Zámer bezplatnej verejnej hromadnej dopravy v Žiline pre všetkých nebol schválený


Foto: Zámer bezplatnej verejnej hromadnej dopravy v Žiline pre všetkých nebol schválený Foto: ilustračné - dpmz.sk

Krátko po 19:30 hod. hlasovali poslanci Mestského zastupiteľstva v Žiline, po dlhej rozprave, o zámere, ktorý predložil primátor Igor Choma. Ten sa týkal zavedenia bezplatnej hromadnej dopravy v Žiline pre všetkých obyvateľov s trvalým pobytom v meste Žilina a bez podlžností voči mestu a dopravnému podniku.

Už dnes využívajú bezplatnú dopravu v Žiline dôchodcovia, študenti aj žiaci. Primátor chcel zaviesť tento benefit aj zvyšnú časť obyvateľstva, avšak u poslancov prevážili najmä negatívne ekonomické dopady takéhoto rozhodnutia. Celková ročná dotácia MHD v Žiline by v pilotnom roku 2019 totiž predstavovala, v prípade schválenia, sumu 7,2 až 7,3 milióna eur.

To je takmer desatina rozpočtu mesta Žilina pre tento rok. Zákonodarcovia kritizovali aj to, že pre riešenie udržateľnej mobility je najskôr nutné zaviesť aj iné opatrenia, pričom samotná tarifa v hromadnej doprave predstavuje len časť toho, prečo obyvatelia mesta preferujú iné druhy dopravy.

Počet cestujúcich dôchodcov, žiakov a študentov stúpol

„Pre zavedenie bezplatnej MHD pre všetkých obyvateľov mesta Žilina od roku 2019 počítame s výpadkom tržieb v objeme 1,7 mil. EUR ročne bez DPH. Tento dopad, bude kompenzovaný z rozpočtu mesta. Celková suma alokovaných prostriedkov na úhradu straty vo výkone vo verejnom záujem, MHD, by teda dosiahla približne 6,6 milióna € bez DPH,“ uvádzala dôvodová správa k neschválenému uzneseniu.

Aj napriek tomu, že predkladatelia potvrdili nárast cestujúcich po zavedení bezplatnej hromadnej dopravy v Žiline pre vyššie uvedené spomenuté skupiny, toto by automaticky nemuselo nastať pri jej zavedení pre všetkých.


Práve dôchodcovia či študenti totiž nevyužívajú individuálnu automobilovú dopravu v takom množstve ako obyvatelia v produktívnom veku. Dôvod je prostý - vo výrazne nižšej miere vlastnia osobný automobil.

Mestská hromadná doprava je len jedna z možností

Pre efektívnejšie riešenie preťaženej dopravnej situácie v meste v dôsledku individuálnej automobilovej dopravy by bolo treba zatraktívniť mestskú hromadnú dopravu v Žiline najmä zvýšením intenzity spojov a takisto obmedzením niektorých častí mesta pre automobily.

Už dnes sa totiž v priemere vo vozidle vezie len 1,2 až 1,5 cestujúcich, hromadná doprava má navyše oproti individuálnej automobilovej doprave výrazné ekologické výhody. Približne tretina Žilinčanov sa prepravuje osobnými automobilmi, necelá štvrtina využíva mestskú hromadnú dopravu.

Medzi ďalšie preferované spôsoby patrí najmä chôdza alebo využitie bicykla, práve na tieto dva typy sa chce časť poslancov zamerať, keďže rádius Žiliny v centre je pomerne malý. Za návrh nakoniec hlasovalo len 9 z prítomných poslancov, preto nebol schválený.



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu