Trojpruhová cesta z Vrútok do Žiliny mala byť len dočasným riešením, dnes oslavuje už 13. výročie


Foto: Trojpruhová cesta z Vrútok do Žiliny mala byť len dočasným riešením, dnes oslavuje už 13. výročie

Písal sa 26. jún 2009, keď cestu prvej triedy I/18 medzi Strečnom a Vrútkami dali na jej dvoch úsekoch do užívania v trojpruhovom jazdnom profile. Od Dubnej Skaly smerujú tri jazdné pruhy do Žiliny v dĺžke približne 2,5 kilometra. V opačnom smere začínajú od hradu Strečno v smere do Vrútok v dĺžke zhruba 4 kilometrov.

Komunikácia s trojpruhovými úsekmi si vtedy vyžiadala rozsiahle úpravy. Bolo potrebné položiť nový asfaltový koberec, premaľovať jazdné pruhy a nové dopravné značenie. Práce na tomto úseku cesty I/18 medzi Strečnom a Dubnou Skalou trvali približne mesiac a kompletné úpravy stáli 3.319 miliónov eur. 

„Túto stavbu považujem za provizórium. Zvýši priepustnosť tohto, z bezpečnostného hľadiska asi najhoršieho úseku na Slovensku,” povedal vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny. Dnes toto “provizórium” oslavuje už 13. výročie, hoci návrhov na nové usporiadanie dopravy v tomto úseku bolo bolo za ten čas už niekoľko. 

V roku 2017 bola kvôli plánovanému zrušeniu trojpruhov vykonaná rozsiahla analýza z pohľadu plynulosti, bezpečnosti a rýchlosti dopravy. Ministerstvo dopravy nakoniec trojpruhy nezrušilo. 

V roku 2018 prišla ďalšia iniciatíva od polície, ktorá navrhla, aby sa cesta vrátila do dvoch jazdných pruhov a jeden by ostal pre záchranárov. Počas existencie trojpruhu sa totiž ukázalo, že záchranné zložky majú problém dostať sa na miesto akejkoľvek udalosti na tomto úseku cesty. Iniciatíva polície však rovnako zostala nevypočutá. 


Riešením dopravnej situácie pre tento úsek cesty by bolo dobudovanie diaľnice D1, ktorej dokončenie prisľuboval Ľubomír Vážny už v roku 2010: „Stále zostáva našou veľkou výzvou dobudovať diaľničný úsek D1 Hričovské Podhradie - Dubná Skala. Keď bude hotový, až potom sa vyriešia problémy na tomto úseku.” 

Vízia vtedajšieho ministra dopravy, však zostala aj v roku 2022 nenaplnená a táto provizórna úprava je aj naďalej v platnosti, pretože stále nie je dokončený úsek D1 Lietavská Lúčka - Dubná skala s tunelom Višňové. 

Rozsiahle kolóny pod Strečnom už bývajú takmer pravidlom. Premávku môže spomaľovať zbiehanie trojpruhu do dvojpruhu, rovnako ako aj nebezpečná cesta, ktorej stačí malá nehoda a stane sa prakticky neprejazdnou. 



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu