Na tuneli Višňové denne pracuje viac ako 180 pracovníkov, Skanska chce stihnúť termín do konca roka 2023


Foto: Na tuneli Višňové denne pracuje viac ako 180 pracovníkov, Skanska chce stihnúť termín do konca roka 2023 Foto: Skanska Central Europe

Od polovice minulého roka stavia úsek D1 pri Žiline spoločnosť Skanska. Stavba zahŕňa 13,5 km dlhý úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala, vrátane 7,5 kilometra dlhého tunela Višňové. 

Ani rok po opätovnom spustení najsledovanejšej dopravnej stavby na Slovensku jej tempo nepoľavuje. Na stavbe sa pracuje sedem dní v týždni, priamo v tuneli v nepretržitej prevádzke. Spoločnosť Skanska tu sústreďuje svojich najväčších odborníkov na tunely, mosty a betónové vozovky zo Slovenska a Českej republiky.

“Uvedomujeme si dôležitosť a zložitosť tejto stavby a využívame pri nej naše medzinárodné skúsenosti. Najdôležitejšie však je, že urobíme všetko pre to, aby sme túto stavbu postavili v požadovanej kvalite a bezpečnostných štandardoch, ako sme to urobili pri našich predchádzajúcich projektoch,” hovorí Miroslav Potoč, generálny riaditeľ spoločnosti Skanska SK.

Minister dopravy Andrej Doležal už pred vyhlásením verejnej súťaže o dostavbu úseku D1 pripomenul, že nejde len o dostavbu, ale aj o opravu tunelu. S aktuálnou havarijnou situáciou samotného tunelu bola oboznámená spoločnosť Skanska ešte pred predložením ponuky vo verejnej súťaži, ktorú nakoniec spomedzi troch uchádzačov vyhrala. 


„V tuneli je denne viac ako 180 pracovníkov. Použili sme tu vyše 28 000 m3 striekaného betónu, zabetónovali 370 horných klenieb a 11 z celkového počtu 20 núdzových zálivov. Začali sa práce na odkope pláne vozovky, kde k dnešnému dňu bolo vyťažených cca 24 000 m3 kameniva a zabetónoval sa úsek o dĺžke cca 4,5 km,” sumarizuje projektový manažér tunela Vladimír Kotrík.


Momentálne sa pripravujú práce na pokládke štrbinových žľabov a pokládke vozovkových vrstiev. Podľa Kotríka celkovo v tuneli spotrebovali už vyše 112 tisíc m3 betónu, čo je pre predstavu 12 500 domiešavačov. 

Na úseku sa stavia celkovo osem mostov technológiou spodnej výsuvnej skruže, letmej betonáže, pevných skruží a prefabrikovanými nosníkmi. Zvolená technológia pomôže urýchliť výstavbu, pričom ponúka aj špecifické výhody, ktoré sa dobre uplatňujú v náročnom teréne.

Most 203 je so svojou dĺžkou 947 metrov najdlhší, podopretý 66 piliermi s výškou až 40 metrov. Ďalším zaujímavým mostom je most 202 vo veľmi ťažkom zosuvnom území. Má dĺžku 580 m a výšku 22 m. Len pre stavbu tohto mosta sme vyvŕtali takmer 11 kilometrov pilót,“ hovorí projektový manažér mostov Viliam Kučera.

Skanska by mala diaľničný úsek na D1 dokončiť za zmluvnú cenu 254,83 milióna eur do konca roka 2023. Dostavba úseku D1 vrátane tunela Višňové výrazne zlepší dopravnú situáciu v Žilinskom kraji. Na západe sa napojí na nedávno dokončený úsek Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, na východe sa napojí na obchvat Vrútok a Martina.

Po dokončení sa tak vytvorí kompletný obchvat Žiliny, ktorý zníži intenzitu dopravy v meste a zároveň ušetrí viac ako 15 minút cesty do Tatier. Okrem priamejšej trasy sa vodiči vyhnú aj častým dopravným komplikáciám na ceste popod hrad Strečno.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu