K výzve nevyužívať vonkajšiu reklamu sa pridali viacerí kandidáti, županka sa má propagovať na nelegálnej ploche


Foto: K výzve nevyužívať vonkajšiu reklamu sa pridali viacerí kandidáti, županka sa má propagovať na nelegálnej ploche Foto: Nepovolený bilboard na ulici Hlinská. Zdroj: Verejný_smog

Koncom mája vyzvala iniciatíva Verejný_smog všetkých poslancov mestského a krajského zastupiteľstva v Žiline a rovnako aj primátora a županku, aby nevyužívali na svoju propagáciu vonkajšie reklamné plochy a nezahlcovali verejný priestor nadmernou reklamou. 

Výzva, ktorá nesie názov „Chceme Žilinu bez vizuálneho smogu a nelegálnej reklamy, politici pridajte sa!“ reaguje na premnoženú reklamu v meste Žilina a zameriava sa najmä na tú nelegálnu. „Je to už 10 rokov, čo sa aktívne zaoberám problémom vizuálneho smogu v meste, no výraznejšie zmeny v odstraňovaní nelegálnej reklamy neprichádzajú,“ konštatuje Lucia Streďanská z iniciatívy Verejný_smog.

Výzvu podpísalo 20 žilinských architektiek, architektov a osobností verejného života. Jej cieľom je politický záväzok terajších i budúcich politikov bojovať proti nelegálnej reklame v Žiline a vizuálnemu smogu v meste.

Výzva obsahuje 4 základné body:

  1. nevyužívať na svoju vlastnú propagáciu pred nadchádzajúcimi voľbami vonkajšiu reklamu, najmä nelegálne billboardy, bigboardy, megaboardy, reklamné plachty a iné nelegálne reklamné zariadenia,
  2. pravidelne vyčleniť financie v rozpočte mesta Žilina na odstránenie aspoň 500 reklamných stavieb ročne,
  3. odstrániť všetky nelegálne reklamné stavby na území mesta Žilina do konca roka 2024,
  4. nevyužívať majetok mesta, najmä verejné priestranstvá, na umiestňovanie reklamných stavieb a reklamných zariadení okrem tých, ktoré sú v súlade s platným územným plánom mesta Žilina.

Pod túto výzvu sa po mesiaci od jej zverejnenia podpísalo 20 mestských poslankýň a poslancov. Podľa iniciatívy ju z kandidátov na post primátora Žiliny prijali viacerí, no doteraz na výzvu nereagoval žiadny z krajských poslancov. Jej celé znenie dokonca podporuje kandidátka Miriam Šuteková, ktorá svoju kampaň rozbehla pomerne masívnou outdoorovou prezentáciou.

„Zaviazala sa, že neobnoví v tomto smere už žiadnu z rozbehnutých a fungujúcich reklamných kampaní a odstránila všetky svoje dovtedajšie reklamné plochy,“ spresňuje Streďanská. K výzve sa pripája aj Ján Rzeszoto, ktorý nebude využívať outdoorovú reklamu. Bilboardy a iné reklamné zariadenia podľa jeho slov predstavujú vizuálny smog a odpad. Uvedomuje si však, že plniť všetky body výzvy nebude jednoduché.



Súčasný primátor Peter Fiabáne sa tiež zaviazal nevyužívať vo voľbách billboardové plochy. Zároveň sa prihlasuje k zámeru odstraňovať reklamné stavby i zariadenia. K celému zneniu výzvy sa však nepripája.

„Obáva sa, že verejný prísľub zaviaže mesto k niečomu, čo pri súčasných rozpočtových a personálnych možnostiach nedokáže splniť,“ dodala L. Streďanská. Kandidát na primátora a súčasný mestský poslanec Peter Cibulka výzvu nepodporuje, kandidáti na župana Igor Choma a Igor Janckulík sa k výzve doteraz neprihlásili.

Predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja a opätovná kandidátka Erika Jurinová sa pod výzvu zatiaľ nepodpísala. Na svoju prezentáciu momentálne využíva outdoorovú reklamu so sloganom „Staráme sa o náš kraj“, ktorá je podľa iniciatívy Verejný_smog umiestnená na nepovolených billboardoch, a teda na „čiernych stavbách“.

Ján Polomský, ktorého billboardy sú v meste už od jari, prisľúbil, že od 1. júna všetky odstráni. „Doposiaľ sa tak neudialo a kandidát sa na nás usmieva doteraz,“ dodala Streďanská.


Výzva bola predložená poslancami z klubu ZA naše mesto aj na rokovanie 33. zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Žiline, ktoré sa uskutočnilo 20. júna 2022. Poslanci návrh úspešne schválili, čím sa mestské zastupiteľstvo zaviazalo dodržiavať určené body. V boji s nelegálnymi reklamami zohráva dôležitú úlohu aj stavebný úrad, ktorý nielen pozná legálne a nelegálne plochy, ale tiež vydáva povolenia na ich odstránenie.

Legislatívna úprava stavebného zákona z mája 2021 priniesla systémové nástroje, ktoré umožňujú efektívne riešenie regulácie reklamných stavieb a ešte viac rozviazala samosprávam ruky. Pre účel odstránenia nelegálnych reklamných stavieb je ale potrebné vyčleniť z rozpočtu mesta dostatok financií.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu