakávaná, špičková a výkonná verzia s označením Škoda Kodiaq RS.

Späť však k nami testovanej verzii Sportline. Technika na čele s paletou motorov vychádza v tomto prípade zo základného modelu Kodiaq. Aktuálne, v súvislosti s prechodom na najprísnejšiu emisnú normu Euro 6d Temp, v oficiálnom cenníku modelu Kodiaq Sportline figuruje „len“ vznetový agregát 2,0 TDI. Na druhej strane platí, že v našich končinách predstavuje práve táto verzia tú dlhodobo najžiadanejšiu alternatívu. Slabšia veria turbodiesla 2,0 TDI disponuje výkonom 150 koní. Dostupná je buď vo verzii s poháňanou prednou nápravou a výhradne automatickou 7-st. DSG prevodovkou, alebo aj s pohonom všetkých kolies a buď 6-st. manuálnou prevodovkou, resp. automatickou 7-st. DSG prevodovkou.

Výkonnejšia verzia turbodiesla 2,0 TDI ponúka výkon 190 koní a pracovala aj pod kapotou nami testovaného exempláru. Dodáva sa výhradne s pohonom 4x4 a 7-st. automatickou DSG prevodovkou. 

Čo v praxi ponúka nová Škoda Kodiaq vo verzii Sportline?

Športový dizajn prináša záplavu emócii 

Až na pár výnimiek sú všetky modely z Mladej Boleslavi zamerané racionálne, teda na funkčnosť a úžitok. Práve do kategórie výnimiek radíme i testovaného medveďa. Škoda Kodiaq Sportline útočí v prvom rade na naše emócie. Zároveň však platí, že nestratila nič ani zo svojej praktickej stránky, spojenej s reálnou využiteľnosťou. Na druhej strane, pre toho, kto bude častejšie jazdiť mimo spevnených ciest resp. bude za autom ťahať prívesný vozík, odporúčame skôr niektorú z ďalších ponúkaných verzii. Sportline si skrátka potrpí viac na „imidž“, čo jasne deklaruje už aj jeho vzhľad.

Galéria: 59 fotiek

Ako prvá na aute upúta jeho farba. Popravde, neviem si ani predstaviť iný farebný odtieň, ako príplatkovú červenú metalízu Velvet, ktorý by ešte viac dokázal zvýrazniť športový efekt. Oproti štandardnému modelu prináša verzia Sportline citeľne viac lakovaných plôch. Na miestach, kde u iných členom rodiny dominujú ochranné plasty, prichádza Sportline s imidžovým lakovaním. Prednej časti dominuje športový nárazník s efektnými „krídelkami“ v spodnej časti. Pozornému oku neunikne ani kompletne čierna maska, či pozmenené pozadie hlavných svetlometov.

Bočnú siluetu zdobia spätné zrkadlá v kontrastnej čiernej farbe, ale aj efektný štítok s nápisom Sportline, umiestnený na prednom blatníku. Ešte väčšiu pozornosť bezpochyby pútajú nádherné, v našom prípade až 20-palcové, disky kolies so športovým dizajnom. Aj zadnej časti dominuje pozmenený nárazník. V prípade verzie Sporline nájdeme v jeho spodnej časti naznačenie obrysov dvoch mohutných pochrómovaných koncoviek výfuku.

Hádate správne, reálne vyústenie výfuku podľa poslednej módy žiaľ konči v priestore pod zadným nárazníkom. V sumári možno povedať, že verzia Sportline neprináša prehnane veľa dizajnových zmien. V konečnom dôsledku sa ale wau efekt skutočne podaril. Sportline je jednoducho iný a pocitovo výrazne dynamický. Oproti štandardnému modelu ostali prakticky bez zmien aj vonkajšie rozmery vozidla. Najväčšie SUV značky Škoda v prevedení Sportline meria 4697 mm, šírka dosahuje 1882 mm a výška atakuje 1676 mm (+ 3 mm). Rázvor náprav ponúka nadštandardnú hodnotu 2791 mm.

Ako už bolo naznačené v úvode, zachované zostali aj špičkové úžitkové vlastnosti, typické pre značku Škoda. Dokonca aj pri verzii Sportline si je možné priplatiť za 7-miestnu konfiguráciu s tretím radom sedadiel. Náš testovaný exemplár disponoval piatimi miestami na sedenie.

Batožinový priestor pojme v základe až 720 litrov! My sme však dali prednosť objemu 630 litrov a zvolili sme radšej užitočnú rezervnú pneumatiku v priestore pod podlahou. Aj v tomto prípade ale stále môžeme hovoriť o nadštandardnom batožinovom priestore. Z užitočných riešení spomeňme možnosť sklápania sedadiel druhého radu priamo z kufra. V tejto konfigurácii vznikne síce na podlahe skok, ale maximálna prepravná kapacita ponúkne objem až 2065 litrov.

Samozrejmosťou sú rôzne úchyty, háčiky a fixačné pomôcky či vyberateľná baterka slúžiaca primárne na osvetlenie batožinového priestoru. Pre podobné riešenia je u značky Škoda typické motto Simply Clever. V konečnom dôsledku preto mierne zamrzí len detail v podobe chýbajúceho priečinku v podlahe, do ktorého by bolo možné v prípade potreby odložiť kryciu roletku. Naopak, páči sa nám ako automobilka postupne vylepšuje niektoré funkčné detaily. Napríklad funkcia otvorenia batožinového priestoru podkopnutím pod nárazník funguje teraz už podstatne precíznejšie a intuitívnejšie, ako tomu bolo pri našom prvom rande s modelom Kodiaq.

Interiér ktorý dokonale kombinuje športového ducha s priestorom

Už pri prvom nahliadnutí do interiéru verzie Sportline musí byť každému nad slnko jasné, že v tomto prípade máme dočinenia s tak trochu iným modelom Kodiaq. Na emócie tu opäť útočia mnohé detaily. Priam neprehliadnuteľné sú špičkové predné sedačky. Nielen že vďaka integrovanej opierke hlavy vyzerajú športovo, ale vďaka bočnému vedeniu športové aj naozaj sú. Pritom sú stále dostatočne veľkoryso dimenzované, vhodne azda pre všetky typy postáv.


Práve za sedačky, ktoré sú mimochodom čalúnené Alcantarou, si od nás Kodiaq Sportline vyslúžil veľký palec hore. Interiér a koncepcia palubnej dosky všeobecne kopírujú základný model. Aj mimo spomenutých sedačiek ľahko rozpoznáte, že sedíte práve vo verzii Sportline. Priestor pre posádku pôsobí už na prvý dotyk hodnotným dojmom. O špičkovom dielenskom opracovaní jednotlivých dielov je asi zbytočné písať.

Nás zaujali predovšetkým solídne pôsobiace vnútorné výplne dverí s využitím Alcantary. Ozdobný dekór na palubnej doske pripomína svojou štruktúrou karbón, čo je taktiež jasný odkaz na športového ducha. Nápis Sportline zdobí aj krytku vrchného odkladacieho priečinka na strane spolujazdca. I ostatná ergonómia je tradične zvládnutá na výbornú. Malú výhradu máme len k zmene, ktorú sme postrehli na paneli infotaimentu navigačného systému Columbus, s 9,2 palcovým dotykovým displejom.

Galéria: 59 fotiek

Oproti minulosti sa z tohto priestoru vytratili dva tradičné hardware-ové otočné ovládače. Hlasitosť si je teraz možné regulovať dotykovou plôškou na boku displeja. Vieme si predstaviť, že minimálne spolujazdcovi na tento úkon vyhovoval viac klasický otočný ovládač. Inak si infotaiment zaslúži len pochvalu. Samozrejmosťou je rýchla reakcia na dotyk, špičková grafika vrátane náhľadov z kamier monitorujúcich okolie vozidla, ako aj množstvo zaujímavých a užitočných funkcii. Fenoménom modelu Kodiaq zostávajú aj pri verzii Sportline priestorové pomery v kabíne.

Druhý rad okrem špičkovej variability s možnosťou posúvania delenej lavice, ako aj možnosti polohovania sklonu operadiel, disponuje obrovskom priestorovou rezervou pre nohy a kolená. Samozrejme, v tomto smere nijako nezaostáva ani priestor pre hlavu. Vo dvojici sa aj vzadu preto cestuje skutočne kráľovsky. Verzia Sportline zároveň momentálne supluje pomyselný vrchol aj s prihliadnutím na výbavu vozidla. Nami testovaný kúsok s odmyslením si tretieho radu sedadiel, ako aj niekoľko málo ďalších drobnosti, disponoval prakticky všetkým, čo momentálne značka Škoda dokáže vo svojich vozidlách ponúknuť.

Zo skutočne bohatej výbavy vypichnime napríklad Full LED svetlomety s natáčaním a automatickým prepínaním diaľkových svetiel, kompletný balík dostupných jazdných asistentov, adaptívny tempomat, vyhrievanie sedadiel vredu aj vzadu, vyhrievaný volant, bezkľúčový prístup a štartovanie, ambientné osvetlenie interiéru, ťažné zariadenie, panoramatické strešné okno, dobre hrajúce audio značky Canton a mnoho ďalšieho.

Jazda - Sportline ktorý nie je len na efekt

Samozrejme, jedna z najdôležitejších vecí, ktorá vás pravdepodobne pri modeli Sportline bude zaujímať, je technika ukrytá pod kapotou. Hneď na úvod treba uviesť, že Kodiaq Sportline možno považovať skôr za efektný stupeň výbavy. Výkonnejšieho motorového derivátu sa s určitosťou dočkáme pri pripravovanej Verzii Kodiaq RS.

Pre verziu Sportline preto platí, že použitá technika vrátane motorov a prevodoviek, je prakticky totožná so štandardným modelom. Jedným dychom treba ale zároveň dodať, že to vôbec nepredstavuje zásadný problém. Veď už aj nami testovaný najsilnejší turbodiesel 2,0 TDI s výkonom 190 koní dokáže veľké SUV značky Škoda veľmi slušne rozpohybovať.

Motoru veľmi dobre sekunduje aj automatická DSG prevodovka. Subjektívne sa nám zdá, že software dvojspojky je v porovnaní s minulosťou o niečo viac „doladený“. Športovému zážitku spoza volantu bezpochyby napomáha progresívne riadenie a samozrejme aj adaptívny podvozok so šiestimi režimami jazdy. Tie v našom prípade doplnil ešte aj offroad mód. K verzii Sportline sa automaticky najviac pýta predvolený režim Sport. V tejto konfigurácii vám skutočne dokáže Kodiaq Sportline vyčariť široký úsmev na tvári i pri dynamickej jazde po vašej obľúbenej okreske, resp. cez zakrútený horský prechod.

Galéria: 59 fotiek

Kodiaq Sportline je ale ako chameleón. Keď je treba, dokáže byť vďaka zmenenému jazdnému režimu aj citeľne komfortnejší, prípadne úspornejší. Príjemným bonusom je, že aj s takto efektným SUV sa nemusíte zľaknúť nástrah terénu resp. snehu. Nakoniec, o viac ako slušných schopnostiach modelu Kodiaq mimo spevnených ciest, sme sa presvedčili už pri našom prvom teste. Na druhú stranu platí, že my v redakcii, by sme si offroad mód pri verzii Sportline dokázali určite aj odpustiť. Veď kto by už chodil pravidelne do terénu na 20-palcových kolesách a s tak krásnym lakom karosérie? Pre dobrodruhov má Škoda predsa len v ponuke Kodiaq Scout.

A náš celkový dojem?

Model Škoda Kodiaq Sportline z nášho pohľadu v reálnom živote dokonale odráža úspech značky Škoda. Práve tento model je dôkazom toho, že aj univerzálny a priestranný automobil, ktorý ma v hľadáčiku na prvom mieste potreby rodiny, dokáže zároveň v jednom balení ponúknuť taktiež zaujímavú porciu imidžu spojeného s osobitným štýlom.

V Žiline si nový model Škoda Kodiaq Sportline môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Škoda v našom regióne, spoločnosti IMPA Žilina, s.r.o., kde na vás čakajú i ďalšie modely značiek Škoda. 

Plusy

  • Dizajn
  • Jazdné vlastnosti
  • Bohatá výbava

Mínusy

  • Zmeny ovládania infotaimentu
  • Cena

Výbava - Cena

  • Škoda Kodiaq Sportline 2,0 TDI (testovaný model) - od 41 210 €   
  • Škoda Kodiaq 2,0 TDI Active (4x2) - od 28 140 €

Technické parametre:

ModelŠkoda Kodiaq Sportline 2,0 TDI  
Motordiesel
Pohon4x4
Počet valcov4
Výkon kW / koní140 / 190
Krútiaci moment Nm400
Pohotovostná hmotnosť1752 - 1795 kg
Maximálna rýchlosť210 km/h
Zrýchlenie z 0 na 1008,9 s
Prevodovkaautomatická dvojspojková
Počet stupňov7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu5,7 / 100 km
Spotreba počas testu6,3 / 100 km
PneumatikyPirelli Scorpion Verde 

 

 




Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Peter Hlačik