So Subaru strmhlav proti stene: Na Vlčincoch testovali nový protikolízny systém EyeSight


Foto: So Subaru strmhlav proti stene: Na Vlčincoch testovali nový protikolízny systém EyeSight
Galéria: 4 fotky

Automobilka Subaru sa môže pochváliť jednými z najlojálnejších zákazníkov v rámci celého spektra automobilových výrobcov. Silne a rešpektované renomé si táto japonská značka získala predovšetkým svojimi špičkovými jazdnými vlastnosťami.  Pod ne sa už od počiatku podpísal predovšetkým symetrický pohon všetkých kolies ako aj ploché motorizácie typu boxer. 

Spolu si špičkovou ovládateľnosťou vozidiel s logom Plejády kráča ruka v ruke samozrejme aj bezpečnosť.  A práve atribút bezpečnosti je taktiež vštepený hlboko do DNA vozidiel Subaru. Okrem tradičnej pasívnej stránky hrajú významnú úlohu v dnešnom automobilovom svete, na poli bezpečnosti aj asistenčné systémy.   

Vďaka spolupráci so spoločnosťou Avion Žilina sme mali možnosť vyskúšať na vlastnej koži, ako funguje balík jazdných asistentov Subaru EyeSight v rámci podujatia „so Subaru proti stene“. Aktuálne technológiou EyeSight tretej generácie disponuje celé modelové portfóliu značky Subaru.

Systém EyeSight aj vo svojej najnovšej generácii využíva dve stereo kamery. Tie vytvárajú trojrozmerný a farebný model okolia s mimoriadnou ostrosťou. Vďaka tomu dokáže rozpoznať nielen vozidlá alebo vodorovné značenie, ale aj chodcov alebo cyklistov. A hlavne dokáže presne stanoviť ich vzdialenosť, rýchlosť a smer pohybu, čo je v porovnaní s konkurenčnými asistenčnými systémami pomerne unikátne riešenie.

Po teoretickej vsuvke treba jedným dychom zároveň dodať, že Subaru EyeSight patrí zároveň aj medzi najlepšie fungujúce asistenčné systémy, ktoré si je možno dnes v sériových automobiloch zadovážiť.

Galéria: 4 fotky

Samotný test systému prebiehal prostredníctvom nasimulovanej prekážky pred vozidlom, na ktorú vodič z nejakého dôvodu nereaguje. Ako referenčné vozidlo nám poslúžilo vynovené Subaru Outback. Ocenili sme tiež veľkosť simulovanej prekážky. V tomto prípade nešlo o žiadnu prehnane veľkú stenu. Maketa vozidla teda skutočne simulovala približnú veľkosť väčšiny automobilov reálnej cestnej premávky.


V rámci samotného testu bolo pre nás pri prvom pokuse najťažšie „dôverovať“ EyeSight a nestúpiť predčasne na brzdu. Po rozbehnutí na rýchlosť cca 50 km/h vozidlo najskôr akusticky a vizuálne upozorní vodiča na prítomnosť prekážky. V tejto fáze má vodič ešte stále dostatok času na vlastnú reakciu. Ak tá nepríde, nasleduje rázne ale zároveň bezpečné zastavenie z iniciatívy automobilu so systémom EyeSight.

Bolo by možné povedať, že EyeSight zareaguje skutočne až v poslednej možnej chvíli, aby dokázal vozidlo bezpečne zastaviť. Po núdzovom zabrzdení sa ozýva výstražný tón, ktorý vodiča upozorňuje na vzniknutú situáciu. Ak vodič stále nereaguje, po chvíľke automobil zatiahne parkovaciu brzdu, aj keď je volič automatickej prevodovky v polohe D. Bezpečnosť je aj tu na prvom mieste. Preto v žiadnom prípade nehrozí, že by sa vozidlo v takejto situácii samovoľne pohlo.


Okrem núdzového zastavenia je systém EyeSight veľmi užitočný aj pri každodennom bežnom používaní. Úplne presvedčivo funguje kombinácia spomínaného systému a adaptívneho tempomatu. Najnovšia evolúcia EyeSight reaguje dokonca už aj na brzdové svetlá vpredu idúceho automobilu. Pravdepodobne aj preto je jazda s adaptívnym temtpomatom veľmi plynulá a prirodzená. Presne taká, ako keby s akcelerátorom a brzdovým pedálom pracoval skúsený vodič. Mimochodom, systém funguje spoľahlivo až do úplného zastavenia. Pre opätovný rozbeh ale musí dať impulz vodič, a to buď ľahkým zatlačením akcelerátora resp. tlačidlom adaptívneho tempomatu.

Naša praktická skúsenosť nás len utvrdila v tom, že Subaru EyeSight patrí právom medzi najlepšie asistenčné systémy dneška.  Ako však prízvukovali samotní inštruktori a špecialisti zo Subaru, EyeSight nie je skonštruovaný preto, aby sa na neho vodič vyslovene spoliehal a nevenoval sa riadeniu. Jeho prvoradou úlohou je strážiť potencionálne chyby vodiča a tým zároveň aj minimalizovať riziko nepríjemnej kolízie.

Viac informácii o ďalších asistenčných systémoch najnovších vozidiel Subaru prinesieme už čoskoro v rámci nášho tradičného redakčného testu.





Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu