Na nadchádzajúce rokovanie Mestskej rady v Žiline predkladá primátor Igor Choma návrh na schválenie zámeru mesta zriadiť systém požičovne verejných bicyklov, za ktorého vypracovanie je zodpovedný Peter Rolko, vedúci odboru dopravy na Metskom úrade v Žiline. Návrh obsahuje aj projektový zámer, podľa ktorého by v Žiline malo vzniknúť 20 až 25 dokovacích staníc.
Mesto Žilina deklaruje záujem zaviesť systém tzv. bikesharingu, na Slovensku existuje napríklad v Nitre, Kežmarku alebo Bratislave. Zavedenie požičiavania bicyklov v centre mesta a okolí by mohlo prispieť k riešeniu problému s narastajúcou individuálnou automobilovou dopravou.
V prvej etape by mohlo pribudnúť 100 smart bicyklov, dokovacie stanice by mali byť na strategických bodoch
V rámci prvej etapy bikesharingu by sa v meste nachádzalo 100 kusov bicyklov, v budúcnosti by v prípade využívanosti mohol ich počet stúpnuť, rovnako ako poč dokovacích staníc. Bicykle by mali byť vybavené GPS lokalizátormi či systémom zabezpečenia proti vandalom. Podľa návrhu sú odhadované náklady na prevádzku jedného bicykla vo výške približne 80 až 100 eur bez DPH mesačne.
Celkové ročné náklady by teda predstavovali rozmedzie od 96-tisíc do 120-tisíc eur bez DPH, podieľať sa na ich hradení by mali okrem príjmu z prenájmu aj mesto Žilina a investor. Ten by mal zastrešiť v plnej miere aj dodanie celého systému s bicyklami a stanicami, odhadovaný náklad je približne 245-tisíc eur bez DPH. Na prevádzkové náklady by malo mesto prispievať polovicou sumy.
V prípade dokovacích staníc, ktoré by mohli byť umiestnené ako na verejných miestach, tak na pozemkoch súkromných vlastníkov, by mal byť základom inteligentný stĺp s GSM vysielačom. Stanice budú ďalej obsahovať stojany na bicykle a informačný panel s popisom systému na jednej jeho strane. Okrem toho by mali stanice obsahovať palubný počítač, slúžiaci na vypožičanie a vrátenie bicykla do stojanu, NFC čítačku kariet, GPS a WIFI lokalizáciu, GSM komunikáciu, e-zámok či solárny panel na dobíjanie.
O bikesharing je záujem, podľa štúdie uskutočniteľnosti sú ľudia ochotní platiť na hodinu 50 centov
Rozsiahlu štúdiu uskutočniteľnosti na systém požičovne bicyklov v meste Žilina vypracovali v roku 2015 zamestnanci Katedry cestnej a mestskej dopravy na Fakulte prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov zo Žilinskej univerzity. Jej súčasťou bol aj elektronický prieskum, ktorého sa zúčastnilo celkom 901 respondentov v pomere 481 mužov a 420 žien.
Viac ako 40% respondentov tvorili mladí ľudia vo veku 18-26 rokov, väčšina respondentov boli buď v trvalom zamestnaní alebo študenti. Z výsledkov vyplynulo, okrem iného, že záujem využívať systém verejných bicyklov v Žiline by malo 857 respondentov, čo predstavuje 95% z celkovej vzorky. Optimálna cena, ktorú by boli dotazovaní ochotní maximálne zaplatiť za hodinu používania bicykla, je 50 centov. Tri pätiny opýtaných by preferovali tarifný systém pred paušálnymi poplatkami.
Výsledky prieskumu reflektuje aj navrhovaná výška poplatku za využívanie služby, je nastavená na 50 centov, avšak za polovičný čas. Poplatok dokáže konkurovať cene jazdy mestskou hromadnou dopravou. „Spravidla by mal byť nižší ako je porovnateľná doba cestovania MHD,“ uvádza sa v návrhu, ktorý obsahuje aj predbežný návrh na rozmiestnenie dokovacích staníc.