DPMŽ už testuje nový trolejbus v uliciach Žiliny, má klimatizovaný interiér a nabíjacie USB zásuvky


Foto: DPMŽ už testuje nový trolejbus v uliciach Žiliny, má klimatizovaný interiér a nabíjacie USB zásuvky
Galéria: 7 fotiek

Žilinčania môžu v najbližších dňoch zahliadnuť na cestách v Žiline nový trolejbus Škoda 27Tr-Solaris, ktorý bude podľa našich informácií Dopravný podnik mesta Žiliny s.r.o. (DPMŽ) testovať počas septembra. Trolejbus dorazil do depa dňa 28.8.2017, ide o prvý kus z celkového počtu 15-tich trolejbusov v rámci prvej časti dodávky. Kontrakt na dodávku spolu 27 trolejbusov vzišiel z verejného obstarávania ešte v roku 2016.

Víťaznou spoločnosťou, ktorá dodá 18 kĺbových a 9 sólo trolejbusov, sa stala firma Solaris Bus & Coach. Nákupy sú financované zo štrukturálnych fondov, zmluva s výrobcom bola podpísaná po schválení Žiadosti o Nenávratný finančný príspevok (ŽoNFP) dňa 18. októbra 2016. Po dodávke prvých 12 kusov kĺbových a 3 kusov sólo trolejbusov má DPMŽ opciu na ďalších 6 kusov kĺbových a 6 kusov sólo trolejbusov.

„Kontrakt na dodávku trolejbusov je rozdelený na 2 časti, pričom tá prvá sa začína plniť práve v týchto dňoch a predstavuje 15 trolejbusov. Ide konkrétne o 12 ks kĺbových trolejbusov Škoda 27Tr-Solaris a 3 ks sólo trolejbusov Škoda 26Tr-Solaris. Druhá časť kontraktu predstavuje opcia zakotvená v zmluve, ktorú si bude DPMŽ uplatňovať po schválení ďalšej žiadosti o NFP z Operačného Programu Integrovaná Infraštruktúra na Ministerstve dopravy a výstavby SR na ďalších 12 ks trolejbusov v skladbe 6 kĺbových a 6 sólo trolejbusov,“ uvádza DPMŽ k novinke na svojom webe.

Trolejbusy 4. generácie sú svetovou premiérou, cestujúcim poskytnú napríklad USB zásuvky na nabíjanie

Cestujúci v Žiline by sa mohli nových trolejbusov v prevádzke dočkať už koncom tohto roka, nové vozy prinesú niekoľko vylepšení komfortu cestovania. Vyhotovenie karosérie Solaris Urbino tzv. 4. generácie je premiérovo použité práve pri trolejbusoch, ktorá sa objavia v Žiline. Trolejbusy budú nízkopodlažné, v tomto prevedení poskytnú až 10 sedadiel na nízkej podlahe.

Najmä počas letných mesiacov poteší cestujúcich klimatizácia, ktorá bude oddelená od klimatizácie vodiča. „Všetky trolejbusy budú vybavené výklopnou rampou pre ľahší nástup cestujúcich na invalidnom vozíku, resp. systémom nakláňania podvozku, tzv. kneelingom,“ spresňuje DPMŽ s tým, že o bezpečnosť pasažierov sa bude starať aj bezpečnostný kamerový systém, snímajúci interiér vozidla.


Osviežujúcou zmenou prejde aj informačný systém. „Trolejbusy budú vybavené najnovšou generáciou tarifno-informačného systému - palubný počítač, označovače cestovných lístkov, informačné panely, GPS lokalizácia a GSM prenos dát na dispečing,“ spresňuje dopravný podnik. Mladšiu generáciu určite poteší fakt, že v nových trolejbusoch budú osadené USB zásuvky pre nabíjanie mobilných zariadení.

Novinka prechádza homologizačným procesom, v plnej prevádzke by vozidlá mohli byť do konca roka


S ohľadom na to, že ide o svetovú premiéru, musia nové trolejbusy pred spustením do prevádzky absolvovať homologizačný proces, pozostávajúci z rôznych skúšok a testov. Homologizačný proces sa už začal vo výrobnom závode spoločnosti ŠKODA ELECTRIC a.s. a bude pokračovať aj po dodaní do Žiliny. Práve tento prvý dodaný trolejbus je prototypom, ktorý tieto skúšky v značnej miere už absolvoval. Následne musí počas skúšobnej prevádzky absolvovať jazdy s predpísaným objemom kilometrov, najprv bez cestujúcich a potom aj s cestujúcimi.

Akonáhle bude homologizačný proces ukončený, ministerstvo dopravy schváli trolejbusu technické podmienky a následne môže byť vydaný aj technický preukaz. Až potom je možné nasadiť trolejbusy do riadnej prevádzky.

„Tento termín však závisí od priebehu a výsledkov jednotlivých skúšok a od schvaľovacieho orgánu, ktorým je Ministerstvo dopravy a výstavby SR, no očakávame, že to bude do konca tohto roku. Veríme, že cestujúca verejnosť bude s novými trolejbusmi spokojná a budú sa v nich cítiť bezpečne, pohodlne a spoľahlivo ich prepravia do cieľa ich cesty,“ dodáva DPMŽ v správe k premiérovému trolejbusu.

 




Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Dopravný podnik mesta Žilina