Redakčný test: Toyota Proace Verso - Japonská príchuť


Foto: Redakčný test: Toyota Proace Verso - Japonská príchuť
Galéria: 50 fotiek

Značka Toyota je známa predovšetkým svojimi high-tech modelmi s vyspelou hybridnou technológiou. Avšak tento automobilový gigant, z krajiny vychádzajúceho slnka, patrí už niekoľko rokov medzi najväčších automobilových výrobcov na našej planéte. Tomu samozrejme zodpovedá aj modelové portfólio značky.

Za výkladnú skriňu značky v podobe použitých technológií považujeme v súčastnosti model Toyota Mirai. Prvé sériové vozidlo s vodíkovým pohonom. Okrem toho, logo Toyota nájdeme aj na bežných automobiloch, športových modeloch, SUV-čkach, tvrdých offroadoch, luxusných limuzínach, rodinne zameraných automobiloch, či dodávkach, mikrobusoch a dokonca aj ľahkých nákladiakoch.

Ponuka dostupných modelov je pritom veľmi pestrá aj na našom trhu. Len prednedávnom do portfólia značky pribudla nová Toyota ProAce. Tá je okrem úžitkovej varianty dostupná aj v osobnej verzii s označením ProAce Verso. Práve tento model sme nedávno podrobili nášmu redakčnému testu.

Novú Toyota ProAce Verso s najsilnejším turbodieslom 2,0 D-4D 180 v kombinácii s 6 st. automatickou prevodovkou a v 8-miestnej verzii Family,  nám na test zapožičala spoločnosť AT a.s. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Toyota v našom regióne.

Galéria: 50 fotiek

Aj keď sa to na prvý nemusí zdať, značka Toyota má s výrobou „dodávok“ dlhoročné skúsenosti. V druhej polovici deväťdesiatych rokov minulého storočia sa aj na našom trhu predával model Toyota HiAce. Neskôr automobilka Toyota vstúpila do spolupráce s koncernom PSA. Okrem malých mestských trojičiek Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1, priniesla vzájomná spolupráca aj ďalšie ovocie v podobe trojice „veľkých vanov“.

Pri mestských automobiloch poskytla väčšinové know-how značka Toyota. Naopak pri trojičkách Toyota ProAce, Peugeot Traveller a Citroën SpaceTourer mali hlavné slovo Francúzi, ktorí majú s výrobou podobných vozidiel dlhoročné skúsenosti. Prvý model ProAce s logom Toyota sa objavil pritom už v roku 2013. Aktuálna druhá generácia bola následne predstavená v roku 2016.

Striktne úžitková verzia skriňovej dodávky nesie označenie Toyoto ProAce. Osobná verzia dostala k menu ProAce ešte tradičný prívlastok Verso. Generačná obmena so sebou priniesla niekoľko významných konštrukčných zmien. Tou najzásadnejšou je nová platforma so zníženou hmotnosťou, paradoxne zvýšenou nosnosťou ale predovšetkým s dôrazom na čo najlepšie jazdné vlastnosti.

Na našom trhu je model ProAce Verso dostupný až v troch veľkostiach karosérie s označením City, L1 a L2. Najkompaktnejšia verzia City (dĺžka 4 609 mm), predstavuje pritom zaujímavú alternatívu k tradičným MPV. Nami testovaná najdlhšia verzia L2 (5 309 mm) pridáva k vlastnostiam rodinných MPV i bezkonkurenčný batožinový priestor. Model ProAce Verso si je možné podľa želania zadovážiť v 5 až 9 miestnej konfigurácii. Zaujímavá je pritom aj paleta pohonných jednotiek.

Aj napriek filozofii značky Toyota nachádzame v ponuke paradoxne výhradne naftové verzie. Základom je turbodiesel 1,6 D-4D 95 (výkon 95 koní), kombinovaný výhradne s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Motor s rovnakým objemom je v ponuke aj s navýšeným výkonom 115 koní, verzia 1,6 D-4D 115. V tomto prípade je k dispozícii výhradne 6-stupňová manuálna prevodovka. Ďalšou možnosťou je následne „dvojliter“ 2,0 D-4D 150 (výkon 150 koní). Aj táto verzia sa kombinuje výhradne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Výkonovou špičkou je nakoniec práve nami testovaná verzia 2,0 D-4D 180 (výkon 177 koní), ktorá sa kombinuje pre zmenu výhradne len so 6-st. automatickou prevodovku. Pre úplnosť dodajme, že všetky spomenuté pohonné jednotky samozrejme plnia aktuálne najprísnejšie európske emisné normy.

Čo dokáže v praxi ponúknuť nová Toyota ProAce Verso?

Dizajnom zapadá do rodiny

Prvoradá je predovšetkým funkčnosť. Samotný dizajn je pri vozidlách, ako je Toyota ProAce Verso, často krát až druhoradou záležitosťou. V tomto prípade zdanie mierne klame. Sme presvedčení, že nový ProAce Verso dokáže zaujať aj na poli dizajnu. V tomto smere je až prekvapujúce, ako sa dizajnérom konkrétnej automobilky podarilo na základe originálne navrhnutej prednej časti vštepiť DNA danej značky. ProAce Verso pri pohľade spredu totiž jednoznačne zapadá do rodiny Toyota

Galéria: 50 fotiek

Predná maska s dynamicky pôsobiacim nárazníkom a opticky prepojenými svetlometmi v štýle krídel, veľmi pripomína napríklad aktuálny modelový rad Toyota Auris. Pri pohľade z profilu zaujmú vystúpené blatníky. Každá značka používa tiež vlastný dizajn kolies z ľahkých zliatin. V prípade testovaného vozidla sme mali obuté „len“ sedemnásť palcové disky a vozidlo napriek tomu pôsobilo dostatočne vyvážene.

Zadná časť ponúka podľa očakávania vyslovene funkčný krabicový tvar. Napriek veľkorysým vnútorným priestorovým pomerom pôsobí testovaný ProAce Verso aj v najväčšej verzii L2 stále dostatočne kompaktným a spratným dojmom. O veľkosti vozidla najlepšie vypovedajú jeho vonkajšie rozmery. Tie sme pre zaujímavosť porovnali s modelom Toyota Verso.

Nová Toyota ProAce Verso L2 meria 5 309 mm (+ 849 mm v porovnaní s modelom Verso), šírka dosahuje 1 920 mm (+ 130 mm), výška vozidla atakuje 1 910 mm (+ 280 mm) a rázvor náprav má hodnotu 3 275 mm (+ 495 mm).

Silnou stránkou najväčšieho modelu Toyota ProAce Verso s karosériou L2 je bezpochyby batožinový priestor. Pri plnom obsadení s ôsmymi pasažiermi je stále k dispozícii minimálny objem neuveriteľných 1 060 litrov do výšky sedadiel, resp. 1 500 litrov po strechu. Úplnou samozrejmosťou je v tomto prípade pravidelný tvar s kolmými bočnými stenami.

Galéria: 50 fotiek

Z vtipných riešení vypichnime vyberateľnú baterku, ktorá za normálnych okolnosti vo svojej východzej polohe osvetľuje batožinový priestor. ProAce Verso nedisponuje žiadnou medzipodlahou. Aj napriek tomu vozidlo ponúka rezervnú pneumatiku. Tá je ukotvená na spôsob úžitkových modelov, teda na spodnej strane vozidla. Veľkou prednosťou je aj variabilita. Batožinoový priestor si je možné dodatočne upraviť posúvaním sedadiel druhého a tretieho radu. Obe lavice sú delené v pomere 1/3 k 2/3. Samotná manipulácia s nimi prebieha vyslovene intuitívne, prostredníctvom posúvania v koľajniciach.

Samozrejme v prípade potreby je možné všetky operadlá, vrátane predného spolujazdca, sklopiť. V krajnom prípade, pri preprave vyslovene ťažkých predmetov, je možné zadné lavice dokonca úplne demontovať. So samostatnými sedačkami si jednoducho poradí aj jednotlivec. V prípade dvojitej lavice odporúčame na demontáž aspoň dve dospelé osoby. V takejto konfigurácii sa ProAce Verso mení na klasickú dodávku s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 4 554 litrov.

Chválime, že samotné zadné dvere sa otvárajú do dostatočnej výšky. Úraz hlavy tu preto nehrozí, ani v prípade urastenejších ľudí. Na druhu stranu, predovšetkým pri parkovaní, treba vždy rátať s dostatočnou priestorovou rezervou potrebnou na manipuláciu s veľkými dverami.

Galéria: 50 fotiek

Veľmi sympatické je, že konštruktéri modelu ProAce Verso v tomto smere mysleli nielen na prepravu predmetov „ťažkej váhy“, ale aj na manipuláciu s drobnosťami. Pre tento účel ideálne poslúži samostatne výklopné okno na zadných dverách. Drobnosti je v tomto prípade možné uložiť buď na dostatočne pevné krycie plato.


Priestranný interiér so špičkovou variabilitou

Funkčnosť a racionalita hrali bezpochyby hlavnú úlohu aj pri návrhu kabíny modelu Toyota ProAce Verso. Prístup do druhého resp. tretieho radu zabezpečujú rozmerné posuvné dvere po oboch stranách vozidla. Testovaný exemplár disponoval dverami s mechanickým ovládaním. V tomto prípade už treba počítať s určitou váhou dverí. Manipulácia s dverami z tohto dôvodu vyžaduje istý cvik.

Predovšetkým menšie deti môžu mať z nášho pohľadu problém s ich úplným zabuchnutím. Užitočná je v tomto smere grafická signalizácia, ktorá okrem obligátnej kontrolky upozorni vodiča priamo na prístrojovom paneli, ktoré dvere konkrétne nie sú úplne dovreté. Veľké dvere na druhej strane zaručujú pohodlné nastupovanie do zadnej časti kabíny. Prístup do tretieho radu pri sklopenom operadle v druhom rade, si aj napriek tomu vyžaduje určitý grif. Jedným dychom ale treba dodať, že nejde o žiadnu zásadnú telesnú akrobaciu.

Galéria: 50 fotiek

Naopak, len chválu si zaslúžia priestorové pomery pre hlavu a nohy. Samozrejme veľkorysosť priestoru zásadne ovplyvňuje aktuálna poloha sedačky resp. lavice. Principiálne ale môžeme konštatovať, že v Toyota ProAce Verso sa dokáže pohodlne odviesť pokojne aj 8 dospelých ľudí. Naša idylická predstava cestovania v zadnej časti kabíny skončila sedením v treťom rade, s nohami pohodlne vyloženými na sklopených sedačkách druhého radu. Z funkčného hľadiska sme mali najskôr obavy so šírky rovnomerne rozdelených sedačiek v druhom a treťom rade. V praxi nás toto riešenie opäť príjemne prekvapilo.

Sedačky považujeme za dostatočne široké aj pre dospelých. Pozitívne je, že napriek dvojitej lavici je možné polohovať každé operadlo nezávisle od seba. Cestovný komfort zvyšujú stropné výduchy ventilácie resp. osvetlenie, dostupné samostatne pre druhý i tretí rad.

Nakoniec neobídeme ani pracovisko vodiča. Dodávkový pôvod najviac evokuje vysoký posed s prístupom prostredníctvom schodíka vo dverách. Inak je posed za volantom veľmi príjemný, dosť podobný napr. SUV vozidlám. Pracovisko vodiča pri modeli ProAce Verso je na rozdiel od exteriéru prakticky identické so ostatnými dvomi sesterskými derivátmi. To, že sedíte v modeli značky Toyota, pripomína predovšetkým znak na volante. Okrem toho pridáva japonská automobilka vlastné prevedenie dekoratívnych ozdobných prvkov na palubnej doske.

Galéria: 50 fotiek

Stvárnenie interiéru pôsobí až prekvapivo hodnotne a kvalitne. Celkový dojem kazil v našom prípade len „obyčajný“ plastový volant, akoby vystrihnutý z úžitkového vozidla. Naopak, pochvalu si zaslúži výhľad z kabíny. V smere šikmo dopredu sa mu svojim tvarovaním prispôsobili dokonca aj spätné zrkadlá. Palec hore si zaslúži aj veľmi dobre zvládnutá ergonómia. ProAce Verso potešil dostatočným množstvom odkladacích schránok či priečinkov. Prístrojový panel je prehľadný a veľmi dobre čitateľný.

Testovaná verzia disponovala centrálnym 7 palcovým displejom s navigačným modulom Toyota Pro Touch. Na rozdiel od tradičného rozhrania Toyota Touch 2, známeho z iných modelov značky, ponúka infotaiment v tomto prípade inú logiku ovládania. Je to dané práve zdielanou platformou s koncernom PSA. Aj napriek tomu nemáme k fungovaniu rozhrania žiadne zásadné výhrady či pripomienky. Vyslovene vtipne pôsobí otočný ovládač voliča automatickej prevodovky. Jeho minimalistické prevedenie a umiestnenie priamo na palubnej doske zaberá minimum priestoru, čo je pozitívne vzhľadom na celkovú vzdušnosť kabíny.

Galéria: 50 fotiek

Priam šokujúci prvok, ktorý by sme pri podobnom type vozidla nečakali, predstavujú následne športovo pôsobiace pádla na manuálne radenie prevodov. Podobne funkčným a sympatickým riešením totiž v mnohých prípadoch nedisponujú ani športovo orientované modely.

Jazda - Príjemné prekvapenie

To, čo Toyota sľubovala pri využití novej platformy, sa na naše prekvapenie skutočne potvrdilo aj spoza volantu. Samozrejme, v praxi pravdepodobne nikto od rodinnej dodávky nebude očakávať prehnane dynamický resp. športový naturel. O to viac dokáže ProAce Verso prekvapiť. Predovšetkým podvozok pôsobí z pozície vodiča veľmi vyspelým dojmom. Aj napriek svojej výške sa rodinná Toyota v zákrutách prehnane nenakláňa. Užiť si je možné pokojne aj dynamickejšie prejazdy dlhými tiahlymi zákrutami. Na jazdné vlastnosti v tomto smere pozitívne vplýva nízke ťažisko vozidla. Toho dôkazom je aj doslova utopené uloženie pohonnej jednotky pri pohľade pod prednú kapotu.

Galéria: 50 fotiek

Na druhej strane je nutné dodať, že model ProAce Verso je zároveň od podvozku prekvapivo komfortný. To platí dokonca aj na cestách s horším povrchom. Svoj podiel na tom majú bezpochyby i obuté pneumatiky s rozumným podielom gumy. Odhlučnenie interiéru znesie vo všeobecnosti porovnanie s tradičnými rodinnými MPV resp. SUV. Prekvapení z akustickej pohody na palube sme v tomto smere boli predovšetkým pri diaľničnom tempe.

Testovaný ProAce Verso poháňal najsilnejší turbodiesel z ponuky. Dvojliter s výkonom 177 koní má sily na rozdávanie. To sme si dokonale overili predovšetkým v kopcovitom teréne s plne obsadeným vozidlom. V tomto smere sme boli nadšení aj so spolupráce pohonnej jednotky zo 6-stupňovým meničovým automatom. Jeho software je veľmi dobre vyladený už v automatickom režime. Prevodovka optimálne využíva potenciál krútiaceho momentu motorizácie 2,0 D-4D 180. Zmena prevodových stupňov prebieha plynulo a bez zaváhania. Pri nízkej záťaži sa otáčky pritom držia až prekvapivo nízko.

Pri snahe o akceleráciu prevodovka bez zaváhania pohotovo podradí, pokojne aj o dva prevodové stupne. Subjektívne sa mi páčila práca automatu aj pri manuálnom režime. Prevodovka dokáže pri klesaní veľmi efektívne brzdiť motorom a taktiež nemá problém dostatočne dlho podržať vami preferovaný prevod. Pozitívnym benefitom je i spotreba paliva. Nám sa dlhodobý priemer počas testu ustálil na veľmi peknej hodnote - 7,3 l na 100 km.

A náš celkový dojem?

Nová Toyota ProAce Verso ideálne zapadá do modelovej rodiny značky Toyota. V porovnaní s ostatnými modelmi s rýdzo japonským rodokmeňom, ponúka niekoľko netradičných riešení, na ktoré sa však dá v praxi rýchlo zvyknúť. Najväčším benefitom modelu ProAce Verso ostáva využiteľnosť. Umne navrhnutý vnútorný priestor so špičkovou variabilitou poslúži ideálne pre potreby rodiny a zároveň i na pracovné účely. Pomyselnou čerešničkou na torte sú nakoniec jazdné vlastnosti. Zaujímavý benefit predstavuje tiež predĺžená záruka na 5 rokov resp. 1 milión kilometrov.

V Žiline si nový model Toyota ProAce Verso môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Toyota v našom regióne, spoločnosti AT a.s. Žilina, na Dlhej ulici, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky Toyota.

Plusy

  • Priestrannosť a variabilita interiéru
  • Široká ponuka dostupných verzií
  • Jazdné vlastnosti

Mínusy

  • Umiestnenie pedálov pri verzii s automatickou prevodovkou
  • Menej praktické uchytenie bezpečnostných pásov krajných sedadiel v druhom a treťom rade

Výbava - Cena 

  • Toyota Prius ProAce Verso 2,0 D-4D 180 Family L2 (testovaný model) - od 33 010 €   
  • Toyota Prius ProAce Verso 1,6 D-4D 95 City Kombi - od 23 070 €

Parametre testovaného modelu

ModelToyota ProAce Verso 2,0 D-4D 180 Family L2
Motordiesel
Pohonpredný
Počet valcov4
Výkon kW / koní130 / 177
Krútiaci moment Nm400
Pohotovostná hmotnosť1 780 kg
Maximálna rýchlosť170 km/h
Zrýchlenie z 0 na 10010,1 s
Prevodovkaautomatická meničová
Počet stupňov6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu5,9 - 6,2 / 100 km
Spotreba podľa palubného počítača7,2 / 100 km
PneumatikyDunlop Winter Sport 5 







Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Peter Hlačik