Veľké kontajnerové prekladisko pri Vodnom diele stálo 18 miliónov eur, zatiaľ sa nemôže využívať


Foto: Veľké kontajnerové prekladisko pri Vodnom diele stálo 18 miliónov eur, zatiaľ sa nemôže využívať
Galéria: 14 fotiek

Veľké prekladisko, ktoré postavili železnice za sumu 18 miliónov eur bez DPH pri Vodnom diele Žilina, sa dodnes nevyužíva. Štát ho totiž nemôže prevádzkovať, nakoľko jedna z firiem podala sťažnosť, že sa jej týmto spôsobom vytvára konkurencia financovaná z európskych fondov. Podľa plánu malo byť na prekladisku odbavených 500-tisíc ton tovaru ročne, dva žeriavy pohybujúce sa po koľajniciach s dĺžkou 750 metrov majú nosnosť 45 ton.

Moderné prekladisko sa rozprestiera na ploche takmer 200-tisíc metrov štvorcových a ani rok po jeho dokončení sa tu nenaložil žiaden kontajner. V jeho priestoroch sa pohybuje len strážna služba, inak je celý areál uzamknutý a nenachádza sa tam žiaden vlak ani kamión. Okolie je monitorované kamerovým systémom.

Prečo sa prekladisko nevyužíva?

Európska komisia nedovolila, aby prekladisko prevádzkovali štátne firmy vo vlastnej réžii, pretože súkromné firmy, ktoré majú na Slovensku vlastné prekladiská, podali sťažnosť. Dôvodom bolo, že by im štát vytvoril konkurenciu. Z Bruselu bol preto vydaný pokyn, že prekladisko musí byť prenajaté súkromnému podnikateľovi a to prostredníctvom tendra. Dovtedy bude stáť nevyužité, pričom štát musí pokrývať náklady spojené s jeho údržbou. Náklady na opravy a udržovanie terminálu si od jeho dokončenia vyžiadali 40-tisíc eur.

Podľa informácií z Denníka N nemajú slovenskí úradníci väčšie skúsenosti s podobnými súťažami, preto je celý proces ešte len na začiatku. Okrem nákladov vzniká štátu aj ušlý zisk, keďže nemôže služby nového prekladiska ponúkať prepravným spoločnostiam.


Denne by mohli obslúžiť zhruba 60 kamiónov

Potenciál terminálu v Žiline by mohla využívať aj automobilka KIA, ktorá sa nachádza len neďaleko a jej dovoz a vývoz predstavuje ročne státisíce ton tovaru. Automobilka si však prekládku robí svojpomocne, na vlastnom pozemku a vo vlastnej réžií. Do jej areálu vedie priame železničné spojenie po koľajniciach.

Pri hľadaní firmy, ktorá si prekladisko prenajme, môže ešte vzniknúť problém. Podľa európskych pravidiel musí ísť o spoločnosť, ktorá má v činnosti prevádzkovanie prekladísk. Nemôže sa jednať o klasickú prepravnú spoločnosť, keďže by opäť mohlo dôjsť k diskriminácii konkurencie. Štát už v minulosti prenajal prekladisko pri Čiernej nad Tisou, ktorý pôvodne využívala štátna firma ZSSK Cargo. 

Aký bude osud prekladiska zatiaľ nie je isté, no môže sa stať, že veľký investičný projekt zostane naďalej nevyužitý niekoľko rokov.




Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu