Redakčný TEST: Mazda 3 2,0 Skyactiv G-165 Revolution


Foto: Redakčný TEST: Mazda 3 2,0 Skyactiv G-165 Revolution
Galéria: 37 fotiek
Foto: Peter Hlačik

Mazda produkuje v poslednom období krásne vozidlá, z ktorých každý jeden model patrí k špičke vo svojej triede. Úspešnú kapitolu v novodobej histórii Hirošimskej automobilky odštartoval model Mazda CX-5. Ten bol ako prvý navrhnutý v duchu atraktívneho dizajnového smerovania jazyka Kodo a ako prvý prišiel i s balíkom pokrokových technológii Skyactiv. Kodo a Skyactiv sú dnes hlavné piliere úspechu, ktoré využíva už kompletné modelové portfólio tejto japonskej automobilky.

Najnovším modelom, ktorý sa len prednedávnom začal predávať aj na našom trhu je vylepšená Mazda 3. Kompaktný model podstúpil modernizáciu, ktorá bola zameraná predovšetkým na technickú stránku vozidla. Aktuálny facelift je logicky ideálna príležitosť nato, aby sme túto novinku podrobili nášmu redakčnému testu. Novú MAZDU 3 so špičkovou benzínovou motorizáciou 2,0 Skyactiv G-165 (165 koní), v kombinácii so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou a vo výbave Revolution, nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel Mazda v našom regióne.

Kompaktný model Mazda 3 debutoval prvou generáciou 2003, ako nástupca vtedajšieho modelového radu Mazda 323. Za skutočne prelomový model môžeme pokojne označiť aktuálnu tretiu generáciu, ktorá  sa predáva od roku 2013. To, že ide o veľmi úspešný model najlepšie odzrkadľuje veľký záujem zo strany samotných zákazníkov.


Okrem už spomínaného dizajnu Kodu či technologického balíku Skyactviv stojí za úspechom automobilky jej samotná filozofia. Ako je dobre známe, Mazda ako jeden z posledných výrobcov úspešne vzdoruje tzv. downsizingu. Teda maloobjemovým prepĺňaným motorom. Svoju filozofiu naopak nazýva rightsizing. Čo môžeme vysvetliť ako voľbu toho správneho objemu motora pre danú kategóriu vozidla. Preto si zákazník môže dopriať napr. aj pri testovanej novinke špičkový atmosféricky motor s objemom 2,0 litra. Pre úplnosť venujme pár slov i technologickému balíku Skyactiv.

V skratke ho môžeme popísať tak, že najdôležitejšie komponenty vozidla, ako je podvozok, karoséria, motory či prevodovky, sú čo najviac odľahčené. Citeľná úspora celkovej hmotnosti má za následok menšiu spotrebu, nižšie emisie a v neposlednom rade samozrejme i väčší zážitok z jazdy. Skyactiv okrem toho využíva tiež pokrokové technológie, ako je napríklad technológia i eloop. Tá premieňa kinetickú energiu vznikajúcu pri brzdení na elektrickú energiu. Tá sa následne ukladá do kondenzátora a neskôr môže napájať elektronické systémy vo vozidle, čím v konečnom dôsledku rovnako výrazne prispieva k zníženiu spotreby paliva. 


Povinnej jazdy v podobe faceliftu modelu Mazda 3 sme sa dočkali po približne troch rokoch. Modernizácia sa okrem jemnej retuše dizajnu zamerala predovšetkým na techniku. Novinka dostala vylepšený balík bezpečnostných systémov I-Activsence. Okrem už známych prvkov obsahuje po novom napr. i čítačku dopravných značiek. Zmenami prešiel tiež teraz ešte lepšie fungujúci systém aktívneho brzdenia, ktorý aktuálne už spolupracuje s čelnou kamerou. V ponuke sa ďalej po prvýkrát objavujú adaptívne LED svetlomety.

Najväčšiu pýchu modernizácie predstavuje systém G-Vectoring Control, dostupný už v základe. Ide o systém, ktorý dokáže pri prejazde zákrutou na veľmi krátky čas aktívne prerozdeliť krútiaci moment  medzi jednotlivé kolesá. Tým sa dosiahne zmena ťažiska, eliminujú sa následky nedotáčavosti a v konečnom dôsledku sa vozidlo v zákrutách vyznačuje vyššou stabilitou. Citeľnú zmenu predstavuje aj lepšie odizolovanie pohonných jednotiek. Naftové verzie sa okrem toho vyznačujú i nižšími vibráciami. Na našom trhu je nová Mazda 3 k dispozícii v piatich samostatných výbavových stupňoch a v dvoch karosárskych verziách. Okrem nami testovaného hatchbacku v ponuke figuruje i elegantný sedan.

Základnou motorizáciou celého modelového radu je zážihová verzia 1,5 Skyactiv G 100 s výkonom 100 koní, dostupná so 6 st. manuálnou prevodovkou. Výkonnejšou benzínovou voľbou je motor 2,0 Skyactiv, dostupný v dvoch výkonových alternatívach, s výkonom 120, resp. 165 koní. Pri slabšej verzie (G 120) je v ponuke okrem 6 st. manuálu aj automat s rovnakým počtom stupňov. Silnejšia verzia (G 165), ktorú sme mali k dispozícii pre náš test, predstavuje výkonovú špičku celého modelového radu a kombinuje sa výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. Pre priaznivcov nafty je v ponuke verzia 2,2 Skyactiv D 150 (150 koní). Táto motorizácia sa kombinuje okrem 6 st. manuálnej prevodovky aj so 6 st. automatickou prevodovkou. 


Čo všetko teda v praxi ponúka modernizovaná MAZDA 3?

Vzhľad a rozmery – decentné zmeny 

Duša v pohybe alebo ak chcete dizajnový jazyk Kodo funguje pri vozidle Mazda 3 stále výborne. Možno aj preto sa dizajnéri v rámci modernizácie odhodlali len k veľmi decentným vylepšeniam. Jemnú retuš dostal predný nárazník, v ktorom sú ukryté nové hmlovky s funkciou LED, ako aj LED svetlá denného svietenia. Zmeny v podobnom duchu zaznamenala i predná maska s nižšie posunutým fabrickým logom.

Modifikáciou prešiel aj zadný nárazník, ktorý pôsobí teraz elegantnejším dojmom. Novú grafiku dostali taktiež koncové svetla. Pri pohľade z profilu pozornému oku neuniknú ani nové smerové svetlá umiernené v spätných zrkadlách. Modernizácia okrem vyššie spomenutého so sebou priniesla napríklad aj dve nové farby karosérie či pozmenený dizajn diskov z ľahkých zliatin. Mazda 3 v sebe zaujímavo kombinuje dva protiklady.

Ako celok pôsobí veľmi výrazne, ale zároveň i nenápadne. Nesnaží sa za každú cenu upútať pozornosť prehnanými dizajnovými výstrelkami. Z nášho pohľadu patrí aj preto tento model stále medzi dizajnovo najatraktívnejších kompaktných zástupcov. Príslušnosť k segmentu c prezrádzajú vonkajšie rozmery vozidla, ktoré zostali zachované s predfaceliftovanou verziou. Po premietnutí do reči čísel platí, že nová Mazda 3 meria 4465 mm, šírka dosahuje 2053 mm, výška atakuje 1450 mm a rázvor náprav má hodnotu 2700 mm. Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní postačujúci objem na úrovni 364 litrov. Objemom kufra tento model nepatrí k rekordérom v danom segmente.

Prednosti modelu Mazda 3 sa ukrývajú úplne inde. Kufor už na prvý pohľad pôsobí o niečo plytším dojmom. Ide o čiastočnú daň za špičkové jazdné vlastnosti, ktoré zabezpečuje viacprvková zadná náprava. Po sklopení delených zadných sedadiel narastie maximálna prepravná kapacita až na hodnotu 1250 litrov. V tejto konfigurácii musíme pochváliť takmer ideálne rovnú podlahu s absenciou nepraktického schodu.


Interiér a výbava – Kvalitnejší a krajší

V porovnaní s exteriérom sme omnoho citeľnejšie zmeny zaznamenali v interiéri novinky. Základná koncepcia, resp. dizajn palubnej dosky zostala zachovaná aj naďalej. Pocit kvality zvyšujú prepracované povrchy s väčším množstvom pochrómovaných dekoratívnych prvkov. Pozmenený bol aj ovládací panel vo vodičových dverách, alebo stredová konzola s inak vyriešenou lakťovou opierkou. Zmenami prešiel ďalej centrálny displej infotaimentu, so 7 palcový displejom rozhrania Mazda Connect, ktorý komunikuje komplet v slovenskom jazyku. Tradičnou špecialitou pri modeloch Mazda je logika ovládania tohto rozhrania. Systém je možné podľa očakávania ovládať dotykom. To je z bezpečnostného hľadiska možné, len ak vozidlo stojí.

Po rozjazde preberá ovládaciu funkciu združený ovládač HMI umiestnený na stredovom tuneli. K pocitovo najzaujímavejším zmenám radíme nový športovo tvarovaný volant, podobný tomu z modelu Mazda MX-5. Nová Mazda 3 disponuje ponovom elektronickou parkovacou brzdou. Napriek už spomenutým inováciám predstavuje z nášho pohľadu najpríjemnejšiu zmenu nový HeadUp displej s automatickým nastavením sklonu. Ponuka modernú farebnú grafiku a dokáže zobraziť viac užitočných údajov ako v minulosti. Pre úplnosť dodajme že Mazda 3 bola vôbec prvým vozidlom, ktorá vo svojej triede ponúkla premietanie údajov na čelné sklo v zornom poli vodiča.

Nový model 3 vyniká samozrejme aj naďalej športovým naturelom, typickým pre značku Mazda. Príjemný je športový posed za volantom, či optimálne umiestenie páky manuálnej prevodovky s presnými dráhami radenia. Aj vďaka týmto detailom sa vodič stáva akoby súčasťou vozidla. Z hľadiska priestorových pomerov pre posádku v druhom rade je na tom Mazda 3 podobne ako väčšina konkurentov v segmente kompaktných hatchbackov. Vzadu sa vcelku pohodlne usadia aj osoby s výškou cca 180 cm.

Nami testovaná model v druhej najvyššej výbave Revolution, ponúka podľa očakávania  mnoho zaujímavých prvkov výbavy. Za všetko spomeňme napríklad: audiosystém Bose s 9 reproduktormi, zadnú parkovaciu kameru, predný i zadný parkovací asistent, systém SCBS na prevenciu zadného nárazu, už spomínaný farebný HeadUp displej, čítačku dopravných značiek, bezkľúčový prístup a štartovanie a mnoho ďalšieho. 



Jazda

Samotný zážitok z jazdy patril vždy k najväčším ozdobám vozidiel značky Mazda. Inak tomu nie je ani pri vynovenom modeli Mazda 3. Po našej osobnej skúsenosti neváhame novinku zaradiť medzi najlepšie jazdiacich zástupcov kompaktnej triedy. Už v minulosti dokonalý podvozok posúva ešte viac vpred spomínaný systém G-Vectoring Control. Z hľadiska bežného užívania treba pri podvozku vyzdvihnúť ideálny kompromis medzi komfortnou ako i športovou jazdnou stránkou. Presnú kulisu manuálne prevodovky s príjemne odstupňovanými dráhami manuálneho radenia sme už spomenuli vyššie. Emócie podčiarkuje na dnešnú dobu až prekvapivo citlivé riadenie s príjemnou odozvou. Odolné atmosférické motory sú dnes, žiaľ už vymierajúcim druhom. Za najväčšiu ozdobu tohto modelu preto považujeme práve vynikajúci atmosférický benzínový dvojliter. Nami testovaná vrcholná verzia ponúka výkon 165 koní, čo na ľahký model 3 s výraznou rezervou postačuje. Agregát Skyactiv, ako každá atmosféra citeľne ožíva pri vyšších otáčkach, kedy sa naplno prebúdza jeho športový temperament. Príjemným konštatovaním je, že motor si za svoje služby nepýta ani prehnane veľa paliva. 

A náš celkový dojem?

Nová Mazda 3 absolvovala na prvý pohľad pomerne nenápadnú modernizáciu, ktorá bola v konečnom dôsledku zameraná na dolaďovanie drobných detailov. My ju radíme k tomu najlepšiemu, čo momentálne trieda kompaktov ponúka. Špičkové jazdné vlastnosti tohto modelu dokážu rozhodne uspokojiť aj náročnejších. V Žiline si nový model Mazda 3 môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Mazda v našom regióne, spoločnosti ALTERIA MOTOR, s. r. o. na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Mazda.


Testovací diár

ModelMazda 3 2,0 Skyactiv G-165 Revolution
PalivoBenzín
Pohonpredný
Počet valcov4 (objem 2,0 l)
Výkon kw / hp121 / 165
Krútiaci moment Nm
210
Pohotovostná hmotnosť
1220 kg
Maximálna rýchlosť km/h
210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h
8,2 s
Prevodovka
Manuálna
Počet stupňov
6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu
5,8 l / 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu
6,9 l / 100 km
Pneumatiky
Continental WinterContact 

Základná cena modelu: Mazda 3 1,5 Skyactiv G-100 Emotion od 14 890 €

Cena testovaného modelu: Mazda 3 2,0 Skyactiv G-165 Revolution od 21 390 €

 

  Konfigurátor Mazda 3

  Rezervujte si testovaciu jazdu


+ + +

  • Dizajn
  • Špičkové jazdené vlastnosti
  • Atmosférické benzínové motorizácie

- - - 

  • Navigácia len za príplatok
  • Priemerné priestorové pomery v druhom rade

Alternatívy z vlastnej stajne

Mazda 2 od 11 690 €

Zástupca značky Mazda v segmente b nesie označenie Mazda 2. Aj tento model ponúka špičkové jazdné vlastnosti ktorými vyniká nad konkurenciou.


Mazda CX-3 od 15 190 €

Mestské crossovery sa tešia obrovskej popularite. Mazda na tento trend reagovala modelom CX-3, ktorý je postavený na platforme modelu Mazda 2. Výhodou je pomerne pestrá ponuka verzii kde sú dostupné aj alternatívy s pohon všetkých kolies. 


Mazda CX-5 od 21 900 €

Model ktorý ako prvý prišiel s dizajnom Kodo a technologickým balíkom Skyactiv. Prednedávnom bola predstavená už druha generácia tohto modelu. Presný dátum príchodu na náš trh zatiaľ nie je známy. Do toho času obľúbená prvá generácia.






Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Peter Hlačik