Podarí sa zosúladiť MHD s vlakmi a prímestskou dopravou? Mesto Žilina a ŽSK založili spoločnosť Zobraziť fotku
Foto: TS ŽSK
15 november 2017 - 17:20

Podarí sa zosúladiť MHD s vlakmi a prímestskou dopravou? Mesto Žilina a ŽSK založili spoločnosť

V spolupráci s mestom Žilina pracuje Žilinský samosprávny kraj na zefektívnení a najmä zlacnení cestovania, ktoré by mala priniesť integrovaná doprava. Projekt by mohol byť v rámci prvej fázy spustený už v roku 2019, a to na Kysuciach a Hornom Považí, následne v Turci, Liptove a na Orave. Na projekte sa podieľa spolu s krajom aj mesto Žilina, v týchto dňoch vznikla samostatná spoločnosť.

„Spolu s krajským mestom Žilina sme založili samostatnú spoločnosť Integrovaná doprava Žilinského kraja, ktorá už je zapísaná aj v obchodnom registri a aktuálne pripravuje všetky potrebné náležitosti, aby mohla reálne začať fungovať. Ide však o náročný proces, je potrebné prispôsobiť naše prímestské autobusy s vlakmi a mestskou hromadnou dopravou tak, aby cestujúci pocítili len jedinú zmenu, a to zníženú cenu lístkov a efektívnejšie prestupy,“ informoval žilinský župan Juraj Blanár.  

Prvé budú trasy z Čadce a do Rajca, na rôzne dopravné prostriedky by mal stačiť jeden lístok

Prvými testovanými trasami pre integrovaný dopravný systém budú trasa z Čadce do Žiliny a trasa zo Žiliny do Rajca. V tíme sa nachádza aj odborník z Česka, ktorý pracoval na zavedení integrovanej dopravy v Moravskoslezskom kraji. „V susednom Česku majú veľké skúsenosti, vďaka čomu nám pomohli vyvarovať sa mnohým chybám. Nechceme nič unáhliť. Cestujúci musia získať k novému systému dôveru a naučiť sa ho postupne využívať naplno v celom kraji. Hlavnou výhodou bude predovšetkým jeden cestovný lístok, s ktorým nastúpia do MHD, vlaku či autobusu a odvezú sa ďalej bez toho, aby museli kupovať ďalšie lístky,“ priblížil výhody IDS predseda ŽSK.



Systém by mal pohodlím a kvalitou konkurovať osobnej motorovej doprave, práve preto musí reagovať na potreby obyvateľov a byť zároveň cenovo dostupný. Cieľom je preto prilákať nových cestujúcich, ktorí by dorpavu využívali v celom Žilinskom kraji. Počet prepravených cestujúcich klesá od roku 2017 výrazným tempom napriek obnove vozového parku. Župa musí prímestskú dopravu dotovať.

„Obnovili sme vozový park, autobusy majú wifi pripojenie, klimatizáciu, zaviedli sme bezhotovostný spôsob platby čipovými kartami, nové mobilné aplikácie, ktoré umožňujú sledovať autobus priamo na ceste, no trend na Slovensku stále láka ľudí do áut. Verím však, že postupne sa naučia využívať ekologickejší spôsob dopravy a integrovaný systém sa rozšíri do celého kraja,“ uzavrel Blanár.

Čítajte ďalej

Najnovšie fotoalbumy