Redakčný TEST: Toyota C-HR – Revolucionár


Foto: Redakčný TEST: Toyota C-HR – Revolucionár
Galéria: 53 fotiek
Foto: Peter Hlačik

Toyota patrí dlhodobo k absolútne najväčším globálnym výrobcom automobilov. Je preto celkom logické, že v mnohých smeroch určuje trendy práve táto japonská automobilka. Typickým príkladom je napr. vyspelá hybridná technológia. V európskom modelovom portfóliu bola v minulosti najväčšej japonskej automobilke často krát vyčítaný možno až prílišný dizajnový konzervativizmus. Spomínaný predsudok sa s určitosťou zrútil s príchodom modelu Toyota C-HR.

Nový crossover je nováčikom v tomto, aktuálne pravdepodobne najrýchlejšie rastúcom automobilom segmente. My sme vďaka spolupráci s autorizovaným zastúpením značky Toyota v našom regióne mali možnosť vyskúšať práve túto veľmi zaujímavú novinku v rámci nášho redakčného testu. Nový model Toyota C-HR s benzínovou motorizáciou 1,2 Turbo, v kombinácii so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou, poháňanou prednou nápravou a v top výbave Executive, nám na test zapožičala spoločnosť AT a.s. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel TOYOTA v našom regióne.


Toyota C-HR je od počiatku nanovo vyvinutý model. Rovnomenný koncept sa po prvýkrát objavil na autosalóne v Paríži už v roku 2014. Po dvoch rokoch sme sa dočkali sériovej podoby, ktorá od pôvodnej štúdie zdedila takmer nezmenený dizajn. Najväčším rozdiel predstavuje usporiadanie karosérie. Pôvodný koncept disponoval len jedným párom dverí. Sériové vozidlo ale ponúka podľa očakávania aj ďalší pár dverí.

Za označením C-HR možno nájsť hneď niekoľko významov. Výrobca hovorí napr. o skratke pre slovné spojenia Compact Hybrid Revolution, resp. Coupe High Rider. V praxi možno konštatovať, že obe skratky sú pre novinku skutočne výstižné. Pod bezpochyby futuristický dizajn sa podpísal tím pod vedením šéfdizajnéra Kazuhika Isawy. Nápaditý vzhľad ale rozhodne nie je jediným atribútom, ktorý stojí pri novom modeli za zmienku. Toyota C-HR je postavená, podobne ako napr. model Prius, na novej platforme s názvom TNGA. Daná koncepcia sa vyznačuje špičkovo vyladeným podvozkom. Okrem klasických verzii so spaľovacím motorom, ponúka aj C-HR alternatívu v podobe dostupnosti hybridnej verzie.


Na druhej strane Toyota podľa svojej aktuálnej stratégie vylúčila z ponuky pohonného ústrojenstva verzie so vznetovými motorizáciami. Chvályhodne je že na rozdiel od mnohých konkurentov je nový model k dispozícii aj pohonom všetkých kolies. Aktuálne nová Toyota C-HR ponúka v štyroch samostatných výbavových stupňoch, ktoré už tradične dopĺňa pestrá paleta výbavových paketov. Bohatá bezpečnostná výbava s dostupnosťou veľmi dobre fungujúcich moderných jazdných asistentov, patrí k ďalším ozdobám nového modelu. V rámci balíčka Toyota Safety Sence môže byť model C-HR vybavený napr.: sledovaním mŕtveho uhla, monitorovaním premávky za vozidlom, čítačkou dopravných značiek, protikolíznym bezpečnostným systémom alebo inteligentným parkovacím asistentom. Už v základe je pritom k dispozícii adaptívny tempomat, monitorovanie samovoľného vybočenia z jazdného pruhu či automatické prepínanie diaľkových svetiel.  

Motorová paleta nového crossoveru Toyota C-HR pozostáva zo štyroch alternatív. Základ predstavuje benzínový prepĺňaný 4-valec 1,2 Turbo (116 koní) v kombinácii so 6-st. manuálnou prevodovkou a s poháňanou prednou nápravou. Identický motor je k dispozícii ďalej i vo verzii s automatickou prevodovku Multidrive S, poháňanou prednou nápravou, resp. s automatickou prevodovkou Multidrive S a pohonom všetkých kolies AWD. Ako sme už naznačili, k dispozícii je tiež hybridná verzia. Tá v sebe ukrýva osvedčenú techniku, v podobe benzínovej motorizácie s objemom 1,8 litra, v kombinácii s elektromotorom. Kombinovaný výkon verzie 1,8 Hybrid dosahuje 122 koní. Hybridná verzia sa kombinuje zásadne s bezstupňovou automatickou prevodovkou E-CVT a pohonom predných kolies.


Čo teda dokáže v každodennej praxi ponúknuť úplne nová Toyota C-HR?

Vzhľad a rozmery – dizajn ako magnet pre oči 

Vzhľad či dizajn je celkom určite jednou z najdiskutovanejších tém pri novom mestskom crossoveri značky Toyota. Model C-HR z každého uhla pohľadu jednoducho patrí do kategórie tzv. neprehliadnuteľných. Toto sme pocítili i na vlastnej koži. Počas testovacích dní, sme čelili veľkému záujmu zo strany verejnosti. Toyota C-HR si od nás zaslúži veľký palec hore za odvahu či snahu odlíšiť sa od konkurencie, ktorá sa na seba spravidla podobá ako vajce vajcu. V praxi tak rozhodne nehrozí, že by ste si C-HR mohli zmýliť s akýmkoľvek iným konkurenčným vozidlom. Novinke dominujú ostré hrany a výrazné uhly. Tie vo finálnej pôsobia veľmi nadčasovo a futuristicky.

Na prednej časti pútajú pozornosť predovšetkým obrovské svetlá, ktoré zasahujú výrazne hlboko do bokov karosérie. Komplexne dynamickú siluetu dovára športový nárazník. Bočný pohľad celkom jasne evokuje elegantné kupé. Tomu zodpovedá len minimalistické presklenie druhého páru dverí, ako aj zaujímavé maskovanie ich otvárania. Vizuálnu robustnosť, typickú pre crossovery, zvýrazňuje dizajnovo zaujímavé ochranné oplastovanie, viditeľné po celom obvode vozidla. Športovo pôsobí i zadná časť novinky. Vozidlo tu opticky ešte viac rozširuje masívny nárazník.


K originálnym detailom radíme napr. dizajn koncových svetiel, alebo robustný strešný spojler. Pre mnohých bude veľmi príjemným prekvapením, že aj napriek svojmu extravagantnému vzhľadu, je Toyota C-HR zároveň až nečakane praktickým crossoverom. Novinka sa radí medzi rozmerovo najväčším zástupcom vo svojej triede. Tomu jasne zodpovedajú celkové rozmery karosérie. Vozidlo meria 4360 mm, šírka dosahuje 1795 mm, výška atakuje 1565 mm a rázvor náprav má hodnotu 2640 mm.

Rešpekt budí predovšetkým parameter rázvoru náprav. Tu sa C-HR už veľmi približuje ku kategórii o triedu väčších SUV, resp. k svojmu súrodencovi, ktorým je model Toyota RAV4. Prekvapenie sa dostavilo i po otvorení piatych dverí. Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní objem 377 litrov. V reči suchých čísel síce táto hodnota nijako zvlášť neohuruje. V praxi sme vzhľadom na tvarovanie karosérie boli v konečnom dôsledku pozitívne prekvapení, reálnou využiteľnosťou, ktorú batožinový priestor ponúka.

Pre zväčšenie prepravnej kapacity je samozrejme možné sklopiť aj delené zadné sedadlá. Maximálnu prepravnú kapacitu v tejto konfigurácii ale výrobca neudáva. Model C-HR aj napriek dostupnosti verzie s pohonom všetkých kolies, Toyota jasne špecifikuje ako štýlový mestský crossover. Pravdepodobne aj z tohto dôvodu medzi technickými parametrami absentuje i minimálna svetlosť podvozka.

Interiér a výbava – Prémiový pocit

Aj interiér modelu Toyota C-HR dokáže upútať minimálne rovnako ako zovňajšok. Už na prvý pohľad či dotyk je jasné, že si výrobca pri návrhu kabíny dal mimoriadne záležať. Použité materiály a ich špičkové dielenské opracovanie silno pripomínajú interiéry z prémiovej triedy. Našu pozornosť upútali štruktúrované panely v tvare diamantu, napr. vo výplniach dverí alebo v strope vozidla. Okrem spomenutého si automobilka dala záležať aj na mnohých ďalších drobných detailoch. Do tvaru diamantu sú vytvarované napr. i tlačidlá umiestnené na multifunkčnom volante. Za zmienku stoji „svetelný koberec“ s názvom modelu, ktorý sa v tme rozsvieti zo spodnej strany vonkajších spätných zrkadiel.


Označenie modelu nachádzame netradične aj na kľúčiku od zapaľovania. Veľkú pozornosť budí tiež výrazne tvarovaný 8 palcový dotykový monitor multimediálneho rozhrania Toyota Touch 2. Displej na prvý pohľad až neprirodzene zasahuje do priestoru. Po praktickej skúsenosti ale musíme konštatovať, že spomenutému konzola obrazovky na prekvapenie nijako nekomplikuje výhľad z vozidla. Naše uznanie si zaslúži aj prehľadný prístrojový panel s tradičnými analógovými „budíkmi“. Uprostred nich je situovaný plnofarebný displej palubného počítača s veľmi peknou grafikou. V nemu sa nachádza hneď niekoľko zaujímavých položiek vrátane tzv. G-monitora, ktorý zobrazuje aktuálnu hodnotu preťaženia.


Prostredníctvom menu palubného počítača je možné meniť nastavenia jednotlivých asistenčných systémov. Prednastaviť si je tu možné tiež jeden z troch preferovaných jazdných režimov. Z užívateľského hľadiska si v neposlednom rade zaslúžia pochvalu tiež športovo tvarované predné sedačky. Okrem toho, že sú pohodlné, dokážu zároveň poskytnúť aj príjemnú bočnú oporu. Prekvapivo veľkorysé priestorové pomery ponúka druhý rad na sedenie. Jediným nedostatkom môže byť mierne klaustrofóbický pocit, ktorý má na svedomí spomínané minimálne presklenie druhého páru dverí.

Pre náš test sme mali k dispozícii model Toyota C-HR v najvyššej výbave Executive. Tá okrem už spomínaných jazdných asistentov balíka Toyota Safety Sence ponúka: čalúnenie sedadiel v kombinácii koža/látka, automatickú dvojzónovú klimatizáciu s technológiu Nanoe (potláčanie zápachu), bezkľúčový prístup a štartovanie, vyhrievanie volantu, parkovací asistent a mnoho iného. 

Jazda

Po množstve emócií, ktoré v nás Toyota C-HR zanechala po vizuálnej stránke sme mali celkom logicky veľké očakávania aj zo samotného zážitku z jazdy. Hneď na úvod musíme skonštatovať, že nás novinka nadchla aj v tomto smere. Špičkové jazdné vlastnosti má z nášho pohľadu pri modeli C-HR „na svedomí“ predovšetkým suverénny podvozok. Vozidlo sa v zákrutách aj pri vyššej stavbe karosérie prakticky vôbec nenakláňa. Pocit istoty za volantom ešte viac znásobuje precízne držanie zvolenej jazdnej stopy. Najväčšia zásluhu na presvedčivých jazdných zážitkoch patrí pravdepodobne novej platforme TNGA s viacprvkovým zavesením zadnej nápravy.


Maloobjemový prepĺňaný benzínový 4-valec 1,2 Turbo už poznáme z modelového radu Auris. Motor sa vyznačuje príjemným kultivovaným chodom a predstavuje zaujímavú voľbu do mestskej premávky. K motoru dokonale ladí veľmi precízne radenie 6-st. mechanickej prevodovky. Ten kto si vyslovene nepotrpí na komfort automatického radenia, nemá preto v tomto prípade žiadny iný dôvod uvažovať o inom type prevodovky. Toyota naviac prichádza so zaujímavou funkciou IMT, ktorá zjemňuje opotrebenie spojky. Po jej aktivovaní sa pri podraďovaní dostavujú efektné medziplyny. Okrem toho sa pri rozbehu stará aj o väčší prívod paliva, čím sa aj pri prudšom uvoľnení spojkového pedála de fakto zabráni neželanému zhasnutiu motora. Túto funkciu z nášho pohľadu v praxi ocenia predovšetkým menej skúsení vodiči.

A náš celkový dojem?

Nová Toyota C-HR si nás doslova získala. Za odvážny a nadčasový dizajn si novinka zaslúži rozhodne palec hore. Len superlatívy dávame tiež interiéru s luxusným nádychom, na aký sme pri modeloch značky Toyota v tejto kategórii doteraz neboli zvyknutí. Ešte dôležitejším faktorom predstavuje praktická stránka vozidla, ktorá nebola nijako zvlášť ukrátená vzhľadom na úkor originálneho dizajnu. A nakoniec sú pomyselnou čerešničkou na torte špičkové jazdné vlastnosti.

V Žiline si nový model Toyota C-HR môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Toyota v našom regióne, spoločnosti AT a.s. Žilina na Dlhej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Toyota.

Testovací diár

ModelToyota C-HR 1,2 Turbo FWD Executive
PalivoBenzín
Pohonpredný
Počet valcov4 (objem 1,2 l)
Výkon kw / hp85 / 116
Krútiaci moment Nm
185
Pohotovostná hmotnosť
1450 - 1500 kg
Maximálna rýchlosť km/h
190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h
10,9 s
Prevodovka
Manuálna
Počet stupňov
6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu
5,9 l / 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu
6,8 l / 100 km
Pneumatiky
Nokian WR D4 

Základná cena modelu: Toyota C-HR 1,2 Turbo FWD Live od 17 790 €

Cena testovaného modelu: Toyota C-HR 1,2 Turbo FWD Executive od 23 790 €

 

  Konfigurátor Toyota C-HR

  Rezervujte si testovaciu jazdu


+ + +

  • Originálny dizajn
  • Špičkové jazdené vlastnosti
  • Luxusný interiér

- - - 

  • Horší výhľad smerom dozadu
  • Prenikavé podsvietenie kontroliek na prístrojovom paneli

Alternatívy z vlastnej stajne

Toyota Auris - od 13 650 €
Modelový rad Auris predstavuje pomyselnú alternatívu pre tých ktorí nepodľahli móde crossoverov a namiesto toho preferujú klasický kompakt zo segmentu c.


Toyota RAV4 - od 23 700 €
Model Toyota RAV4 svojho času založil dnes tak populárnu kategóriu vozidiel typu SUV. Najnovšia generácia ponúka na rozdiel od modelu C-HR výrazne viac priestoru a samozrejme aj o niečo menej nápadný dizajn

Toyota Verso - od 16 970 €
Veľkopriestorové rodinne orientované MPV sa stávajú ohrozeným druhom. Nič to však nemení na tom, že model Toyota Verso predstavuje racionálnu alternatívu napr. pre viacčlenné rodiny.





Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Peter Hlačik