Dnes najčítanejšie
Na Šútove sa v piatok utopil mladý muž, zatopený lom ministerstvo na rekreáciu neodporúča

10 december 2017 - 16:56

Výstavbu úseku D3 Žilina Strážov – Brodno výrazne predražili, tvrdí analytik INEKO Kovalčík

Foto: Výstavbu úseku D3 Žilina Strážov – Brodno výrazne predražili, tvrdí analytik INEKO Kovalčík
Foto: ilustračné

Už od minulého víkendu sa môžu vodiči v Žilinskom kraji previezť po novootvorenom úseku D3 Žilina Strážov – Brodno, ktorý skráti cestu o 4 minúty. S celkovou dĺžkou 4 250 metrov tvorí časť skladačky diaľnice D3, ktorá začína v Hričovskom Podhradí a končí na hranici s Poľskom v obci Skalité. Jeho súčasťou je tunel Považský Chlmec s dĺžkou 2 218 metrov. Už teraz je jasné, že z hľadiska nákladov ide o náročnú investíciu.

Viac ako štvorkilometrový úsek stál podľa vyjadrenia analytika INEKO Jána Kovalčíka podľa odhadov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) približne 270 miliónom eur, čo v prepočte vychádza 63 miliónov eur na jeden kilometer. V takomto absolútnom vyjadrení sa jedná o rekord, nielen národný. „To je aj na Slovensku – v krajine mimoriadne drahých diaľnic – absolútny rekord. Inú podobne drahú diaľnicu by ste márne hľadali v celej strednej Európe,“ uvádza v blogu Kovalčík.

Úsek nepatrí medzi prioritné, napriek tomu ho dokončili medzi prvými


Analytik ďalej tvrdí, že úsek sa mal stavať ako posledný - keďže úsek D3 Strážov – Brodno využíva objemovo slabší tranzit, v porovnaní s D1 smerom na východ, ktorý smeruje na sever. „Zo všetkých diaľničných úsekov v okruhu najmenej 30 km od Žiliny bude preto práve jej severozápadný obchvat používať najmenej vozidiel. Napríklad úsek D3 nad Žilinou (po Kysucké Nové Mesto" onclick="ga('send', 'event', 'tagy', 'prispevky');">Kysucké Nové Mesto) by využilo trojnásobne viac áut, no doteraz nie je ani pripravený. V ostatných 10 rokoch tento i ďalšie kľúčové úseky na Kysuciach zbytočne zdržali najprv zlé rozhodnutia a neskôr i nečinnosť nominantov Smeru-SD vo vedení rezortu dopravy,“ uvádza Kovalčík.

V blogu poukazuje aj na to, že vláda zrušila výhodnú ponuku nadnárodnej spoločnosti Skanska za cenu 163 miliónov eur vrátane rezervy na nepredvídateľné náklady. Práve preto si mala vyslúžiť obvinenie z predloženia podhodnotených ponúk, ktoré predostreli zástupcovia konkurenčných stavebných spoločností. Komisia NDS, vedená súčasným primátorom Žiliny Igorom Chomom, z tendra nikoho pre nízku cenu nevylúčila.

A to aj napriek tomu, že cena sa im zdala nízka. „Cena je o dosť nižšia oproti štátnej expertíze. Z tohto dôvodu mala komisia otázky na všetkých zhotoviteľov, nielen na Skansku, či trvajú na cene, či započítali do ceny všetko, čo majú,“ uviedol v máji 2010 Choma s tým, že komisia bola ubezpečená o predložených cenách. Následne však Úrad pre verejné obstarávanie zrušil obstarávanie NDS pre pochybenia.

Úsek vysúťažili o tri roky neskôr za 255 miliónov eur

„Niežeby súťaž prebehla bez nedostatkov, tie sa dajú nájsť vo väčšine veľkých tendrov v rezorte dopravy. Ale je zarážajúce, že takto radikálne boli posúdené práve v prípade, keď sa v súťaži objavila nečakane nízka ponuka a nenašiel sa dôvod na jej vylúčenie. Skanska sa vtedy bránila súdnou cestou. S odstupom času rozhodnutie ÚVO zrušil súd ako nedostatočne odôvodnené „najmä v tom, ako mohli mať zistené porušenia zákona zásadný vplyv na výsledok verejného obstarávania.“ K oživeniu tendra však už nedošlo,“ spresňuje Kovalčík.

Úsek D3 Strážov – Brodno vyhrala v tendri v roku 2013 skupina Eurovia, Hochtief a Stavby mostov Slovakia a to za cenu 255 miliónov eur vrátane rezervy. Oproti ponuke Skansky z roku 2010 ide o navýšenie o 92 miliónov eur. Bližšie informácie k celému vývoju plánovania a realizácie úseku D3 Žilina Strážov - Brodno nájdete na blogu Jána Kovalčíka.





39 zdieľaní

Dopravný servis
Strečno
Jama na ceste
05:44
Strečno
Iné nebezpečenstvo
05:44
Strečno
Práca na ceste
05:40
Strečno
Práca na ceste
05:25
Bánovská cesta
Policajná hliadka
05:14
Zobraziť aktuálne hlásenia
Program kina
Najbližšie podujatia