Žilinská univerzita sa podieľa na projekte optimalizácie kosovských železníc


Foto: Žilinská univerzita sa podieľa na projekte optimalizácie kosovských železníc Foto: ilustračné - vlaky.net

V rámci medzinárodného projektu, ktorého súčasťou je aj Žilinská univerzita, sa výskumníci zamerajú na analýzu a návrh optimalizácie prevádzky na kosovských železniciach. Cieľom je nájsť možnosti zvýšenia priemernej rýchlosti osobných aj nákladných vlakov, a to bez výraznejších investícií do infraštruktúry.

„Zo súčasných priemerných 55 kilometrov za hodinu pri osobných a 45 kilometrov za hodinu pri nákladných vlakoch na priemerných 70 kilometrov za hodinu pre oba druhy vlakov. Všetko bez potreby veľkých investícií do existujúcej infraštruktúry,“ uviedla pre TASR Katarína Géčová z oddelenia pre medzinárodné vzťahy a marketing ŽU v Žiline.

Koordinátorom projektu je Technická univerzita Berlín, v Kosove chýba fakulta zameraná na dopravu

Koordinátorom projektu na Žilinskej univerzitej je Peter Márton z Katedry matematických metód a operačnej analýzy. „Na Prištinskej univerzite neexistuje fakulta alebo katedra orientovaná na dopravu. V rámci projektu budeme spoločne pripravovať podklady pre medzinárodný projekt v rámci výskumného a inovačného programu Európskej únie H2020 a jeho iniciatívy Shift2Rail. Kosovské železnice súhlasili s úlohou ‘demonštrátora’ pre implementáciu výsledkov spoločnej vedecko-technickej spolupráce,“ uviedol pre TASR.

V projekte s názvom KosOptRail – Optimalizácia železničnej infraštruktúry kosovských železníc už prebehol v železničnom uzle Kosovo Polje prvý workshop. „Koordinujúcou stranou je Technická univerzita Berlín. Ďalšími členmi konzorcia sú ŽU, spoločnosť Infrakos - správca železničnej infraštruktúry v Kosove a NewCo, hutnícky komplex na spracovanie niklovej rudy, ktorý je zároveň najdôležitejší zákazník železníc v Kosove,“ uzavrela Géčová.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu