Niektoré žilinské autoškoly vás pripravia na testy, nie však na jazdu na cestách


Foto: Niektoré žilinské autoškoly vás pripravia na testy, nie však na jazdu na cestách Foto: ilustračné / atlas.sk

Dennodenne sa stretávame s vodičmi, ktorí sa na cestách správajú akosi inak, zvláštne. Mnohí jazdia príliš pomaly a brzdia premávku, iní zasa nerešpektujú, alebo možno ani nepoznajú dopravné značky a obmedzujú ostatných a niektorí nevedia ani len zaparkovať.

Na sociálnych sieťach pribúdajú skupiny a stránky, ktoré dokumentujú správanie vodičov na cestách. Samostatnou kategóriou sú šoféri, ktorí sú arogantní, nezodpovední a väčšinu svojich prehreškov robia úmyselne. Tú druhú skupinu tvoria vodiči, ktorí práve naopak, nevedomky porušujú predpisy, obmedzujú a ohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky.

Niektorí čerství absolventi si upravia to, čo sa naučili v autoškole a prispôsobia sa ostatným účastníkom tak, aby prispeli k bezpečnej a plynulej jazde. Ti ďalší stavajú na základoch, ktoré majú a ich jazda vždy zodpovedá tomu, čo ich naučil inštruktor. Popíšme si teda, čo najviac trápi žilinských vodičov.

Teória parkovania

V jednej nemenovanej autoškole majú od žiakov vyžadovať teoretické zvládanie parkovania. Čo to znamená? Žiak musí na papier napísať, ako sa s vozidlom parkuje. “Inštruktor mi kázal napísať celú tóriu, kedy vytočím volantom do ktorej strany, podľa toho, akú tyčku vidím,” povedala nám jedna čitateľka. Prax teda nie je prioritou a ak áno, žiak sa naučí len to, ako má zaparkovať na cvičisku. Nemá teda možnosť získať svoj vlastný odhad. Keď sa dostane na cestu, medzi autá, tak nevie, ako zaparkovať.

Pomalá jazda

Skutočnosť, že pomalá jazda je bezpečnejšia nemusí byť až taká pravdivá. Inštruktori sa snažia učiť žiakov, aby jazdili opatrne a tak často na cestách vidíme, že autoškoly a začiatočníci jazdia rýchlosťou 20 - 30 km/h. Takto pomaly jazdiace vozidlo sa potom snažia ostatní účastníci obehnúť. Vzniká nervozita, kolóny a takýto “slimák” začne tvoriť prekážku. Mnohí potom prekážku predchádzajú a to aj tam, kde je to zakázané, čím sa zvyšuje riziko dopravnej nehody.

“Na Žiline je úžasné to, keď v jednosmerke stretnete autoškolu. Vytvorí sa kolóna a všetci sú nútení ísť 20 km/h.” hodnotí situáciu Ľubomír.

Príliš včasné smerovky

Tento “zlozvyk” má z autoškoly mnoho vodičov. Hovorí sa, že dať smerovku aj vtedy, keď netreba je lepšie, ako ju nedať vôbec. S tým treba len súhlasiť, no bežne vidíme, ako niektoré autoškoly učia budúcich šoférov dávať smerovky až príliš skoro. Tí potom “blikajú” už 200 metrov pred križovatkou. Po tejto ceste pritom majú ďalšie 3 možnosti odbočenia a tak môžu ostatných vodičov zmiasť. Opäť možnosť, ako zapríčiniť dopravnú nehodu.


Prednosť chodcom

Je dobré, ak myslíme aj na chodcov a dávame im prednosť na priechodoch. Opäť však existuje niečo, čo nás učia v autoškole nesprávne a to je prílišná obozretnosť k nim. Nie je na tom nič zlé, no treba sledovať aj situáciu okolo seba a byť ohľaduplný ku všetkým účastníkom. Mnoho vodičov totiž prudko zastavuje pred priechodmi a to bez vyhodnotenia situácie za nimi. Automaticky, keď vidia chodca, urobia všetko pre to, aby mu umožnili prejsť cez cestu. Často len stačí pozrieť do spätného zrkadla a môžeme predísť tomu, že niekto do nás narazí.

“Zažil som situáciu, kedy nám na semafore na ulici Hlinská svietila zelená, ale vodička s nálepkou “Z” kričala cez okno na chodcov, aby prešli. Nechcela sa pohnúť a na iného vodiča, ktorý na ňu zatrúbil zakričala, nech sa nerozčuľuje. Pritom chodci si sami ovládajú semafor,” píše čitateľ Marián.

Pripájacie pruhy

Stretnúť autoškolu alebo čerstvého vodiča v pripájacom pruhu je pre niektorých nočnou morou. Vozidlo s takýmto vodičom sa snaží pomalou jazdou zaradiť, a ak sa mu to nepodarí, zastaví na konci pruhu a čaká na vhodnú príležitosť. Niekedy je však vhodnejšie použiť vyššiu rýchlosť a zaradiť sa plynule, ako čakať, kým niekto do nás narazí. Je len málo autoškôl, v ktorých vás naučia šliapnuť na plyn a zaradiť sa rýchlejšie a plynule.

Odbočovanie

Málokto má z autoškoly zvyk radiť sa pri odbočovaní čo najviac na stranu, na ktorú odbočuje. Plynulosti cestnej premávky totiž pomáha, ak sa vodič pri odbočovaní vľavo radí čo najviac vľavo. Ostatní ho môžu ľahko obísť a pokračovať plynule ďalej. Čo však takmer všetky autoškoly učia správne je radenie sa v jednosmerke. 

Svižnosť a plynulosť

Mnohým vodičom, ktorí skončia autoškolu chýba na cestách svižnosť a plynulosť. Je jasné, že každý vodič potrebuje určitý čas, kým sa na cestách zabehne, no pre mnohých je to často problém, ak nemajú správne základy a nemajú na čom stavať. To sa stáva, ak boli v kurze pripravení len na to, aby úspešne vykonali skúšku a dostali vodičák.

Ak hľadáte vyhlášku o cestnej premávke, dopravné značky, zoznam autoškôl, alebo testy, navštívte našu sekciu Autoškola v Žiline.



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu