Pri požiari auta na Solinkách pomáhal majiteľovi hasiť len jeden okoloidúci, ostatní kamerovali


Foto: Pri požiari auta na Solinkách pomáhal majiteľovi hasiť len jeden okoloidúci, ostatní kamerovali

V stredu 4. júla 2018 došlo pri supermarkete TESCO na sídlisku Solinky k požiaru zaparkovaného osobného auta značky Škoda. Všetko sa odohralo veľmi rýchlo, stačilo pár sekúnd a z auta šľahali veľké plamene. Celú situáciu nám opísal aj sám majiteľ auta, ktorý v rýchlosti nevedel, čo má skôr urobiť.

„Po nakúpení v supermarkete som nasadol do auta, kde som cítil slabý zápach. Vôbec mi však nenapadlo, že by niečo tieklo. Naštartoval som a cúvol asi o meter a pol, keď som pred sebou na zemi videl plamene. Pozrel som sa vystrašene na kolegu a on vyľakaný skríkol, aby som z auta hneď vypadol, pretože tam mám plyn. Bez premýšľania som vystúpil a všetko som tam nechal,“ opisuje majiteľ auta Tomáš, ktorý ihneď kontaktoval tiesňovú linku.

Požiar prilákal zvedavých okoloidúcich, len jeden z nich pomáhal pri hasení

V mieste požiaru sa takmer okamžite zišlo množstvo zvedavých ľudí, väčšina z nich si auto v plameňoch nakrúcala na video. Spomedzi tejto skupinky zvedavcov sa našiel len jeden ochotný mladík, ktorý pomáhal majiteľovi auta hasiť. Ten prišiel k horiacemu vozidlu s malým hasiacim prístrojom. Keď mu Tomáš povedal, aby sa o to nepokúšal, pretože má v aute plyn, rozbehol sa do supermarketu a priniesol veľké hasiace prístroje.

„Oboznámil všetkých, aby si preparkovali autá, ktoré sú blízko mňa. Po vystriekaní malého hasiaceho pribehol s dvomi veľkými a spolu sme začali hasiť. Nepomohlo to, určite sme však trochu zastavili plamene a vodič vedľa mňa mal možnosť odparkovať svoje auto. Prístroje došli a čakali sme ešte asi 2 minúty na hasičov. Bol som vo veľkom šoku, preto si toho moc nepamätám,“ hovorí ďalej Tomáš.

Hasiči po príchode dostali požiar pod kontrolu do približne dvoch minút. Z auta však zostal vrak. Je ale veľkým šťastím, že sa nikomu nič nestalo. Aj táto situácia poukázala na jav známy ako efekt okolidúceho - čím väčšia skupinka ľudí prihliada určitej udalosti, tým nižšia je šanca, že jednotlivec pomôže.


Okoloidúci mladík prišiel na pomoc z vedľajšieho parkoviska

„K horiacemu autu som dobehol z parkoviska LIDL. Už v tej dobe množstvo ľudi postávalo, fotilo ale i kontaktovalo záchranné zložky. Ak by niekto bežal po hasiace prístroje do Tesca hneď, verím že sa s tým ešte dalo niečo robiť. Moja prvá starosť bolo auto stojace hneď vedľa horiaceho a jeho premiestnenie inam. Majiteľ ale pribehol sám do minúty a vycúval,“ opisuje svedok udalosti Ladislav, ktorý zároveň ako jediný pomáhal požiar uhasiť.

Počas toho, ako sa snažil urobiť všetko pre záchranu horiaceho auta, na miesto prichádzali ďalší ľudia. Všetci s údivom sledovali, natáčali a fotili celú udalosť. Nikto ďalší sa už nerozhodol, že pomôže. Pritom sám Ladislav na nich kričal, aby pomáhali nosiť hasiace prístroje.

„Nič z toho čo som urobil, som nerobil pre popularitu, pozornosť ani nič podobné. Urobil som len to, čo mali urobiť iní ešte skôr ako som ja dobehol na miesto,“ hovorí Ladislav. V situácii, kedy by sme mali pomôcť, ale “zamrzneme”, sa takmer s istotou ocitne každý z nás.

V danom momente je potrebné potlačiť efekt okoloidúceho a pomôcť

Efekt okloidúceho je psychologický efekt, ktorý je možné obecne popísať takto: čím viac ľudí je prítomných pri situácii, ktorá je nebezpečná alebo zlá, tým skôr nezasiahnu a nepomôžu. Predpokladá sa, že dôvodom je úvaha: „Sú tu určite ostatní, ktorí sa už postarali alebo postarajú a pomohli alebo pomôžu za nás“. Tento efekt v roku 1968 skúmali a pomenovali Bibb Latané a John Darley, ktorí ho nazvali aj ako syndróm “nezúčastneného diváka”. 

Táto úvaha je však mylná, keďže v podobných prípadoch môžu hrať rozhodujúcu rolu často aj sekundy. Preto je v takýchto situáciach nutné v sebe potlačiť vyššie uvedené úvahy a v prípade, že na mieste ešte nie je kvalifikovaná pomoc, poskytnúť ju v najlepšej možnej miere sám alebo v súčinnosti s okolím.

Samozrejme treba vždy dbať aj na svoje zdravie a zbytočne neriskovať. V prípade požiaru auta teda môžeme hovoriť o pomoci s prinesením ďalších hasiacich prístrojov či upovedomením supermarketu a zákazníkov.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu