Redakčný test: Škoda Karoq - „q“ mánia pokračuje!


Foto: Redakčný test: Škoda Karoq - „q“ mánia pokračuje!
Galéria: 74 fotiek

Približne pred rokom spôsobil veľký rozruch nielen na Slovensku, príchod prvého 7-miestneho SUV s logom značky Škoda, modelu Kodiaq. Celkom iste nebudem vôbec preháňať, keď napíšem, že obrovský záujem verejnosti o spomínaný model neutíchol ani do dnešných dní. Automobilka s okrídleným šípom v znaku aj napriek tomu nezaháľa. Jasným dôkazom toho je aj ďalšie nové SUV Škoda Karoq. Práve v tomto období sa u nás naplno rozbieha predaj menšieho súrodenca modelu Kodiaq. Nový model Škoda Karoq, s rovnako novou prepĺňanou benzínovou motorizáciou 1,5 TSI, v kombinácii so 7-st. automatickou DSG prevodovkou a vo výbave Style, nám na test zapožičala spoločnosť IMPA Žilina, s.r.o., autorizovaný predajca vozidiel Škoda v našom regióne.

Galéria: 74 fotiek

Kompaktného SUV s logom Škoda sme sa dočkali už v roku 2009. Išlo o, aj v našich končinách, dodnes mimoriadne obľúbený model Škoda Yeti. Očakávaná druhá generácia sa vzdala „historického“ odkazu v podobe označenia Yeti. Namiesto toho si začína odznova budovať vlastnú históriu, pod označením Karoq. Spojitosť s väčším modelom Kodiaq samozrejme nepredstavuje len písmeno „q“ na konci názvu. Zaujímavosťou je, že aj označenie Karoq pochádza z Aljašky. Z jazyka indiánskeho kmeňa žijúceho na ostrove Kodiak. Slovo Karoq symbolizuje v tomto jazyku spojenie dvoch slov, konkrétne automobil a šíp. Mimochodom, stále ostáva v hre i variant, že sa z českej automobilky Škoda stane skutočne globálna značka. Materský koncert VW stále zvažuje, že by so značkou Škoda oficiálne vstúpil aj na bezpochyby veľmi zaujímavý severoamerický trh.

Škoda už aj bez toho patrí k absolútne najperspektívnejším značkám v rámci koncernu. Popularita okrídleného šípu už dávno prekonala „hranice domáceho trhu“, teda bývalého Československa. Čo sa skrýva za veľkým úspechom vozidiel Škoda? Z môjho pohľadu je to faktor, že Škoda sa jednoducho na nič nehrá. Známe motto „Simply clever“ dokonale vystihuje filozofiu značky. V danej cenovej kategórii ponúka Škoda maximum a k tomu ešte vždy pridá aj niečo naviac.

Spať však k novému modelu Karoq. Aj s týmto modelom je späté jedno prvenstvo v histórii značky. Práve nový model Karoq je prvým modelom značky Škoda, ktorý môže ponúknuť tzv. virtuálny kokpit s plne digitálnym prístrojovým panelom. Z významných technických inovácií spomeňme ďalej dostupnosť novej motorizácie 1,5 TSI. Naopak, prekvapením je na pomery značky pomerne skromná ponuka jednotlivých verzií. Na začiatok sú na našom trhu k dispozícii len dve výbavové úrovne. Väčšina verzií je na úvod k dispozícii s poháňanou prednou nápravou. Po pohone všetkých kolies je momentálne aktuálne siahnuť len v kombinácii so silnejším turbodieslom. Vstupnou bránou do sveta Karoq je zážihová motorizácia 1,0 TSI s výkonom 115 koní. Kombinuje sa buď so 6-st. manuálnou prevodovkou, resp. so 7-st. automatom DSG. Výkonnejšiu zážihovú voľbu predstavuje spomínaná novinka v palete motorov.


Moderný prepĺňaný štvorvalec 1,5 TSI ACT s výkonom 150 koní pracoval aj v testovanom exemplári. Aj v tomto prípade je možné siahnuť buď po 6-st. manuálnej prevodovke, resp. 7-st. automate. Naftový základ predstavuje turbodiesel 1,6 TDI s výkonom 115 koní. Ako už bolo spomenuté, špičkovú verziu predstavuje momentálne motorizácia 2,0 TDI (150 koní), ktorá sa zatiaľ ako jediná dodáva výhradne s pohonom 4x4. Pre úplnosť dodajme, že i pri oboch naftových pohonných jednotkách si môže zákazník zvoliť prevodovku. K dispozícii je tradične buď 6-st. Manuál, resp. 7-st. DSG automatika.  

Čo dokáže v praxi ponúknuť nový model Škoda Karoq?

Vzhľad a rozmery – Inšpirácia u „veľkého brata“

Mnohé automobily značky Škoda v poslednej dekáde bodovali nadčasovým dizajnom. Z môjho pohľadu sa medzi dizajnovo nadčasové vozidla zaradí o niekoľko rokov aj model Škoda Karoq. Už na prvý pohľad je viac ako jasné, že sa novinka svojimi dizajnovými líniami inšpirovala väčším modelom Kodiaq. Robustne a odolne pôsobiaca predná časť je až na mierne odlišný tvar predných svetlometov takmer identická. Aj tu zaujme predovšetkým dynamická maska chladiča tvoriaca opticky jeden s hlavnými svetlami. Netradične vysoko sú umiestené dobre chránené hmlové svetlá.


Pri pohľade z profilu upúta typická SUV silueta so svalnatými blatníkmi. Tie v našom prípade ukrývali efektné 17 palcové kolesá. Zadná časť prináša v porovnaní s modelom Kodiaq. ďaleko viac odlišností. Karoq dostal v prvom rade inak tvarované koncové svetla. Aj tentokrát sú inšpirované českým krištálom a disponujú tradičným svetelným podpisom v tvare písmena „c“. Pozornému oku neunikne, že v porovnaní so súrodencom, ponúkajú  o niečo jednoduchšie tvarovanie napr. aj piate dvere. Ako celok preto pôsobí nový Karoq, z môjho pohľadu, o niečo viac uhladenejším dojmom.

Palec hore si zaslúži i IMPA Žilina za výber pomerne odvážnej červenej Velvet metalízy, ktorá na druhej strane novinke rozhodne dodáva osobitný punc. Z hľadiska celkových rozmerov sme si podľa očakávania neodpustili priame porovnanie s väčším súrodencom. Nová Škoda Karoq meria 4382 mm (-315 mm v porovnaní s modelom Kodiaq), šírka dosahuje 1841 mm (-41 mm), výška atakuje 1603 mm (-70 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2638 mm (-153 mm).

Batožinový priestor ponúkne v základnom usporiadaní objem 521 litrov a to aj pri verzii s pohonom 4x4. Testovaný Karoq disponoval príplatkovými sedačkami VarioFlex. Objem pre batožinu sa v tomto prípade pohybuje v tolerancii 479 – 588 litrov, v závislosti od momentálnej polohy zadných sedadiel. Maximálna prepravná kapacita pri demontovaných sedačkách VarioFlex dosahuje až 1810 litrov. Mimochodom, práve za sedačky VarioFlex odporúčam priplatiť každému, kto potrebuje z času na čas prepravovať objemné predmety. Variabilita VarioFlex je v tejto triede vozidiel unikátna. Karoq dokonca vo variabilite prekonáva i mnohé vyslovene rodinné MPV.

Manipulácia so sedačkami ostala vyslovene intuitívna. Ich úplnú demontáž zvládnu zrealizovať aj zástupkyne nežnejšieho pohlavia. Chvályhodné je, že pod podlahou kufra sa našlo miesto na umiestnenie dojazdovej pneumatiky. Zo záplavy užitočných a praktických riešení Simply clever testovaného vozidla vypichneme elektrické otváranie piatych dverí, prenosnú baterku s magnetom, ktorá zároveň osvetľuje batožinový priestor, či viaceré fixačné pomôcky. Testovaný model disponoval i zaujímavo riešenou krycou roletkou s uchytením priamo o dvere kufra. Toto riešenie zlepšuje predovšetkým v zimných mesiacoch tepelnú pohodu pasažierov v druhom rade.

Galéria: 74 fotiek

Interiér a výbava - Kvalitný a zároveň moderný

Racionalita a funkčnosť. Toto sú hlavné atribúty na ktoré sme si už pri vozidlách Škoda zvykli. Prvé husle hrajú aj v kabíne nového modelu Karoq. Samozrejme, štandardom je i špičkové dielenské opracovanie, ako aj solídna kvalita použitých materiálov. Asi nikoho neprekvapí, že i základná koncepcia palubnej dosky novinky vychádza z modelu Kodiaq. Subjektívne mám z interiéru nového modelu pocit ďalšieho vývoja, zacieleného na dobrusovanie detailov. Prístrojový panel v testovanom vozidle ešte neponúkol novinku v podobe digitálnej verzie. To ale nieje z môjho pohľadu vôbec na škodu veci.

Klasický prístrojový panel disponuje tradične prehľadnýcm usporiadaním a prísne funkčnou grafikou palubného počítača. Jednou z vecí, ktoré ma v interiéri nového modelu príjemne prekvapili, sú pohodlné predné sedačky.


Okrem dostatočne dimenzovaného sedáka a operadla ponúkajú aj náznak bočného vedenia. To je spolu so zaujímavo integrovanou hlavovou opierkou v tejto kategórii vozidiel vyslovene sympatické. V kabíne panuje vo všeobecnosti vzdušná atmosféra. Príjemne vyvýšený posed s dobrých výhľadom patrí k tradičným ozdobám vozidiel tejto kategórie. Za dominantu možno označiť multimediálne rozhranie s 8 palcovým dotykovým displejom. Precízna grafika, ako aj zaujímavé funkcie, sú nám dobré známe už aj z iných modelov značky. V našom prípade hovoríme o verzii Amundsen s navigačným modulom. Celkové zapracovanie infotaimentu pôsobí vskutku luxusne. Avšak dotyková plocha je v tomto prípade vcelku náchylná na stopy s „nechcenými“ odtlačkami prstov.

Podľa očakávania aj v interiéri modelu Karoq možno nájsť množstvo užívateľsky užitočných riešení. Palec hore si zaslúži dostatočné množstvo dobre nadimenzovaných odkladacích priestorov, ako aj ďalšia porcia Simply clever riešení, na čele s tradičným dáždnikom, škrabkou na ľad, či „chytrým“ držiakom na nápoje. Veľkorysé priestorové podmienky panujú aj v druhom rade.


Už spomínané tri samostatné príplatkové sedadlá VarioFlex ocenia predovšetkým deti. Takáto konfigurácia povoľuje vskutku pestrú škálu preferovného nastavenia. Samozrejmosťou je samostatné posúvanie sedadiel, ako aj individuálna regulácia nastavenia sklonu operadla. Škoda Karoq nesklamala ani vzhľadom na bohatú výbavu. Testovaná verzia vo výbave Style disponuje napr.: full LED prednými svetlometmi s automatickou funkciou regulácie svetelného účinku, LED paketom s ambientným osvetlením interiéru, ako aj efektným vonkajším svetelným kobercom s logom Škoda, bezkľúčovým prístupom a štartovaním, parkovacími senzormi po celom obvode vozidla, parkovacou kamerou, adaptívnym tempomatom, integrovanými úchytmi isofix a podobne.  


Jazda - prekvapenie pod prednou kapotou 

Aj napriek všetkému vyššie spomenutému, mi nová Škoda Karoq urobila najväčšiu radosť spoza volantu. Dôvodov, prečo je tomu tak, je pritom hneď niekoľko. Prvú vec, ktorú som ocenil hneď na začiatku, je až výborná obratnosť. Vďaka solídnej manévrovateľnosti spojenej s optimálnym priemerom otáčania je novinka veľmi dobre pripravená na život v preplnenej mestskej premávke. Ešte dôležitejší je nový motor pod prednou kapotou. Moderný prepĺňaný benzínový 4-valec 1,5 TSI ponúka postačujúci výkon 150 koní.

Agregát naviac disponuje zaujímavou funkciou ACT. Za touto skratkou sa ukrýva odpájanie dvoch zo štyroch valcov pri nízkej záťaži. Zaujímavosťou je, že na tento stav vodiča vždy upozorní hlásenie na displeji palubného počítača. Táto funkcia má samozrejme vplyv predovšetkým na ešte lepšiu ekonomiku prevádzky.

Výsledná spotreba paliva sa počas testu ustálila na úrovni 6,7 l/100 km. Samozrejme aj v tomto prípade sme jazdili s úplne novým vozidlom, ktoré sme zároveň vôbec nešetrili. V prípade testovaného vozidla musím vyzdvihnúť precízne vyladený software automatickej DSG prevodovky. Zmeny jednotlivých prevodových stupňov prebiehajú tradične plynule a takmer bez povšimnutia. Oproti minulosti sa ale zlepšila odozva na presné manévrovanie v malých rýchlostiach, napr. pri parkovaní. Karoq okrem toho ponúka možnosť manuálneho radenia prevodových stupňov prostredníctvom pádiel pod volantom. Aj napriek tomu považujem DSG prevodovku v prvom rade za komfortný prvok. Kto si na takýto komfort vyslovene nepotrpí, neurobí rozhodne chybu ani pri voľbe 6-st. mechanickej prevodovky.

Galéria: 74 fotiek

Testovaná novinka disponovala taktiež voličom 4 jazdných režimov. Mení sa pri nich reakcia prevodovky ako aj odozva riadenia. V praxi sme najviac využívali režimy Sport a Eco, medzi ktorými je aj cítiť veľký rozdiel.

Okrem toho je tu ešte režim Normal, ako aj možnosť osobnej personalizácie v rámci režimu Individual. Celkové naladenie podvozka predstavuje ideálny kompromis medzi komfortom a športom. Testovaný Karoq disponoval „len“ pohonom predným kolies. Objektívne treba uznať, že do mesta, resp. na rutinné presuny po upravených cestách si novinka vystačí aj s pohonom prednej nápravy. Pri štipke prezieravej jazdy nie je koniec koncov žiadnym problémom ani zdolávanie nástrah ľahkého terénu. My sme Karoq v teréne zatiaľ netrápili. Napravíme to neskôr pri teste verzie s pohonom všetkých kolies. V tomto smere ale každopádne zaujmú krátke previsy karosérie, ako aj solídne nájazdové uhly. Oboje predstavujú zároveň prísľub pre „offroad“ nadanie pri verziách s konfiguráciou 4x4. 

A náš celkový dojem ? 

Po osobnej skúsenosti vôbec nepochybuje o tom, že sa nová Škoda Karoq zaradí medzi absolútne bestsellery nášho trhu. Novinka v praxi ponúka prakticky všetko, čo záujemca od moderného kompaktného SUV dnes očakáva. V Žiline si nový model Škoda Karoq môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Škoda v našom regióne, spoločnosti IMPA Žilina, s.r.o. na ulici Pri rieke, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Škoda.


Testovací diár

ModelŠkoda Karoq 1,5 TSI ACT Style 
Palivobenzín
Pohonpredný
Počet valcov4
Výkon kw / hp110/150
Krútiaci moment Nm
250
Pohotovostná hmotnosť
1950 kg
Maximálna rýchlosť km/h
177
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h
11,0 s
Prevodovka
automatická dvojspojková
Počet stupňov
7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu
5,5 l / 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu
6,7 l / 100 km
Pneumatiky
Pirelli Winter Sottozero 3

Výbava - Cena

Škoda Karoq 1,5 TSI ACT Style (testovaný model) - od 25 270 €
Škoda Karoq 1,0 TSI Ambition - od 19 770 €

 

   Konfigurátor Škoda Karoq

  Rezervujte si testovaciu jazdu


+ + +

  • Celkový pocit hodnoty,
  • Variabilita interiéru a praktická stránka
  • Jazdné vlastnosti

- - -

  • Obmedzená ponuka verzií
  • Pohon 4x4 len pri najsilnejšej naftovej motorizácii

Alternatívy z vlastnej stajne

Škoda Kodiaq od 22 250 €

Veľký brat modelu Karoq, Škoda Kodiaq spôsobil skutočnú mániu. Obrovský dopyt po tomto SUV neutícha ani po približne roku od uvedenia do predaja. Silnou zbraňou modelu Kodiaq je priestranný interiér a veľmi dobre jazdné vlastnosti.


Škoda Octavia Combi Scout od 29 130 €

Zaujímavú alternatívu k SUV modelom ponúka tiež nová Škoda Octavia vo verzii Scout. Vyvýšené kombi sa okrem plastovej ochrany karosérie môže pochváliť i pohonom všetkých kolies a priestranným interiérom. 


Škoda Rapid Spaceback od 12 440 €

Model Rapid Spaceback predstavuje zaujímavú alternatívu pre tých ktorí si vyslovene nepotrpia na SUV s vyššou svetlou výškou. Kompaktný model značky Škoda zaujme okrem tradičných prednosti tiež atraktívnou cenou. 





Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Peter Hlačik