Semafory na Kragujevskej môžu spustiť až po vybudovaní diaľnice, dôvodom sú kolóny


Foto: Semafory na Kragujevskej môžu spustiť až po vybudovaní diaľnice, dôvodom sú kolóny Foto: ilustračné

Viacerí čitatelia na nás v poslednej dobe smerujú otázky, prečo sú už niekoľko rokov osadené semafory na križovatkách ulíc Kragujevská - Priemyselná a Kragujevská - Oceliarska, pritom nikdy neboli spustené. Vodiči, ktorí poznajú dopravnú situáciu v tejto oblasti vedia, že akékoľvek zastavenie dopravy na hlavnom ťahu v smere na Bratislavu a opačne, by spôsobilo rozsiahle kolóny. My sme však pátrali po vyjadrení kompetentných osôb, o ktoré požiadal aj čitateľ Miroslav.

Semafory ako súčasť privádzača

Semafory na spomínanej Kragujevskej boli vybudované ako súčasť diaľničného privádzača k diaľnici D3. Keďže diaľnica D1 je ešte len vo výstavbe a jej uvedenie do užívania motoristom sa predpokladá až o pár rokov, všetka doprava sa presúva práve cez Kragujevskú ulicu na žilinské hlavné ťahy, cez mesto, a následne pokračuje popod Strečno. Semafory by sa na uvedených križovatkách mohli spustiť, keby nebola intenzita dopravy taká veľká, ako je v súčasnosti. Po tejto ceste prejdú denne tisíce osobných a nákladných áut a akékoľvek zastavenie dopravy, čo i len krátkodobé, spôsobuje rozsiahle kolóny.

Problémom sú aj drobné nehody

Ak na niektorej z križovatiek dôjde k nehode, kolóny už za pár minút siahajú na diaľnicu a v opačnom smere na hlavné ťahy v meste. Keby semafory spustili a tie by púšťali premávku striedavo, raz z hlavnej a raz z vedľajších ciest, kolóny by sa netvorili len počas piatkov, ale každý deň v týždni. Skrátka doprava v Žiline by skolabovala.


Prevádzku semaforov odskúšali

Semafory v minulosti fungovali, no nie dlho. Podľa informácií z Okresného úradu v Žiline, konkrétne z Odboru cestnej dopravy, bola ich prevádzka niekoľko krát odskúšaná, no vždy sa potvrdilo, že ich vypnutie je lepším riešením. Z vyjadrenia Okresného úradu teda jasne vyplýva, že na spustenie svetelnej signalizácie si musíme počkať až do ukončenia výstavby a sprístupnenia diaľnice D1 - cez tunel Višňové. 

Je pravdou, že uvedenie predmetnej svetelnej signalizácie na odsadenej križovatke cesty I/61, Kragujevská s ulicou Oceliarska resp. Priemyselná, do činnosti, pri dnešných intenzitách dopravy na ceste I/61 (nehovoriac o enormnom náraste nákladnej dopravy), spôsobí pri akomkoľvek režime zvýhodňujúcom dopravu na hlavnom cestnom ťahu okamžité kolóny nielen na ceste I/61 ale aj na estakáde (cesta I/60) a následne aj na ceste I/11.

V tomto prípade je otázne, či bude po dostavbe diaľnice svetelná signalizácia potrebná, ak bude intenzita dopravy oveľa menšia. Rekonštrukcia cesty na ulici Kragujevská, vrátane uvedených križovatiek bola projektovaná a realizovaná ako diaľničný privádzač a preto logicky nemôže (bez mimoúrovňových riešení križovatiek) plnohodnotne suplovať funkciu diaľnice.

Vodiči si tak budú musieť ešte nejaký čas počkať, kým budú bezpečne a bez dlhého čakania odbočovať na križovatkách s Kragujevskou ulicou. Mnohí sa im vyhýbajú a využívajú iné, vedľajšie ulice a cesty, na rýchlejší prejazd.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu