Známa fotografia reklamného smogu na Košickej ulici - aký je stav dnes?


Foto: Známa fotografia reklamného smogu na Košickej ulici - aký je stav dnes?
Galéria: 7 fotiek

Z času na čas na internete chytí popularitu a viralitu fotografia z Košickej ulice v Žiline, ktorá ukazuje množstvo vizuálneho smogu v okolí významnej križovatky. S rôznymi vtipnými dodatkami ako “Slovenské Las Vegas” alebo “Welcome to Žilina” koluje po sociálnych sietiach. Na fotografii nižšie môžete vidieť jednu z variácií, väčšinu zachytenej plochy tvoria reklamné pútače alebo dopravné tabule.


Dátum vzniku fotografie je podľa našich informácií niekde medzi rokmi 2007 - 2010. S najväčšou pravdepodobnosťou sa jedná o fotomontáž, niektoré reklamné pútače mohli byť pridané až v grafickom programe. Napriek tomu sú diskutéri pod fotkou na rôznych stránkach kritickí k množstvu vizuálneho zaťaženia v okolí ciest nášho mesta. “Aj keby to bola hneď fotomontáž,nič sa nemení na tom, že je v Žiline najviac tabúľ, tabuliek a bilboardov na Slovensku na obyvateľa,” uviedol k obrázku na sociálnej sieti používateľ Roman.

V súčasnosom stave pribudli stromy a ubudli pútače, vizuálne zaťaženie je však stále vysoké

Nakoľko fotografia vyvoláva stále pomerne ostré diskusie a rozpory, rozhodli sme sa zistiť, v akom stave je zachytená časť mesta v súčasnosti. Z približne rovnakej pozície sme fotografovali reklamné nosiče a dopravné značenie. Ako môžete vidieť vo fotogalérii, dnešný stav je z hľadiska vizuálneho smogu o niečo lepší. Napomohli tomu aj stromy a nižšia hustota reklám. O optimálnej hodnote sa však dá polemizovať, s ich osadzovaním nesúhlasí ani čitateľ Michal, ktorý nám tip poslal.

“Už som z tých billboardov všade tak znechutený, že firmy, ktoré tam vidím, majú u mňa automatické mínus. Obťažujú ma a billboardami špatia naše mesto, takých nepodporím. Navyše je veľká časť reklamy osadená bez povolenia mesta,” uviedol Michal s tým, že v meste sú iné ťahy, kde je množstvo reklamy kritické a niekedy dokonca sťažuje prehľad o dianí na ceste.

Mesto postupne pracuje na odstraňovaní nelegálnej reklamy, so smogom bojujú aj aktivisti


Vizuálny smog je problémom nielen pre vodičov. Ak je hustota reklamy príliš vysoká a jej množstvo nekontrolované, vyplýva z nej niekoľko nepríjemných negatív pre občanov mesta. Na Slovensku už niekoľko rokov existujú aktivisti, ktorí sa snažia o skrášlenie našich miest a konceptualizáciu vonkajšej reklamy. 

O odstránenie nelegálnych plôch sa neustále snaží aj Mesto Žilina. “Snažíme sa v zmysle platnej legislatívy postupne odstraňovať reklamu z mesta, ktorá nie je povolená. Košická ulica je problematická v tom, že väčšina reklamy je na súkromných pozemkoch. Tie, ktoré je možné odstrániť, odstránime,” uviedol hovorca Pavol Čorba.

V Bratislave napríklad existuje občianska iniciatíva s názvom Zelená hliadka, ktorá bojuje proti odpadu, skládkam a vizuálnemu smogu v hlavnom meste. V Žiline sa podieľa na verejnej diskusii o vizuálnom smogu najmä v centre mesta občianske združenie PRELES, ktoré napríklad minulý rok v rámci týždňového festivalu mestoINAK zorganizovalo diskusiu o reklamnom smogu a predstavilo aj manuál pouličnej reklamy.

Zelená hliadka navyše popisuje na svojom blogu aj riziká, ktoré sú spojené s takýmto reklamným smogom:

  • Presycovanie jedinca nevyžiadanými informáciami, ktoré je hrozbou pre jeho psychickú pohodu.
  • Devalvácia ulíc, námestí a ďalších mestských lokalít strácajúcich svojho ducha a meniacich sa na nosiče reklamy
  • Nejasný efekt vonkajšej reklamy pri možnostiach 21. storočia.
  • Negatívny dosah na atraktivitu mesta či na jeho turistický potenciál a prispievanie k nevhodným podmienkam pre rozvoj turizmu v mestách a obciach.
  • Negatívny dosah na bezpečnosť dopravnej premávky.
  • Znižovanie kvality života v meste vďaka devalvácií atraktivity verejných priestorov.
  • Znehodnotenie nehnuteľností a ich vzhľadu.
  • Nárast kriminality a vandalizmu spojených s priťahovaním nelegálnych výlepov či iných prejavov nelegálnej reklamy.
  • Komercializácia verejných priestranstiev a podriadenie mesta reklame.
  • Potláčanie identity či rôznorodosti mesta, násilné pretláčanie globalizácie a zvyšovanie uniformity.
  • Hrozba pre životné prostredie spôsobená výstavbou pútačov na čoraz nedostupnejších miestach.
  • Znižovanie vzťahu jednotlivca k mestu, kde žije.
  • Svetelný smog spojený s osvetlenými reklamnými plochami.
  • Otázna etická a morálna hodnota vonkajšej reklamy.
  • Stimulácia neudržateľného konzumu a spotreby.





Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu