Redakčný test: Mazda CX-5 - „Créme de la créme“


Foto: Redakčný test: Mazda CX-5 - „Créme de la créme“
Galéria: 51 fotiek

V aktuálnom zimnom období sa k nám do redakcie opäť dostala nová Mazda CX-5. Približne pol roka po uvedení na slovenský trh stretávame atraktívne SUV z krajiny vychádzajúceho slnka čoraz častejšie aj v bežnej premávke. Jeho typickou farbou sa stala predovšetkým prenikavá červená, ktorú ponúklo aj nami testované vozidlo. Úprimne, vôbec sa nedivíme značnému záujmu verejnosti o toto SUV. V jednom balení jeho majiteľ totiž získava kompaktné rodinne orientované SUV, v atraktívnom dizajnovom balení, ku ktorým sa pridávajú i nadpriemerné jazdné vlastnosti. Po prvotnej skúsenosti s turbodieslom 2,2 Skyactiv sa nám pre tentokrát dostala do rúk špičková benzínová verzia.

Nový model Mazda CX-5 s atmosférickou zážihovou motorizáciou 2,5 Skyactiv G 194 (194 koní), v kombinácii so 6 stupňovou automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies a v najvyššej výbave Revolution TOP, nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel Mazda v našom regióne.

Mazda je v súčasnosti jedna z posledných nezávislých automobiliek, ktorá nie je začlenená do žiadneho koncernu. Možno aj preto si v Hirošime pred časom postavili hlavu. V centrále automobily si pravdepodobne rovno povedali, že s tou hlavou prerazia múr, ktorý predstavujú zaužívané zvyklosti konkurenčných automobiliek. Na mysli máme predovšetkým nekompromisný postoj a odmietanie tzv. downsizingu spojeného s maloobjemovými prepĺňanými motormi. Nastolená cesta veľmi rýchlo priniesla želaný efekt.

Galéria: 51 fotiek

Ten najlepšie odzrkadľuje stále narastajúci záujem o vozidla Mazda zo strany samotných zákazníkov. Samotná filozofia rightsizing – objem ničím nenahradíš, by k tak výraznému úspechu pravdepodobne nestačila. Mazda preto vytiahla ďalšie eso z rukáva. Na mysli máme dizajn Kodo, teda atraktívny dizajn všetkých nových modelov s logom Mazda. V neposlednom rade nesmieme opomenúť ani vyspelý technologický balík. Ten Mazda označuje pojmom Skyactiv. V tejto súvislosti sa pravdepodobne dočkáme už v blízkej budúcnosti doslova revolúcie, spojenej s príchodom novej generácie modelu Mazda 3.

O jej pripravovanom prevratnom pohonnom reťazci sa toho totiž popísalo už veľmi veľa. A všetko nasvedčuje tomu že sa rozhodne máme načo tešiť!

Späť však k nami testovanému modelu CX-5. Už samotný titulok prezrádza, že sme tentokrát na test dostali skutočnú chuťovku. Nakoniec, ktoré ďalšie dnešné SUV dostupné na našom trhu, sa môže pochváliť atmosférickým benzínovým 4-valcom s objemom 2,5 litra pod prednou kapotou? Kompletné informácie o ostatných dostupných motorizáciách sa dozviete v našom prvom článku.

V ďalších riadkoch preto vynecháme všeobecné informácie a podelíme sa v vami o ďalšie detaily, resp. postrehy z nášho spolužitia s druhou generáciou Mazda CX-5. 

Dizajnová evolúcia

Niektorí novinári označili aktuálny model CX-5 „len“ za rozsiahlý facelift. Podľa môjho názoru ide rozhodne o mylné stanovisko. A nová Mazda CX-5 si preto rozhodne zaslúži prívlastok nová generácia. Je síce pravdou, že rozmery vozidla, vrátane rázvoru náprav, sa v porovnaní s modelom z roku 2012 prakticky nezmenili. Môžeme povedať že v čase keď mnohí konkurenti medzigeneračne rozmerovo neustále narastajú, si Mazda ide jednoducho svojou vlastnou cestou.

Dizajn je v porovnaní s predchádzajúcim modelom rozhodne viac sebavedomý a pútavý. To predovšetkým vďaka výraznej prednej časti s dominantnou maskou chladiča. Nový model vďaka týmto atribútom priťahuje ďaleko väčšiu pozornosť publika. Ten správny športový šmrnc, typický pre značku, dotvárajú atletické línie karosérie a predovšetkým dve dominantné a zároveň funkčné koncovky výfukov v chrómovom prevedení.  

Galéria: 51 fotiek

Rozmerovo radíme tento model do skupiny kompaktných SUV. V praxi sa aj preto s vozidlom stále prijemne manévruje v mestskej premávke, či na preplnených parkoviskách našich nákupných centier. Napriek tomu poskytuje CX-5 stále dostatočný životný priestor, napr. pre 4-člennú rodinu. Páči sa mi, že Mazda nepodľahla vábeniu v podobe aktuálnej módy predĺžených SUV-čiek. Obdobnú alternatívu v podobe častokrát nezmyselného a v praxi ťažko využiteľného 3-radu sedačiek preto pri modeli CX-5 našťastie vôbec nenájdete.

Batožinový priestor so základným objemom 506 litrov hodnotím ako skutočne dostatočný. Funkciou sklápania sedadiel druhého radu s názvom Karakuri sa Mazda radi medzi priekopníkov. Príjemný detail predstavuje plastová vodiaca úchytka na bezpečnostné pásy zadných sedadiel. Vďaka nej sa pri opätovnom vyklopení operadiel bezpečnostné pásy nezacviknú a stále ostávajú v tej správnej polohe. Vďaka deleniu sedadiel v pomere 40/20/40, je možné aj vo štvorici na palube prevážať dlhé predmety, ako sú napr. lyže.

Prémiový nádych dotvárajú svetielka umiestnené priamo na vnútornej strane 5-dverí. Vďaka tomuto riešeniu je pri manipulácii s nákladom osvetlený aj priestor za zadným nárazníkom. Samotné veko kufra sa podobne, ako pri ostatných japonských vozidlách, neotvára príliš vysoko. To by si mali pamätať predovšetkým nadpriemerne urastení jedinci. Priestor pod podlahou vypĺňal v našom prípade časť aparatúry audiosystému Bose.

V konečnom dôsledku nám z praktickej stránky pri testovanom vozidle chýbala aspoň dojazdová pneumatika. Lepiaca sada sa totiž pri pohľade do cenníka stala štandardom už pri všetkých výbavách.  

Kabína s prémiovým nádychom 

Z môjho pohľadu možno označiť vo všeobecnosti interiéry aktuálnych modelov značky Mazda, zpomedzi všetkých japonských výrobcov, ako za „najeurópskejšie“. Pri novej generácii modelu CX-5 zašla Mazda ale ešte o pomyselný krôčik ďalej. Pocit z celkového dielenského opracovania, ako aj použitých materiálov, znesie veľmi prísne kritéria. Inými slovami, stvárnenie interiéru znesie prípadné porovnanie pokojne aj s prémiovými konkurentmi.

Dizajnové prevedenie palubnej dosky, predovšetkým vďaka prístrojovému panelu s trojicou okrúhlych tubusov, ako aj samotnému trojramennému volantu, pôsobí čisto a zároveň športovo. Emócie a špecifickú atmosféru následne dotvárajú detaily, ako je prémiové čalúnenie sedadiel v bielej koži, alebo reproduktory audio systému Bose, efektne zabudované aj do a-stĺpikov karosérie. Špičkovo pôsobí i nový Head-up displej s veľmi peknou grafikou, ktorý premieta údaje priamo na čelné sklo.

Pri dnešných automobiloch sa kladie čoraz väčší dôraz na palubné systémy a ich funkcie. Aj v tomto smere možno povedať, že Mazda si ide svojou vlastnou cestou.

Obrazovka multimediálneho rozhrania štýlovo vytŕča do priestoru a svojou veľkosťou nepôsobí veľmi rušivo. Vo vozidlách Mazda sú jednoducho na prvom mieste ešte stále jazdné vlastnosti. Multimediálne rozhranie HMI možno aj preto neponúka prehnane veľa funkcií. Vodič preto nemá neustálu potrebu „hrať sa“ s infotaimentom, čo rozhodne nehodnotím ako slabú stránku tohto modelu. Mimochodom, samotným ovládaním rozhrania HMI sa Mazda radi k absolútnej špičke v rámci dnešných automobilov.

Keď vozidlo stojí, je možné jednotlivé funkcie infotaimentu ovládať prostredníctvom dotyku, ako aj združeného ovládača na stredovej konzole.

Galéria: 51 fotiek

Avšak po rozjazde systém dotykovú funkciu vypne a ovládanie HMI ostáva výhradne v kompetencii združeného ovládača s intuitívnou logikou umiestnenom na stredovej konzole. Dôležité funkcie ako je autorádiu je samozrejme možné ovládať aj prostredníctvom multifunkčného volantu. Aktuálne si je možné model CX-5 objednať hneď v 6 výbavách. Pozitívne je, že záujemca sa zorientuje v cenníku vozidla skutočne veľmi rýchlo. Jednotlivé výbavy sú od seba totiž rozumne odstupované. Zákazník si v konečnom dôsledku môže priplatiť len za niektorý zo špeciálnych farebných odtieňov karosérie, ktorým samozrejme disponoval aj náš testovaný exemplár, resp. za čalúnenie v bielej koži, prípadne za navigačný modul.

V tomto smere ale zamrzí, že navigácia nie je automatickou súčasťou ani pri najvyššej výbave Revolution TOP. Ďalšiu možnosť dodatočnej individualizácie následne predstavuje tiež katalóg s doplnkami.

Galéria: 51 fotiek


Jazda s kúzlom atmosférického motora 

Jazdnými vlastnosťami som bol priam nadšený už pri prvom teste najsilnejšieho turbodiesla. Aktuálne testovaná verzia s najsilnejším benzínovým motorom 2,5 Skyaciv G-194 logicky vzbudzovala ešte väčšie očakávania. Pre dotknutý motor sú charakteristické dve tváre. Prvá sa dostáva k slovu pri pokojnej a komótnej jazde. V takomto režime sa pohonný reťazec správa veľmi decentne, kultivovane a až nenápadne.

Automatická prevodovka sa snaží neustále držať v čo najnižších otáčkach s prihliadnutím na čo najnižšiu spotrebu paliva. Vďaka 6-st. automatickej prevodovke by som pri pokojnej jazde motoru dokonca ani nehádal objem 2,5 litra a výkon 194 koní. Avšak úplne iná situácia nastáva pri prudšom stláčaní akcelerátora, prípadne pri aktivovaní režimu sport. Automat sa vtedy naopak snaží čo najefektívnejšie pracovať s potenciálom maximálneho krútiaceho momentu. Ten ako pri každom atmosférickom motore samozrejme graduje až v hornej tretine otáčkomera. V tomto smere sa mi páči, že prevodovka v maximálnej možnej miere akceptuje manuálne radenie prevodov podľa vôle vodiča.

Práve vo vysokých otáčkach sa naplno prejaví to neopakovateľné kúzlo pohonnej jednotky s atmosférickým nasávaním. Emócie samozrejme dotvára tiež zaujímavá zvuková kulisa. Aj napriek vynikajúcemu podvozku a adekvátnemu výkonu 194 koní subjektívne nepovažujem najsilnejšiu motorizáciu za vyslovene športové náčinie. Z môjho pohľadu ide skôr o veľmi prijemného spoločníka na každodenné používanie, či už v meste resp. na dlhé presuny. Svoj podiel na tom má bezpochyby aj komfortná automatická prevodovka, ktorá predstavuje jedinú alternatívu pre najsilnejšiu benzínovú motorizáciu. Na druhej strane dostatočná výkonová rezerva je veľmi návyková.

Galéria: 51 fotiek

Výkon 194koní príde určite vhod napríklad pri bezpečnom predbiehaní. A to pokojne aj v kopcovitom teréne a s plne zaťaženým vozidlom. Koniec koncov, z času na čas si môže s touto pohonnou jednotkou každý majiteľ dokonale vyvetrať hlavu a užiť kúzlo otáčok objemného atmosférického motora, napr. pri dynamickom prejazde cez svoj obľúbený horský prechod.  

Pri prvom teste sme sa vedome vyhli terénnej vložke a radšej si užívali jazdu na asfaltových komunikáciách. Tentokrát sme sa to pri teste v zimných podmienkach rozhodli napraviť. A aký je záver? Aj keď je vysoko pravdepodobné že toto vozidlo strávi drvivú väčšinu svojho života na spevnených cestách, s novým modelom Mazda CX-5 v konfigurácii s pohonom všetkých kolies, sa jeho majiteľ rozhodne nemusí obávať ani výjazdov do ľahkého, resp. stredne ťažkého terénu.

Prvým predpokladom na pohodovú jazdu mimo spevnených ciest je solídna svetlá výška. V našom prípade hovoríme o úrovni 200 mm. Pohon všetkých kolies si vozidlo manažuje plno automaticky bez možnosti zásahu vodiča. Prioritne sú preferované kolesá prednej nápravy. Pri ich preklze však systém dokáže dozadu preniesť v prípade potreby až 50% z krútiaceho momentu.

Galéria: 51 fotiek

Na naše prekvapenie, sme v praxi pomerne jednoducho a bez problémov prekonali všetky pripravené nástrahy terénu, ktoré sme si pre nový model CX-5 pripravili. A to vrátane rozjazdu do strmého zasneženého svahu, ako aj ľahkého prekríženia náprav. 

A náš celkový dojem?

Aj po skúsenosti s benzínovom verziou stále platí, že nová Mazda CX-5 patrí k absolútne najschopnejším SUV vo svojej kategórii. Po spolužití s oboma alternatívami pohonu sa našim favoritom stáva benzínová verzia, ktorá nám k japonskému SUV sedí jednoducho viac. Na druhú stranu platí, že posledné slovo rozhodne nepovedal ešte ani turbodiesel. V jeho prospech hovorí podľa očakávania predovšetkým nižšia spotreba paliva.

V Žiline si nový model Mazda CX-5 môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Mazda v našom regióne, spoločnosti ALTERIA MOTOR, s. r. o. na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Mazda.

Testovací diár

ModelMazda CX-5 2,5 Skyactiv-G194 AWD A/T Revolution TOP
Palivobenzín
Pohon4x4
Počet valcov4
Výkon kw / hp143/194
Krútiaci moment Nm
258
Pohotovostná hmotnosť
1485-1613 kg
Maximálna rýchlosť km/h
195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h
9,2 s
Prevodovka
automatická
Počet stupňov
6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu
7,1 l / 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu
9,7 l / 100 km
Pneumatiky
Continental Winter Contact

Výbava - Cena

Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D175 AWD A/T Revolution TOP - od 35 500 €   
Mazda CX-5 2,0 Skyactiv-G165 Emotion - od 22 900 € 

 

+ + +

  • Jazdné vlastnosti
  • Celkový pocit hodnoty
  • Dizajn

- - -

  • Výška otvorenia dverí kufra
  • Obmedzené možnosti príplatkovej výbavy

Alternatívy z vlastnej stajne

Mazda CX-3 od 15 190 € 

Mestské crossovery sa tešia obrovskej popularite. Mazda na tento trend reagovala modelom CX-3, ktorý je postavený na platforme modelu Mazda 2. Výhodou je pomerne pestrá ponuka verzií, kde sú dostupné aj alternatívy s pohonom všetkých kolies.


Mazda 3 od 14 890 € 

Kompaktná Mazda 3 je tu pre všetkých, ktorí namiesto SUV uprednostňujú klasické hatchbacky. Spomínaný model podstúpil nedávno nenápadný facelift. Okrem hatchbacku je k dispozícii aj karosárska verzia sedan.


Mazda 6 od 21 990 € 

Model Mazda 6, možno označiť za vlajkovú loď značky. Je to momentálne najpriestrannejšie vozidlo, ktoré Japonská automobilka ponúka na našom trhu. 6-tka sa okrem klasického sedanu predáva aj v praktickej verzii kombi.





Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu