Diaľnica z Lietavskej Lúčky k tunelu Višňové zatiaľ končí v poli, úsek nebol vysúťažený


Foto: Diaľnica z Lietavskej Lúčky k tunelu Višňové zatiaľ končí v poli, úsek nebol vysúťažený
Galéria: 4 fotky

Určite ste si mnohí kládli otázku, načo sú pri Metre, na sídlisku Solinky, postavené betónové piliere, na ktorých nie je žiadna cesta. Piliere tam stoja už roky a boli vybudované ako príprava na diaľničný privádzač, ktorý má spájať Rajeckú cestu s tunelom Višňové a diaľnicou D1. Tento úsek sa mal podľa harmonogramu už dávno stavať, no dodnes sa tam nič neurobilo. Diaľničná spoločnosť tvrdí, že už o niekoľko týždňov predstaví projekt. 


Foto: zilina-gallery.sk

Privádzač má umožniť prístup na diaľnicu D1 z južnej strany Žiliny a má byť v podstate pokračovaním Rajeckej cesty. Štvorprúdová cesta bude viesť po spomínaných pilieroch, od križovatky pri Metre a končiť bude pri obci Porúbka, kde vznikne nová okružná križovatka. Celý úsek má mať 7 kilometrov a vďaka nemu by mohli byť obce Lietavská Lúčka, Porúbka a mestská časť Bytčica odľahčené od veľkého počtu áut, ktoré po ceste 1.triedy prejdú. Skrátiť by sa mohol aj čas cesty v smere z Rajca do Žiliny a opačne.

Diaľničný úsek, ktorý je momentálne vo výstavbe, vedie z Hričovského Podhradia do Lietavskej Lúčky a má celkom 11 kilometrov. Postavený by mal byť už v roku 2018 a mohol by sa začať využívať. Má to však jeden háčik. Diaľnica totiž momentálne končí doslova v poli. Dôvod je ten, že miesto, kde sa má nachádzať nová križovatka a privádzač na D1 sa nestavia a ani nemôže. Úsek ešte nebol vysúťažený a teda, nie je známe, kto by ho mal postaviť. Na výstavbu tohto úseku by mali stačiť 2 roky. Územné rozhodnutie je právoplatné už 18 rokov.


„Úsek diaľnice D1, do ktorého natečie vyše 400 miliónov eur verejných zdrojov, sa po dokončení na jeseň 2018 pravdepodobne odovzdá do užívania strážnej službe. V lepšom prípade naň pustia korčuliarov,“ upozorňuje analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík.

Podľa analytika malo Ministerstvo dopravy a vedenie NDS celé roky na prípravu verejnej súťaže. Aj napriek tomu to však nestihli. Analytik kritizuje, že doterajšie politické vedenie rozvoja cestnej infraštruktúry je málo kompetentné. Hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková uviedla, že v tomto prípade ide o komplikovanú stavbu. Na jednom mieste sa budú totiž musieť skoordinovať vo výstavbe zhotovitelia dvoch diaľničných úsekov so zhotoviteľom diaľničného privádzača. 

Národná diaľničná spoločnosť analyzuje všetky alternatívy, ako tento proces zabezpečiť čo najrýchlejšie a najefektívnejšie. Do úvahy prichádza viacero možností a preto zvažujeme všetky hľadiská - časové, technologické aj finančné,“ uviedla hovorkyňa NDS.

Či sa podarí predstaviť konkrétny návrh riešenia a aj začať so samotným riešením je zatiaľ otázne. Dopravná situácia v Žiline je však každým dňom horšia, čo vidieť aj na vyťaženej križovatke Košická a hlavnom ťahu od diaľnice v Strážove cez mesto, popod Strečno až do Martina.




Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu