Elektromobily nie sú žiadnou novinkou, ich nevýhodou však stále zostáva nedostatok nabíjacích staníc v mnohých slovenských mestách.
Od mája sa v Žiline, ako v prvom meste Európy bude testovať mobilná nabíjacia jednotka pre elektrické vozidlá. Ich užívatelia si budú môcť počas dvoch mesiacov bezpłatne objednať dobíjanie prakticky kedykoľvek a kdekoľvek v závislosti od potreby.
„Chcem zbaviť majiteľov elektromobilov závislosti od nabíjacích staníc. Prečo by mal človek jazdiť k nabíjačke, keď môže prísť nabíjačka ku nemu? NimBee je elektromobilita bez problémov,” vysvetľuje generálny riaditeľ a autor NimBee Jan Šamal.
Verejné zahájenie testovania sa uskutoční v utorok 3. mája v čase od 10:00 do 12:00 na Rektoráte Žilinskej univerzity v Žiline.
Na tomto podujatí sa účastníci dozvedia aktuálne informácie o elektrickej mobilite, ako aj o možnosti bezplatného nabíjania svojich elektrických vozidiel v Žiline mobilnou nabíjacou jednotkou.
Testovanie sa uskutoční v rámci projektu Urban Mobile Charging (UMC), ktorý je spolufinancovaný iniciatívou EIT Urban Mobility Európskeho inštitútu pre inovácie a technológie (EIT).
Využívanie mobilnej nabíjacej jednotky pre elektrické vozidlá ako služby na požiadanie je možné vďaka jej kombinácii s napájaním jednosmerným prúdom, operačného softvéru a mobilnej aplikácie.
„Mobilná nabíjacia jednotka bude obsluhovaná dvojčlennou posádkou. Posádka privezie nabitú jednotku NimBee na prívesnom vozíku na miesto určené majiteľom elektrického vozidla. Služba bude bezplatná a majitelia vozidiel si ju môžu objednať pomocou aplikácie v mobilnom telefóne,” Adriana Valentovičová z oddelenia pre medzinárodné vzťahy a marketing Žilinskej univerzity v Žiline.
Aplikáciu je možné si stiahnuť prostredníctvom nasledovných linkov do mobilného telefónu so systémom Android aj iOS.
Dostupná nabíjacia infraštruktúra je hlavným problémom vo využívaní elektromobilov. Očakáva sa, že do roku 2030 bude potrebovať efektívne nabíjanie až 33 miliónov majiteľov takýchto vozidiel v Európe.
V prípade pomalých nabíjacích staníc je nevýhodou dlhšie nabíjanie, ktoré môže trvať približne hodinu. Rýchlo nabíjacie stanice zase výrazne zaťažujú lokálne elektrické siete a preto ich nie je možné inštalovať všade.
Inštalácia je obtiažna napríklad v mestských oblastiach, ako sú historické centrá miest, obytné domy, a podobne, kde by rozšírenie kapacity elektrickej siete mohlo byť veľmi nákladné.
Riešením by preto mohla byť preprava rýchlo nabíjacej stanice priamo k elektrickému vozidlu.