Z času na čas na internete chytí popularitu a viralitu fotografia z Košickej ulice v Žiline, ktorá ukazuje množstvo vizuálneho smogu v okolí významnej križovatky. S rôznymi vtipnými dodatkami ako “Slovenské Las Vegas” alebo “Welcome to Žilina” koluje po sociálnych sietiach. Na fotografii nižšie môžete vidieť jednu z variácií, väčšinu zachytenej plochy tvoria reklamné pútače alebo dopravné tabule.
Dátum vzniku fotografie je podľa našich informácií niekde medzi rokmi 2007 - 2010. S najväčšou pravdepodobnosťou sa jedná o fotomontáž, niektoré reklamné pútače mohli byť pridané až v grafickom programe. Napriek tomu sú diskutéri pod fotkou na rôznych stránkach kritickí k množstvu vizuálneho zaťaženia v okolí ciest nášho mesta. “Aj keby to bola hneď fotomontáž,nič sa nemení na tom, že je v Žiline najviac tabúľ, tabuliek a bilboardov na Slovensku na obyvateľa,” uviedol k obrázku na sociálnej sieti používateľ Roman.
V súčasnosom stave pribudli stromy a ubudli pútače, vizuálne zaťaženie je však stále vysoké
Nakoľko fotografia vyvoláva stále pomerne ostré diskusie a rozpory, rozhodli sme sa zistiť, v akom stave je zachytená časť mesta v súčasnosti. Z približne rovnakej pozície sme fotografovali reklamné nosiče a dopravné značenie. Ako môžete vidieť vo fotogalérii, dnešný stav je z hľadiska vizuálneho smogu o niečo lepší. Napomohli tomu aj stromy a nižšia hustota reklám. O optimálnej hodnote sa však dá polemizovať, s ich osadzovaním nesúhlasí ani čitateľ Michal, ktorý nám tip poslal.
“Už som z tých billboardov všade tak znechutený, že firmy, ktoré tam vidím, majú u mňa automatické mínus. Obťažujú ma a billboardami špatia naše mesto, takých nepodporím. Navyše je veľká časť reklamy osadená bez povolenia mesta,” uviedol Michal s tým, že v meste sú iné ťahy, kde je množstvo reklamy kritické a niekedy dokonca sťažuje prehľad o dianí na ceste.
Mesto postupne pracuje na odstraňovaní nelegálnej reklamy, so smogom bojujú aj aktivisti
Vizuálny smog je problémom nielen pre vodičov. Ak je hustota reklamy príliš vysoká a jej množstvo nekontrolované, vyplýva z nej niekoľko nepríjemných negatív pre občanov mesta. Na Slovensku už niekoľko rokov existujú aktivisti, ktorí sa snažia o skrášlenie našich miest a konceptualizáciu vonkajšej reklamy.
O odstránenie nelegálnych plôch sa neustále snaží aj Mesto Žilina. “Snažíme sa v zmysle platnej legislatívy postupne odstraňovať reklamu z mesta, ktorá nie je povolená. Košická ulica je problematická v tom, že väčšina reklamy je na súkromných pozemkoch. Tie, ktoré je možné odstrániť, odstránime,” uviedol hovorca Pavol Čorba.
V Bratislave napríklad existuje občianska iniciatíva s názvom Zelená hliadka, ktorá bojuje proti odpadu, skládkam a vizuálnemu smogu v hlavnom meste. V Žiline sa podieľa na verejnej diskusii o vizuálnom smogu najmä v centre mesta občianske združenie PRELES, ktoré napríklad minulý rok v rámci týždňového festivalu mestoINAK zorganizovalo diskusiu o reklamnom smogu a predstavilo aj manuál pouličnej reklamy.
Zelená hliadka navyše popisuje na svojom blogu aj riziká, ktoré sú spojené s takýmto reklamným smogom: