Redakčný test: Volkswagen T-Roc - Odvážne iný


Foto: Redakčný test: Volkswagen T-Roc - Odvážne iný
Galéria: 50 fotiek

Okolo značky Volkswagen bolo v poslednom období pomerne rušno. Napriek tomu predaj vozidiel s logom VW neustále kontinuálne rastie. Pod tento úspech sa podpísali predovšetkým nové modely. V týchto dňoch sa pozornosť verejnosti sústredí v prvom rade na novú generáciu modelu Touareg. Okrem toho tu máme vynovený up! a Golf. Ďalej úplne nové Polo či imidžovú vlajkovú loď Volkswagen Arteon.

Opomenúť nemôžeme ani populárnu SUV kategóriu. Do nej okrem nového modelu Tiguan All Space, pribudol aj najmenší člen rodiny. Reč je o novom modeli Volkswagen T-Roc, ktorý sme mali možnosť aktuálne vyskúšať hneď v dvoch verziách, konkrétne s benzínovou aj naftovou motorizáciou.

Nový Volkswagen T-Roc s novou prepĺňaným zážihovým agregátom 1,5 TSI, v kombinácii so 6-st. manuálnou prevodovkou, vo výbave Style, ako aj Volkswagen T-Roc s turbodieslom 2,0 TDI 4Motion, opäť v kombinácii so 6-st. manuálnou prevodovkou, vo výbave Sport, nám na test zapožičala spoločnosť Galimex s.r.o., autorizovaný predajca vozidiel Volkswagen v našom regióne.

Ošiaľ okolo crossoverov resp. SUV stále neutícha. Na tento masívny záujem zákazníkovo o vozidlá s vyššou stavbou karosérie logicky reagujú aj automobilky. Do rodiny Volkswagen preto len prednedávnom pribudol najnovší člen s označením T-Roc. Volkswagen T-Roc je nateraz zároveň najmenším SUV s logom VW.

Predzvesťou nového modelu bol už rovnomenný koncept z roku 2014. Sériová verzia bola následne odprezentovaná v minulom roku. Zaujímavosťou v tomto smere je už samotný názov T-Roc. Písmeno T zvýrazňuje príbuznosť z ostatnými SUV značky, presnejšie s modelmi Tiguan a Touareg. Prívlastok Roc je následne odvodený z anglického slova Rock teda skala.

Jedným dychom treba dodať, že „drsný“ názov je v tomto prípade celkom na mieste. Novinka sa totiž ,na rozdiel od mnohých konkurentov, dodáva aj vo verziách s pohonom všetkých kolies 4Motion. Nad konkurenciou vyniká T-Roc aj v prípade pestrej palety jazdných asistentov, ktoré sú v tomto prípade dostupné už v základnej výbave. Reč je napríklad o asistentovi rozpoznávania kolízie s chodcom, s funkciou núdzového brzdenia, či monitorovaní samovoľného vybočenia z jazdných pruhov alebo systéme monitorujúceho dianie pred vozidlom s automatickou funkciou núdzového brzdenia.

Na druhej strane, podobne ako konkurencia, aj nový T-Roc vsádza na dostupnosť pomerne širokej škály osobnej personalizácie. Najlepším dôkazom spomenutého tvrdenia je aj nami testovaná dvojka. Červený T-Roc s kontrastne lakovanou čiernou strechou pôsobí doslova ako magnet na oči. Naproti tomu druhý T-Roc so sivým odtieňom laku karosérie pôsobí a identickou strechou pôsobí omnoho nenápadnejšie a konzervatívnejšie. V tomto prípade ale celkom iste záleží na osobných preferenciách každého z nás.

Osobne by som siahol po nápadnejšej verzii so žiarivým lakom. Tradične pestrá je i ponuka jednotlivých modelov. V cenníku Volkswagen T-Roc momentálne nájdete 4 motorizácie, 3 výbavové stupne a verzie s pohonom 4x2 resp. 4x4. Základom modelového radu je prepĺňaná zážihová verzia 1,0 TSI s výkonom 115 koní, pohonom predných kolies, dostupná so 6-st. manuálnou prevodovkou. Výkonnejší benzínový variant predstavuje nami testovaná motorová novinka 1,5 TSI s výkonom 150 koní.

Aj v tomto prípade sú poháňané výhradne kolesá prednej nápravy. Na výber je však prevodovka v podobe 6-st. manuálnu resp. 7-st. DSG automatu. Výkonovú špičku celého modelového radu nateraz predstavuje benzínová motorizácia 2,0 TSI (190 koní). Tá sa štandardne dodáva s pohonom 4x4 4Motion a 7-st. automatickou DSG prevodovkou. Pre priaznivcov nafty má VW v ponuke turbodiesel 2,0 TDI (150 koní), ktorý pracoval aj pod kapotou nášho druhého T-Roc. Naftová verzia sa taktiež štandardne dodáva s pohonom všetkých kolies 4Motion. Na výber je opäť prevodovka, konkrétne v podobe 6-st. manuálu resp. 7-st. DSG automatu.

Čo dokáže v praxi ponúknuť nový model Volkswagen T-Roc?

Hravý a originálny už na prvý pohľad

Ak bol Volkswagen v minulosti „kritizovaný“ za až priveľmi konzervatívny dizajn nových modelov, tak testovaný T-Roc, spomínané úvahy doslova „trhá na kusy“. Úplne nový model si začína písať sám svoju vlastnú históriu čo do veľkej miery rozviazalo dizajnérom ruky.  Vzhľad novinky preto neváhame označiť prívlastkom pútavý a pokojne aj odvážny. V praxi si originálnu novinku určite nepopletiete so žiadnym iným modelom. Volkswagen T-Roc je jednoducho originál.

Preferovaný imidž pomáhajú dotvoriť už spomenuté možnosti osobnej personalizácie. Predná časť ponúka úplne novú masku s decentne pôsobiacimi pochrómovanými plochami. Za srdce chytia aj mnohé iné detaily. Páči sa nám napríklad efektný podpis LED denného svietenia, do ktorého sú zároveň zakomponované aj smerovky s rovnakou technológiou. Aj pri pohľade z profilu pôsobí T-Roc mimoriadne dravo.

Dynamiku podčiarkujú predovšetkým vytiahnuté blatníky. Línia strechy zadných partií spolu s „céčkovými“ stĺpikmi evokuje dnes tak populárnu kategóriu SUV-kupé. Výrazné prelisy karosérie dodávajú športový nádych aj zadnej časti. Spomenutý efekt ešte viac zvýrazňujú originálne koncové svetlá, náznak difúzoru či dominantné koncovky výfukov.

Galéria: 50 fotiek

Pri detailnom skúmaní sme odhalili, že ide o dizajnovú kamufláž. Reálne vyústenie je totiž „ukryté“ až  v spodnej časti nárazníka. Za celkovo vydarený dizajn si novinka od nás aj preto rozhodne zaslúži pochvalu. Z hľadiska celkových rozmerov sme najnovšieho člena rodiny pre zaujímavosť porovnali s väčším modelom Tiguan. To v reči čísel znamená, že nový Volkswagen T-Roc meria 4234 mm (-252 mm v porovnaní s modelom Tiguan), šírka vozidla dosahuje 1819 mm (-20 mm), výška atakuje 1537 mm (-117 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2590 mm (-87 mm).

Aj napriek „mestským“ rozmerom a efektne tvarovanej karosérii nás nový T-Roc potešil svojou praktickou stránkou. Batožinový priestor pojme až 445 litrov, čo je jedna z najlepších hodnôt v danom segmente. Zaujímavé pritom je, že papierovo rovnaký objem ponúkajú verzie s pohonom 4x2 ako aj 4x4. Opticky pôsobí kufor plytším dojmom. Dobieha to však veľkorysou dĺžkou ložnej plochy. V priestore pod pevne zafixovanou medzipodlahou ostáva ešte dostatok miesta na odloženie povinnej výbavy, ako aj ďalších drobností.

Jedným z najväčších benefitom je v tomto smere i prítomnosť tradičnej rezervy. Tá nás potešila ďaleko viac, ako „len“ opravná sada. So šikovných riešení vypichnime tiež otvor určený na prepravu dlhých predmetov, resp. jednoduchý ale pritom účelný patent slúžiaci na zaistenie medzipodlahy vo zvislej polohe. Po sklopení zadných sedadiel vzniká optimálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1290 litrov.

Galéria: 50 fotiek

Interiér s tradičným rukopisom VW.

Na rozdiel od hravého dizajnu exteriéru ponúka interiér modelu T-Roc tradičné prevedenie. Inými slovami, koncepciu kabíny už veľmi dobre poznáme aj z iných modelov značky. Nie je pritom ani žiadnym tajomstvom, že palubná doska nového modelu je inšpirovaná novou generáciu VW Polo. T-Roc je v dobrom slova zmysle „starým dobrým Volkswagenom“. Vodič sa tu veľmi rýchlo zorientuje. Všetky ovládacie prvky sú presne tam, kde ich aj podvedome očakávate. Za špičkovo zvládnutú ergonómiu vrátane rozumne nadimenzovaných odkladacích priestoroch dávame novinke preto palec hore.

Aj keď T-Roc pôsobí zvonku mimoriadne hravo a kompaktne, v interiéri zároveň umne klame svojim telom. Musíme povedať, že tak bohato nadimenzovaný vnútorný priestor sme v prípade najmenšieho SUV s logom VW v praxi skutočne neočakávali. Prekvapuje najme vnútorná šírka. Tá z nášho pohľadu znesie aj porovnanie s kompaktným modelom Golf. Z hľadiska priestoru pre posádku nesklamal ani druhý rad. Pohodlne sa tu odvezú aj priemerne urastení dospeláci. Pri nastupovaní si je potrebné zvyknúť len na vyššie prahy, ako aj na skosený „céčkový“ stĺpik.

Racionálne a funkčné stvárnenie palubnej dosky spestril 8 palcový dotykový monitor multimediálneho systému. Natočenie obrazovky je orientované smerom na vodiča. Rozhranie disponuje podľa očakávania špičkovou grafikou s rýchlou odozvou na dotyk. Obrazovka reaguje dokonca už aj na priblíženie prsta, kedy sa šikovne vyobrazí dostupná funkcia „virtuálneho“ tlačidla. Perfekcionistov na druhej strane pravdepodobne nepoteší lesklá plocha monitora, veľmi náchylná na stopy po nechcených odtlačkoch prstov.


Galéria: 50 fotiek

Výbava Sport pridáva k tradičným funkciám výbavy Style naviac aj navigačný modul. Naopak, prekvapení sme boli z absencie parkovacej kamery, ktorá je dostupná len za príplatok. Pri verziách s pohonom všetkých kolies si nás získal tzv. „offroad“ režim, ktorý zobrazuje uhol natočenia kolies, resp. nadmorskú výšku.

Odlišné riešenie testovaných výbav Style a Sport ponúkol aj prístrojový panel. Červený T-Roc disponoval tradične prehľadnými analógovými „budíkmi“ s displejom palubného počítača uprostred. Výbava Sport už disponuje plne digitálnym aktívnym info displejom. Toto riešenie ponúka niekoľko režimov zobrazovania údajov, ktoré si vodič mení prostredníctvom multifunkčného volantu. Zobrazované hodnoty si je možné do značnej miery prispôsobiť podľa osobnej preferencie prostredníctvom centrálneho displeja.

Aj keď principiálne som skôr zástancom tradičných budíkov, po osobnej skúsenosti s aktívnym info displejom by som nakoniec uprednostnil práve toto moderné riešenie. Pôsobivé a zároveň užitočné je predovšetkým vyobrazenie navigácie priamo v zornom poli vodiča. Pri verziách s pohonom všetkých kolies 4Motion pribudol na stredovej konzole otočný ovládač na zmenu prednastavených režimov jazdy.

V úvode bola spomenutá dostupnosť moderných jazdných asistentov už v úplnom základe. Verzia Style zo zaujímavých výbavových prvkov disponuje napríklad aj parkovacími senzormi po celom obvode vozidla alebo adaptívnym tempomatom. Špičková verzia Sport okrem spomínaného aktívneho displeja pridáva naviac ešte LED predné svetlá alebo automatickú dvojzónovú klimatizáciu.

Benzín vs. diesel, resp. 4x2 vs. 4Motion

Výhodou nášho dvojitého testu nového Volkswagen T-Roc bola možnosť priamo si porovnať obe skušané verzie. Lenže v tomto prípade to nebolo vôbec jednoduché. V praxi nás prekvapili dve celkom odlišné tváre, resp. dva osobitné charaktery nového modelu. A niet sa čomu diviť. Žiarivo červený T-Roc s benzínovým motorom ponúkal „len“ pohon predných kolies. Naproti tomu nenápadnejší variant disponoval pohonom 4x4 4Motion a pod jeho prednou kapotou pracoval turbodiesel. Napriek tomu začnem tým čo mali oba modely spoločné.

Reč je vyspelom podvozku. Verzia 4x2 disponuje oproti verzii 4x4 pritom konštrukčne jednoduchšou zadnou nápravou. Tak či onak, podvozok si v oboch prípadoch až prekvapivo dobre rozumie s nástrahami našich ciest. Rovnako dobre sa správa na kvalitnom povrchu a dynamickom jazdnom štýle, ako aj v mestskej premávke s „prepadnutými“ kanalizačnými poklopmi pripadne na poľných cestách s horším podkladom. Príkladne je v oboch prípadoch zvládnuté aj odhlučnenie interiéru. Z pozície spolujazdca uhádnete len s ťažkosťami, či práve sedíte v benzínovej alebo naftovej verzii.

Skvelé je v oboch prípadoch aj príjemné strmé riadenie. Vzácnu zhodu predstavovala našom prípade aj 6-st. manuálna prevodovka. Tá pri oboch verziách disponovala príkladnou presnosťou. Obdobne je na tom aj maximálny výkon 150 koní, ktorým disponovali obe motorizácie. Poďme však k rozdielom. Benzínový T-Roc s novým motorom 1,5 TSI pôsobí z poza volantu subjektívne citeľne ľahším, živším a energickejším dojmom. Vďaka tomu nás s benzínovou verziu bavili o niečo viac aj dynamickejšie prejazdy tiahlymi zákrutami. V obdobných podmienkach má po jazdnej stránke T-Roc z môjho pohľadu dokonca bližšie ku klasickým kompaktom ako k vyvýšeným SUV.

Naproti tomu turbodiesel 2,0 TDI pôsobí pri okamžitej odozve na plyn o niečo komótnejším dojmom. Ako by bola táto verzia predurčená skôr na pochodovejší jazdný štýl. Jeho nesporná výhoda ale nastáva pri pomalom prejazde nerovností resp. pri „kráčaní“ cez nástrahy terénu. Pri benzínovej verzii je potrebné oveľa citlivejšie zaobchádzať so spojkovým pedálom. Tu má jednoznačne navrch vyšší krútiaci moment turbodiesla TDI.

Keďže sme jazdili za optimálnych podmienok a slnečného počasia, na suchých a kvalitných cestách výrazne nevynikala výhoda pohonu všetkých kolies 4Matic, a to ani pri aktívnom športovom režime.

Úplne iná situácia nastala pri pohybe mimo spevnených ciest. Vďaka svetlej výške 161 mm si s modelom T-Roc môžete dopriať aj výlety do terénu. Pri priaznivých podmienkach so suchým podkladom a predvídavosťou vodiča, prekoná ľahký terén aj verzia 4x2. Obrovský rozdiel však nastáva pri zhoršených podmienkach, ako je napríklad ľahké prekríženie náprav. Verzia s predným pohonom sa tu veľmi rýchlo dostane na svoje limity.

Naopak, pohon 4Matic zvládne obdobné prekážky prekonať s ľahkosťou aj bez aktívneho režimu offroad. So sivým modelom T-Roc sme bez problémov prekonali všetky pripravené prekážky. O vyspelosti tohto pohonu nás najlepšie presvedčilo prudké stúpanie po nespevnenom kamenistom podklade. T-Roc 4Motion sa tu dokonca dokázal presvedčivo pohnúť aj po našom úmyselnom zastavení uprostred kopca.

A náš celkový dojem?

Nový Volkswagen T-Roc ideálne zapadol do modelového portfólia jednej z najväčších svetových automobiliek. Medzi jeho prednosti určite patrí originálny dizajn. Nad konkurenciou vyniká tiež dostupnosťou verzii s pohonom 4x4. Našim víťazom, aj s prihliadnutím na nadobúdaciu cenu, sa stáva benzínový T-Roc. Verzia s motorom 1,5 TSI a poháňanou prednou nápravou sa cíti najlepšie v meste a na spevnených komunikáciách. Naproti tomu turbodiesel 2,0 TDI je vhodný už aj do náročnejších podmienok prípadne vyššiu záťaž.

V Žiline si nový Volkswagen T-Roc môžete prísť pozrieť, vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Volkswagen v našom regióne, spoločnosti Galimex, s.r.o., na Rosinskej ceste, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Volkswagen.

Plusy

  • Dizajn,
  • Ponuka modelov a verzii,
  • Jazdné vlastnosti

Mínusy

  • Tvrdšie materiály v interiéri
  • Parkovacia kamera len za príplatok

Výbava - Cena  

  • Volkswagen T-Roc 1,5 TSI ACT Style (testovaný model) - od 21 340 €   
  • Volkswagen T-Roc 2,0 TDI 4Motion Sport (testovaný model) - od 28 020 €   
  • Volkswagen T-Roc 1,0 TSI T-Roc - od 16 840 €

Parametre testovaného modelu - benzín

ModelVolkswagen T-Roc 1,5 TSI ACT Style
Motorbenzín
Pohonpredný
Počet valcov4
Výkon kW / koní110 / 150
Krútiaci moment Nm250
Pohotovostná hmotnosť1330 kg
Maximálna rýchlosť205 km/h
Zrýchlenie z 0 na 1008,4 s
Prevodovkamanuálna
Počet stupňov6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu5,3 / 100 km
Spotreba počas testu6,5 / 100 km *namerané počas testu, vrátane dynamických jázd a jazdy v teréne
PneumatikyDunlop SP Winter Sport 3D


Parametre testovaného modelu - diesel

ModelVolkswagen T-Roc 2,0 TDI 4Motion Sport
Motordiesel
Pohon4x4
Počet valcov4
Výkon kW / koní110 / 150
Krútiaci moment Nm340
Pohotovostná hmotnosť1505 kg
Maximálna rýchlosť200 km/h
Zrýchlenie z 0 na 1008,7 s
Prevodovkamanuálna
Počet stupňov6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu5,0 / 100 km
Spotreba počas testu6,1 / 100 km *namerané počas testu, vrátane dynamických jázd a jazdy v teréne
PneumatikyHankook Ventus Prime 3 






Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Peter Hlačik