Regiojet končí na trati Bratislava - Žilina - Košice, viní Počiatka


Foto: Regiojet končí na trati Bratislava - Žilina - Košice, viní Počiatka Foto: ilustračné

Už v prvom štvrťroku budúceho roka odíde česká spoločnosť RegioJet, člen skupiny Student Agency, z hlavnej železničnej trate Bratislava - Žilina - Košice. Rozhodnutie tak prichádza približne mesiac po výzve ministrovi dopravy, aby vyriešil prevádzku konkurenčných štátnych IC vlakov na tej istej trati. “Veľmi nás to mrzí najmä kvôli našim zákazníkom. Urobili sme maximum, ale stratili sme všetky nádeje, že minister Počiatek má záujem na rozvoji jednotných podmienok v podnikaní na železnici na Slovensku,” uviedol majiteľ spoločnosti RegioJet Radim Jančura.





Z odchodu svojej spoločnosti z hlavnej trate viní Jančura práve Počiatka. Podľa neho to pocítia aj cestujúci - zhoršením kvality služieb a zdražením cestovného. Šéf rezortu dopravy mohol podľa Jančuru vyriešiť situáciu napríklad znížením cien a následným zaplatením nákladov zo zvýšeného počtu cestujúcich. Ďalším navrhovaným riešením bolo napríklad postupne zrušiť IC vlaky, k čomu štát aj začiatkom roka pristúpil. “K zrušeniu vlakov IC Železničnej spoločnosti malo prísť najneskôr dva až tri mesiace po našom vstupe, kedy bolo jasné, že nie je cesta, ako by sa v nich mohli zvýšiť tržby a dostať ich ekonomiku do zisku,” doplnil Jančura.

Štátny dopravca mal jazdiť pod náklady už pred príchodom RegioJetu

Už pred mesiacom upozornil RegioJet na fakt, že IC vlaky štátneho dopravcu boli ešte pred jeho príchodom stratové. Napriek tomu podľa RegioJetu odštartovala Železničná spoločnosť Slovensko cenovú vojnu. Za zneužitie dominantného postavenia na trhu plánuje RegioJet ŽSSK žalovať, výšku požadovaného odškodnenia podľa Jančuru stanoví až znalecký posudok. Sám majiteľ RegioJetu ju pritom odhaduje na niekoľko desiatok miliónov eur.

Železničná spoločnosť Slovensko sa však bráni, kroky RegioJetu aj jeho výzvu považovala za politický a nie odborný krok. Súkromný dopravca dnes podľa údajov rezortu dopravy zabezpečuje približne 2,6 percenta denne vypravovaných vlakov na Slovensku a preto bude dostatok vlakov aj po jeho odchode z lukratívnej trate. Strata pre štát na linke medzi Bratislavou a Košicami sa za rok má pohybovať na úrovni 3,7 milióna eur.

RegioJet však pravdepodobne úplne nezmizne zo slovenského trhu, už dnes má spoje z Prahy až do Košíc, v decembri by sa mohli pridať vlaky medzi Prahou a Banskou Bystricou. Začiatkom novembra totiž ministerstvo dopravy vypísalo súťaž práve na túto dotovanú linku. Víťaz zabezpečí 1,5 milióna vlakových kilometrov, na trati má jazdiť 8 párov rýchlikov s minimálnou kapacitou 530 miest. Zmluva bude uzatvorená na 10 rokov


Spoločnosť RegioJet cielene, ako veľakrát v minulosti, podsúva verejnosti vykonštruované a nepravdivé informácie o financovaní, prevádzke, cenách či naplnenosti vlakov ZSSK. ZSSK zvažuje riešiť ataky právnou cestou. Ak majiteľ RegioJetu zistil, že neunesie stratu komerčných vlakov a nezvládne podnikateľskú stratégiu, rešpektujeme to. Ak súkromný dopravca použije cestujúcich ako rukojemníkov a náhle zastaví linku Bratislava – Košice, ZSSK je pripravená na situáciu reagovať,” uviedli okrem iného železnice vo vyjadrení.



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu