14 január 2017 - 19:05

Bezdomovec Zdeno s igelitkami pomoc nežiada a nechce, podľa vlastných slov ju nepotrebuje

V stredu 11. januára 2017 sme zverejnili článok o mužovi bez domova, ktorý sa pohybuje po Žiline s igelitovými taškami. Z reakcií našich čitateľov vyplynulo, že dotyčného pána pozná množstvo Žilinčanov a má s ním skúsenosti – pozitívne aj negatívne.

Bola to práve pozitívna skúsenosť Žilinčana Dávida, ktorú opísal vo svojom statuse na sociálnej sieti. Ten sa rozšíril aj za hranice Žilinského kraja, množstvo ľudí vyjadrilo ochotu pánovi, ktorý sa podľa našich informácií volá Zdeno, pomôcť najrozličnejšími formami. Sympatické im bolo najmä jeho správanie, keďže podľa skúseností veľkej časti čitateľov nežobre, neobťažuje okoloidúcich a nesťažuje sa na neľahkú životnú situáciu.


Stovky ľudí vyjadrilo ochotu pomôcť pánovi bez domova, a to finančne, materiálne, ale aj teplým jedlom. Iní upozorňovali, že pomoc neprijme a nemá záujem dostať sa zo súčasnej situácie za pomoci cudzích ľudí.

Pre správne nasmerovanie snahy pomôcť sme sa stretli aj s Dávidom, ktorý pôvodný status zdieľal. Viacerí komentujúci sa vyjadrili, že sú ochotní pomôcť prostredníctvom jeho osoby, keďže mu dôverujú. Zhodli sme sa na tom, že najlepšie zistíme stav situácie a možnosti pomoci priamo od bezdomovca Zdena.

Pomoc nepotrebuje a ani nežiada, počas mrazov prespáva v paneláku

V piatok sme preto pána s taškami navštívili na zastávke MHD na ulici Košická, kde sa pohybuje pravidelne každý deň. Vysvetlili sme mu situáciu a to, že stovky ľudí sú ochotní pomôcť mu v najrôznejšej forme.

Ako nám však v krátkosti uviedol, v súčasnej situácii si vystačí sám. Všetkým ochotným ľuďom odkázal, že ďakuje za záujem, ale pomoc nežiada a nepotrebuje. Bundu aj teplé topánky podľa vlastných slov má a ak by mu niekto daroval ošatenie, ktoré nepotrebuje, zahodí ho.

Keď sme namietali, že primárne mu chcú Žilinčania pomôcť v období silnej zimy a mrazov, požiadal nás, aby sme všetkým odkázali, že prespáva v paneláku a nespí na ulici vonku. „Dnes ráno na pumpe povedal, že nič nechce a prespáva u kamaráta, tak to prosím pretlmočte ďalej“ uviedol čitateľ Peter.

Pánovi Zdenovi sme tak aspoň odovzdali vytlačené komentáre, aby videl, koľko ľudí je ochotných mu pomôcť a že ani zďaleka všetci neodsudzujú jeho životnú situáciu kvôli zlým skúsenostiam s bezdomovcami obecne.

Za odmietaním môžu byť iné dôvody, bezdomovci majú aj v Žiline niekoľko pomocných centier

Aj keď by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že ide o nevďačnosť dotyčného, odmietavý postoj môže mať iné zástupné motívy. Okrem problémov s nosením a nevyužitím oblečenia, môže ísť napríklad aj o pocit viny a zaviazanosti k darcom, sebaľútosť alebo strach z okradnutia. K tomu podľa skúseností bývalých bezdomovcov dochádza v komunite ľudí žijúcich na ulici pomerne často.

Dôvodom okradnutia, a s tým spojeného potenciálneho ublíženia na zdraví, môže byť aj pre nás „banálna“ záležitosť ako kvalitné teplé oblečenie. Jednoduchým vysvetlením odmietania pomoci môže byť tiež zvyk na súčasnú životnú situáciu a spokojnosť s ňou. V komentároch pri článku to naznačujú viacerí čitatelia.

O dôvodoch odmietania pomoci v tomto konkrétnom prípade môžeme však len špekulovať, nateraz sa preto javí ako najlepšie neorganizovať hromadnú zbierku a nútiť pánovi riešenia, s ktorými nie je sám stotožnený. V Žiline navyše funguje hneď niekoľko organizácií, ktoré ľuďom v podobnej neľahkej situácii pomáhajú.

V praxi tak má každý bezdomovec prístup k nocľahu aj základným hygienickým potrebám či teplej strave, jednou z mála podmienok býva triezvosť.

Ľudia ponúkli ubytovanie aj pomoc s nájdením práce

Na celom príklade je potešujúce, že sa našlo množstvo občanov, ktorí boli ochotní sa aktívne podieľať na pomoci. Od finančných darov až po zabezpečenie ubytovania a nájdenie práce. Aj napriek tomu, že v tomto konkrétnom prípade pán odmieta pomoc, stále existuje množstvo spôsobov, ktorými sa dá pomôcť. A takisto množstvo ľudí, ktorí pomoc potrebujú.

Rovnakú skúsenosť s odmietnutím nám popísala ďalšia čitateľka. „Tiež som bola prekvapená z jeho reakcie, neprijal to. Možno treba počkať a dať mu to postupne, ťažko povedať, čo mu chodí v hlave, ale má na to právo. Každý sme iný. Ale aj tak mám dobrý pocit, že je ešte toľko ľudí, čo majú ochotu pomôcť,“ opísala svoju dnešnú skúsenosť čitateľka Kristína.

„Tento pán ubytovanie nechce, každé ráno ho môžete stretnúť na pumpe. Momentálne sa s ním rozprávam a on ubytovanie nechce. Je to pekné, že mu chcete pomôcť a nosíte mu jedlo. Každé ráno mi to tu vyloží na stôl a nechce to,“ uviedla ďalšia čitateľka Tatiana v komentári pod našim článkom a pridala fotografiu jedla za dva dni.



„Je to jeho život a jeho rituály, pre ktoré sa rozhodol, a nikto ho nepresvedčí. Pána máme už 2 roky každé ráno na prevádzke, potrebuje ponožky, čiapku a rukavice. Všetko ostatné si zabezpečí sám. On si hocičo neoblečie, niekto mu podaroval čierno-červenú bundu, akú on nosiť nebude! Naozaj premyslite, ako chcete pánovi pomôcť, lebo je fakt, že keď mu každý prinesiete oblečenie či jedlo, on to kapacitne nemá ako zužitkovať,“ spresnila Tatiana, ktorá s pánom pravidelne komunikuje na čerpacej stanici.

Organizovať hromadnú zbierku by mohlo byť kontraproduktívne, každý z nás má v okolí niekoho, kto potrebuje pomoc

Ak ste teda napriek tomu rozhodnutí, že pánovi chcete pomáhať, robte to priebežne a po malých kúskoch. To, čo popisuje čitateľka vyššie, potvrdzujú viacerí bývalí bezdomovci po celom svete. Ľudia na ulici spomedzi ošatenia veľmi oceňujú najmä čisté ponožky, ktoré ich zahrejú. Zo skúseností viacerých čitateľov pán neodmietne ani menšiu finančnú hotovosť.

Väčšina ochotných darcov chcela prispieť pánovi finančne, a to buď hotovosťou, alebo formou prevodu na transparentný účet. Za súčasných okolností sme takéto riešenie, spoločne s autorom pôvodného statusu Dávidom, vyhodnotili ako nie najvhodnejšie.

Jedným z dôvodov je aj to, že vyšší finančný obnos by mohol pre pána Zdena znamenať opäť to, že by sa mohol stať terčom fyzického útoku a okradnutia. V situácii, kedy odmieta akúkoľvek hromadnú pomoc a len ťažko prijíma tú od jednotlivcov, nasvedčuje všetko tomu, že pravidelnú pomoc z vyzbieraných peňazí zbierky by pravdepodobne odmietol.

Preto sme sa rozhodli, že vám prinesieme aspoň niekoľko tipov na to, kde a akým spôsobom môžete smerovať vašu pomoc. Predtým, než si ich pozriete, skúste sa zamyslieť, či nepoznáte v okolí niekoho, kto sa rovnako nachádza v neľahkej životnej situácii a vaša pomoc by mu prišla vhod. Takýto spôsob priamej pomoci je pre vás najtransparentnejší a z dlhodobého hľadiska efektívny.

DOM CHARITY SV. VINCENTA – NOCĽAHÁREŇ
Predmestská 12

V nocľahárni sa fyzickej osobe, ktorá nemá zabezpečené nevyhnutné podmienky na uspokojovanie základných životných potrieb a ktorá nemá zabezpečené ubytovanie alebo nemôže doterajšie bývanie užívať. V nocľahárni sa poskytuje ubytovanie poskytnutím prístrešia na účel prenocovania a sociálne poradenstvo, pričom utvára podmienky na vykonávanie nevyhnutnej základnej osobnej hygieny, prípravu stravy, výdaj stravy alebo výdaj potravín.

V dňoch 10.-11. januára 2017 sociálni pracovníci Diecéznej charity Žilina vyhľadávali ľudí žijúcich v skvotoch v určitých častiach mesta a distribuovali im deky a teplé oblečenie.


Platí výzva - prijímame deky a teplé mužské oblečenie - bundy, svetre, nohavice, obuv, ponožky a spodné prádlo. Môžete nám ich priniesť do Domu charity sv. Vincenta (Predmestská 12). Tel.č.: 041/724 47 95

Pre finančné príspevky využite tento účet
Číslo účtu IBAN: SK31 0900 0000 0004 2470 2305 (Slovenská sporiteľňa)

Vešiak Pomoci pred CVČ Žirafa na Pivovarskej ulici

Súkromné Centrum voľného času Žirafa umiestnila pred svoje sídlo na Pivovarskej ulici (niekoľko desiatok metrov z Námestia Andreja Hlinku smerom k Mestskému úradu) takzvaný “Vešiak Pomoci”, na ktorý môže každý umiestniť teplé zimné oblečenie. Ľudia v núdzi si ho naopak môžu odtiaľ, bezplatne a kedykoľvek, vziať.

Projekt ĽudiaĽuďom.sk

ĽudiaĽuďom.sk je prvý absolútne otvorený a univerzálny online systém darcovstva na Slovensku. Jeho základom je rovnomenný internetový portál s prehľadnou databázou výziev – žiadostí o finančnú pomoc pre fyzické, či právnické osoby, s verejnoprospešným zámerom. Unikátnosť systému spočíva predovšetkým v jeho otvorenosti a možnosti samoorganizácie.

Prevádzkovateľ nerozhoduje o tom, ktoré výzvy budú uverejnené a podporené. O úspechu rozhodujú samotní darcovia, ktorí svoje príspevky posielajú adresne vždy konkrétnemu príjemcovi. Ten dostáva vždy celú sumu daru.




119 zdieľaní

Dopravný servis
Kragujevská
Prekážka na ceste
10:38
Porúbka
Kolóna
10:26
Estakáda
Prekážka na ceste
10:26
Budatínska Lehota
Policajná hliadka
09:57
Oškerda
Iné nebezpečenstvo
09:57
Zobraziť aktuálne hlásenia
Program kina
Najbližšie podujatia