Redakčný test: Mitsubishi Eclipse Cross - Úsvit


Foto: Redakčný test: Mitsubishi Eclipse Cross - Úsvit
Galéria: 43 fotiek

Automobilka Mitsubishi oslavovala v minulom roku okrúhlu storočnicu od svojho založenia. Tým najlepším možným darčekom, ktorý si automobilka venovala, bol úplne nový model. Reč je o imidžovom SUV Mitsubishi Eclipse Cross. Začiatkom tohto roka sa táto novinka objavila už aj na našom trhu.

Eclipse Cross sa veľkostne radí medzi už dobre známe modely ASX a Outlander. Nové SUV púta mimoriadnu pozornosť už len s dôvodov že sme sa po pomerne dlhom čakaní konečne znova dočkali novinky s logom „troch diamantov“. Záujem o tento model následne ešte viac podčiarkuje odvážne tvarovaná karoséria či množstvo nových technológií, ktoré u Mitsubishi debutujú spolu s Eclipse Cross.

Nové Mitsubishi Eclipse Cross, s rovnako novým prepĺňaným benzínovým štvorvalcom 1,5 T MIVEC, v kombinácii s automatickou CVT prevodovkou, pohonom všetkých kolies a v druhej najvyššej výbave Intense, nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel Mitsubishi v našom regióne.

Značka Mitsubishi už v minulosti avizovala, že v európskom priestore do budúcna počíta predovšetkým s čoraz populárnejšími modelmi kategórie SUV. Nový model Eclipse Cross je v tomto smere prvou lastovičkou. Automobilový nadšenci sa určite pristavia pri označení Eclipse – zatmenie. V rokoch 1990 – 2012 sa pod rovnakým označením v ponuke vystriedali až 4 generácie legendárneho športového kupé. Požičaný názov spolu s prívlastkom Cross v sebe nesie určitý odkaz tejto športovej legendy, zabalenej do karosérie typu SUV. V praxi máme následne dočinenia so vskutku veľmi zaujímavým SUV-kupé.  

Dizajn ale rozhodne nie je jediné, čím dokáže nový model zaujať. Eclipse Cross znamená pre značku Mitsubishi vstup do novej éry. Zásadné inovácie pri tejto premene neobišli ani interiér. Nový model ďalej disponuje plejádou moderných jazdných asistentov tak, ako sa to v dnešnej dobe nosí. Spolu s novinkou debutovala v Mitsubishi tiež úplne nová motorizáciu vlastnej konštrukcie. Je ňou moderný zážihový prepĺňaný 4-valec 1,5 T MIVEC s výkonom 163 koní.

Na našom trhu sa aktuálne nový model ponúka v štyroch výbavových stupňoch, vo veciach s pohonom len predných kolies, resp. s inteligentným pohonom 4x4 S-AWC (Super All Wheel Control). Vyššie spomenutá motorizácia predstavuje aktuálne jedinú možnosť výberu. Základom modelového radu je verzia 1,5 T MIVEC s pohonom predných kolies (2WD) a 6-st. manuálnou prevodovkou. Zákazník si v pripadne verzie 2WD môže ako prevodovku zvoliť i automatické CVT ústrojenstvo s ôsmymi predvolenými stupňami.

Galéria: 43 fotiek

Záujemcovia o verziu s pohonom všetkých kolies majú trochu na škodu k dispozícii len jedinú verziu. Je ňou logicky identická motorizácia 1,5 T MIVEC, kombinovaná výhradne s automatickou CVT prevodovkou s ôsmymi predvolenými stupňami, čo bol aj prípad nami testovaného vozidla. V dohľadnom čase plánuje Mitsubishi zaradiť do ponuky aj turbodieslovú alternatívu. Pravdepodobne pôjde o už známy turbodiesel 2,2 DI-D modifikovaný podľa najprísnejšej emisnej normy. Avšak nato si musíme ešte nejaký ten čas počkať.    

Čo všetko ponúka v praxi úplne nový model Mitsubishi Eclipse Cross? 

Hranatá elegancia

Pri modeloch Mitsubishi sme boli v poslednom období zvyknutí na dizajnovú konzervatívnosť. Nakoniec, tú v praxi najlepšie demonštrujú modely ASX, resp. Outlander. Pri novom Eclipse Cross je všetko inak. Za dizajnovú odvahu spojenú s výslednou originálne tvarovanou karosériou si v tomto prípade zaslúži výrobca jednoznačne naše uznanie. Pritom predná časť vozidla nepôsobí nijako zvlášť odvážne. Dominuje jej nová identita typickej prednej masky, ktorú v Mitsubishi volajú „Dynamic Shield“. A dynamická rozhodne aj je.

Športovo tvarovaný nárazník, ako aj športovo tvarované hlavné svetlomety si s konkurenčnými modelmi určite nepopletiete. Zaujať dokážu pomerne veľkoryso nadimenzované panely so smerovkami a hmlovými svetlami, umiestnené v rohoch predného nárazníka. Bočným partiám dominujú výrazné prelisy na dverách a predovšetkým klinovito tvarovaná zadná časť. Opomenúť nemožno ani pozvoľna klesajúcu líniu strechy, ktorá je typickou črtou práve pre kategóriu SUV-kupé. Skutočná pastva pre oči nastáva pri pohľade na zadnú časť modelu Eclipse Cross.

Dvojdielne zadné okno rozdeľuje tenká červená línia. Do nej dizajnéri okrem časti optiky koncových svetiel efektne zakomponovali aj tretie brzdové svetlo. Práve tento detail z môjho pohľadu najviac umocňuje líniu kupé, ako aj celkový športový nádych nového modelu. Hranaté línie nevyrušuje dokonca ani zadný stierač. Ten je pomerne vtipne „ukrytý“ v priestore pod strešným spojlerom. Aj na základe našej osobnej skúsenosti je nad slnko jasné, že dizajn modelu Eclipse Cross pomerne výrazne polarizuje. Niekomu sa páči viac inému zase menej.

Jedno mu ale rozhodne nemožno uprieť a to je práve značná dávka originality. V našom prípade ju dokonale podčiarkoval efektný červený lak Red Diamond, ktorý podľa výrobcu evokuje efekt zapadajúceho slnka.

Ako už bolo spomenuté, z hľadiska celkových rozmerov sa novinka veľkostne radí medzi modely ASX a Outlander. Toto tvrdenie najlepšie odzrkadľujú samotné čísla. Celkové rozmery sme pre zaujímavosť porovnali s modelom ASX. Nové Mitsubishi Eclipse Cross meria 4405 mm (+40 mm v porovnaní s ASX), šírka vozidla dosahuje 1805 mm (-5 mm), výška atakuje 1685 mm (+45 mm).

Galéria: 43 fotiek

Rázvor náprav má identickú hodnotu na úrovni 2670 mm. Na základe osobnej skúsenosti konštatujeme, že nový Eclipse Cross zostáva aj dostatočne praktickým. A to aj napriek zaujímavo tvarovanej zadnej časti. Batožinový priestor ponúkne v základnom usporiadaní objem na úrovni 341 – 448 litrov. Táto hodnota sa mení v závislosti od polohy sedadiel zadnej posuvnej lavice. K „suchým“ číslam pridávam jednu subjektívnu poznámku. Pri lavici, posunutej celkom dozadu, by som kufru pocitovo hádal viac litrov ako je spomínaných 341 z údajov výrobcu.

Medzipodlahu nemožno v tomto prípade polohovať. V priestore poď ňou zostáva dostatok miesta na odloženie povinnej výbavy, resp. ďalších drobností. Naopak, chýba nám tu aspoň dojazdová pneumatika. Tú sme podobne, ako pri väčšine japonských výrobcov, nenašli ani v cenníku pre príplatkovú výbavu. Po sklopení delených zadných operadiel vzniká takmer optimálne rovná podlaha, vďaka čomu je možné v Eclipse Cross prepravovať aj objemnejšie predmety.

Revolučný interiér

Na pomery značky Mitsubishi zaznamenala citeľný posun aj koncepcia interiéru. Efektne tvarovaná palubná doska prichádza s novou logikou celkového usporiadania. Priestoru od výduchov ventilácie smerom nadol dominujú ovládacie prvky. Okrem panelu klimatizácie sú v priestore vľavo pod volantom umiestnené i ďalšie ovládacie tlačidlá. Jedinú výnimku predstavuje prepínanie údajov palubného počítača. Na ich prepínanie slúžia tlačidla umiestnené „tradične japonsky“ vľavo pod prístrojovým panelom.

Aj keď ide tak trochu o neštandardné riešenie, v praxi sa dá na tento spôsob prepínania údajov pomerne rýchlo zvyknúť. K samotnému stvárneniu prístrojového panela, ako aj ku grafike palubného počítača nemáme žiadne pripomienky. Naopak, páči sa mi, že Mitsubishi nepodľahlo aktuálnej digitálnej vlne a zachovalo v tradičnej analógovej podobe aspoň otáčkomer a rýchlomer.

Galéria: 43 fotiek

Ostatné údaje, vrátane stavu paliva či teploty motora, sú vyobrazené už graficky v priestore pod palubným počítačom. Vo vrchnej časti palubnej dosky, nad výduchmi ventilácie, Mitsubishi umiestnilo 7 palcový dotykový monitor rozhrania Smartphone Link Display Audio. Po skúsenosti s Eclipse Cross môžeme konštatovať, že teraz už i Mitsubishi disponuje moderným infotaimentom. Reakcie na dotyk sú pohotové a grafika je veľmi pekná. Konzervatívnejšie orientovaným majiteľom môže prekážať snáď len fakt, že Mitsubishi nekomunikuje v slovenskom, resp. českom jazyku. Vystačiť si je treba s angličtinou.

Z funkčného hľadiska mi tu osobne chýbal len navigačný modul. S ním Mitsubishi v tejto konfigurácii vôbec nepočíta. Jeho funkcie čiastočne supluje prepojenie so smartphonmi prostredníctvom rozhrania Apple CarPlay, resp. Android Auto.

Okrem dotyku je možné infotaiment ovládať aj prostredníctvom touchpadu umiestneného na stredovej konzole. Priznávam, že spočiatku som mal s intuitívnosti ovládania cez touchpad určité obavy. Už prvé osobné zoznámenie s Eclipse Cross ma ale vyviedlo z tohto omylu. Ovládanie je už od prvých momentov mimoriadne intuitívne. Platí to aj pre ľudí, ktorí sa s podobnou technológiou nestretávajú na dennej báze. Fígeľ značky Mitsubishi je ukrytí v tom, že aj pri impulzívnejšom dotyku na ovládaciu plôšku sa v menu infotaimentu posuniete vždy len o jeden krok.

Galéria: 43 fotiek

Vďaka tomuto riešeniu je za každých okolnosti zachovaná veľmi dobrá prehľadnosť. Inými slovami, za vynikajúco zvládnuté ovládanie multimediálneho rozhrania si od nás novinka vyslúžila veľký palec hore. Okrem spomínaného centrálneho displeja disponoval nami testovací kúsok aj výsuvným Head-Up displejom vo farebnom prevedení. Veľkú pochvalu si v tomto smere opäť zaslúži fakt ,že Head-Up displej je možné jednoducho ukryť prostredníctvom nato určeného tlačidla. Hodí sa napr. v situáciách, napr. pri jazde v teréne, kedy nie je potrebne premietať údaje o jazde na čelné sklo.

Multifunkčný trojramenný volant okrúhleho tvaru pôsobí na prvý pohľad úplne obyčajným dojmom. V praxi je s ním ale vďaka optimálnej hrúbke venca, radosť manévrovať. Na volante zaujme tlačidlo s piktogramom kamery. Po jeho aktivovaní sa na centrálnom displeji vyobrazí 360 stupňový náhľad z vtačej perspektívy.

V tejto súvislosti sa mi páči pomerne detailne vyobrazené okolie vozidla, ako aj možnosť prepínania obrazu medzi jednotlivými kamerami. Vyšší, ale pritom stále športový posed za volantom umocňujú dostatočne dimenzované sedačky so sympatickým náznakom bočného vedenia. Mitsubishi Eclipse Cross prekonáva mnohých konkurentov až nečakane veľkorysým priestorom v druhom rade. O svoju hlavu sa tu nemusia obávať ani urastenejší pasažieri a to aj napriek siluete s klesajúcou líniou strechy.

Dôkazom zvýšeného dôrazu na variabilitu a pohodlie cestujúcich v druhom rade sú posuvné sedačky s nastaviteľným sklonom operadla. Posledným detailom, ktorý si určite zaslúži pozornosť, predstavujú precízne prekryté prahy na všetkých dverách. Tu sú jasne cítiť dlhoročné skúsenosti automobilky Mitsubishi s výrobou terénnych vozidiel. Pri testovanom Mitsubishi Eclipse Cross v druhej najvyššej výbave Intense nám na palube podľa očakávania nechýbalo nič zásadné.


Galéria: 43 fotiek

Za všetky prvky výbavy spomeňme napr.: automatickú dvojzónovú klimatizáciu, bezkľúčový prístup a štartovanie, jazdné asistenty, ako je monitorovanie samovoľného vybočenia z jazdného pruhu, sledovanie mŕtveho uhla, monitorovanie priestoru za vozidlom, automatické prepínanie svetiel, parkovacie senzory po celom obvode vozidla a mnoho iného.

Jazda - Aj Eclipse aj Cross

Aj napriek všetkému spomenutému je z môjho pohľadu najsilnejšou zbraňou nového modelu Eclipse Cross, práve jeho jazdný prejav. Po prvých kilometroch za volantom novinky sa mi jeho podvozok na 18 palcových kolesách javil až ako prehnane tvrdý. Neskôr som si uvedomil, že pod môj prvotný pocit sa v nemalej miere podpísala pravdepodobne i nadpriemerne tuhá karoséria.

Na druhú stranu je pravdou, že 18 palcové kolesá si nie vždy úplne rozumejú s prepadnutými kanálmi či inými nedostatkami našich ciest. Avšak, práve v tuhom podvozku som veľmi rýchlo našiel jasný odkaz športového modelu Eclipse. Nespomínam si kedy naposledy som vo vozidle tejto kategórie pocítil tak užasnú oporu podvozka pri dynamickej jazde po asfaltových komunikáciách. Jedným dychom treba zároveň dodať, že vďaka pohonu 4x4 Super All Wheel Control sa novinka rozhodne nestratí ani mimo spevnených ciest.

Pri jazde v teréne sa do podvedomia zase tlačí odkaz Cross z názvu modelu. Azda ani nie je v tejto súvislosti potrebné pripomínať dlhoročné skúsenosti značky Mitsubishi s výrobou vozidiel s pohonom 4x4. V ľahkom až stredne ťažkom teréne patrí aj preto nový Eclipse Cross taktiež medzi úplnú špičku vo svojej kategórii! I keď svetlá výška dosahuje len priemerných 183 mm, Eclipse Cross toho v teréne aj vďaka kratším prevysom karosérie zvládne pravdepodobne ďaleko viac, ako od neho prvoplánovo očakávate. Kľúčom k úspechu je v tomto prípade samozrejme pohon 4x4. „Štvorkolka“ s elektricky ovládanou medzinápravovou spojkou funguje v Eclipse Cross mimoriadne precízne.

Galéria: 43 fotiek

V režime Auto sa elektronika snaží čo najviac pomáhať pri prejazde zákrutami. V režimoch Snow (sneh), resp. Gravel (štrk), ja naopak cítiť masívna porcia krútiaceho momentu, ktorú elektronika posiela i na zadnú nápravu. V praxi ma aj preto veľmi prekvapilo, že novinka sa pomerne bez problémov dokázala opakovane rozbehnúť aj na zľadovatenom povrchu v prudšom stúpaní, prípadne sa s úplnou ľahkosťou prebrodiť aj hlbším snehom.

Nová prepĺňaná motorizácia 1,5 T MIVEC s dostatočným výkonom 163 koní sa k charakteru vozidla vyslovene hodí. Optimálne ja zvládnutá aj jej súčinnosť s modernou CVT prevodovkou s ôsmymi predvolenými stupňami. Tie je možné mimochodom meniť aj efektne prostredníctvom športových pádiel pod volantom.

V praxi si, z môjho pohľadu, treba na ideálne súžitie s CVT prevodovkou určitý čas zvykať. Pri prudšom zošliapnutí akcelerátora sa prevodovka okamžite prepína do akéhosi virtuálneho športového režimu. Pre každodennú „pohodovú“ jazdu v meste preto odporúčam využívať tlačidlo Eco. Mimochodom, v tejto súvislosti je potrební doplniť, že rozdiel v odozve na plyn v štandardnom režime a režime Eco je v praxi skutočne veľmi citeľný. Aj napriek menšiemu zdvihovému objemu netreba od kombinácie benzín automat očakávať zázračne nízku spotrebu paliva.

My sme sa v teste v priemere pohybovali na úrovni 8-9 l/100 km, čo považujem stále za akceptovateľnú hodnotu vzhľadom na schopnosti vozidla. V neposlednom rade je potrebné taktiež vyzdvihnúť veľmi precízne odizolovanie priestoru pre posádku a tým pádom príjemnú akustickú pohodu v celom interiéri.

A náš celkový dojem?

Mitsubishi má ako jeden z mála výrobcov odteraz vo svojom portfóliu skutočne univerzálne SUV. Nový model Eclipse Cross sa cíti rovnako dobre v mestskej premávke, na zakrútených okreskách, ako aj v teréne. Tu rozhodne dokáže presvedčiť, že v tomto prípade nejde len o nejakú nablýskanú „leštenku“. V praxi marketingové spojenie Eclipse Cross rozhodne prekonalo všetky naše očakávania.

V Žiline si nové Mitsubishi Eclipse Cross môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Mitsubishi v našom regióne, spoločnosti ALTERIA MOTOR, s. r. o. na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Misubishi.

Testovací diár

ModelMitsubishi Eclipse Cross 1,5 T MIVEC Intense
Palivobenzín
Pohon4x4
Počet valcov4
Výkon kw / hp120/163
Krútiaci moment Nm
250
Pohotovostná hmotnosť
1625 kg
Maximálna rýchlosť km/h
200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h
9,8 s
Prevodovka
automatická CVT
Počet stupňov
8 predvolených
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu
7,0 l / 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu
9,2 l / 100 km
Pneumatiky
Nokian WR SUV 3

Výbava - Cena

Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 T MIVEC Intense (testovaný model) - od 26 690 €
Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 T MIVEC Inform (2WD) - od 19 990 €

 


+ + +

  • Univerzálne jazdné schopnosti
  • Stvárnenie interiéru
  • Zaujímavý dizajn

- - -

  • Chýbajúca navigácia
  • Obmedzená ponuka dostupných verzii

Alternatívy z vlastnej stajne

Mitsubishi Lancer Sportback od 13 500 €

Model s legendárnym označením a kompaktne tvarovanou karosériou si je možno ešte stále objednať aj na našom trhu. Z nášho pohľadu predstavuje Lancer Sportback celkom iste zaujímavú alternatívu pre tých, ktorí si vyslovene nepotrpia na karosériu typu SUV.

 

Mitsubishi Outlander od 21 900 € 

Model Outlander patrí dlhodobo k ťažiskovým modelom tejto japonskej automobilky. Oproti modelu Eclipse Cross boduje priestrannejším interiérom. Rodinne zamerané SUV sa na rozdiel od mnohých konkurentov rozhodne nestratí ani pri jazde v teréne. V ponuke je taktiež Plug-In Hybridná verzia.

 

Mitsubishi ASX od 14 990 € 

Menší súrodenec modelu Eclipse Cross nesie označenie ASX. Z hľadiska popularity ide o najpredávanejší model značky Mitsubishi na našom trhu. V jeho prospech hovorí nižšia cena, väčší batožinový priestor. Nevýhodou je naopak samotný vek, vzhľadom na dátum uvedenia na trh.

 




Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Peter Hlačik